Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Men hur har detta uppstått? Borde det inte finnas ett universalord för smärta egentligen, eftersom man skriker ordet rent instinktivt? Man tänker ju inte "nu ska jag skrika exakt de här bokstäverna" utan det bara kommer. Är det behaviouristiskt kanske? Att man lärt sig att det är exakt så här man ska skrika i en smärtsam situation enda sen barndomen, på olika språk bara? Vad skriker i så fall ett barn som inte har lärt sig något språk?

Edit: Damn vad många frågor :ph34r:

Blir du skjuten i benet ligger du förmodligen inte och skriker 'aj, aj, aj'. Du skriker förmodligen bara 'aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa' rätt ut, och det gör man väl oavsett vart man än kommer ifrån. Slår man i stortån i något hörn, typ, säger man väl aj, men det ser jag bara som ett sätt att uttrycka sig på, precis som att man svär istället för att säga 'aj' när man slår sig lindrigt.

Edit: Jäklar, P-C. Du skrev nästan exakt samma sak som mig.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

'Aj' är ett svenskt ord, en interjektion, som vi har lärt oss att använda när man får ont. Olika språk har olika variationer på det.

Vad är det konstiga? :unsure:

Jag bara undrade varför alla språk inte har samma ord för smärta, då det ju ofta kommer väldigt snabbt utan att man tänker på det, vilket P-C förklarade väldigt väl :)

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ska utveckla det hela lite längre, så finns det ett antal till orsaker till variationen mellan språk (som dock i sig är upptränad - men det finns goda anledningar till att vi har olika läten för det)

1. Onomatopetikon, dvs ljudhärmande. Vi tycker att grisar säger "nöff" och engelsktalande tycker att de säger "oink"

2. Avsaknad av ljud i språket - ouch, som engelsmännen säger, innehåller t ex ett ch-ljud som inte existerar i franskan

Förmodligen så är det alltså på alla språk ursprunget ur den "aaaaaaah"-reaktion (eller liknande) som man får av väldigt smärta, men det är inte helt effektivt att vråla ut sin smärta på det viset oavsett smärtnivå. Det finns liknande variationer av alla "automatiska" reaktioner, som skratt, rädsla osv.

a lite längre, så finns det ett antal till orsaker till variationen mellan språk (som dock i sig är upptränad - men det finns goda anledningar till att vi har olika läten för det)

1. Onomatopetikon, dvs ljudhärmande. Vi tycker att grisar säger "nöff" och engelsktalande tycker att de säger "oink"

2. Avsaknad av ljud i språket - ouch, som engelsmännen säger, innehåller t ex ett ch-ljud som inte existerar i franskan

Förmodligen så är det alltså på alla språk ursprunget ur den "aaaaaaah"-reaktion (eller liknande) som man får av väldigt smärta, men det är inte helt effektivt att vråla ut s

ar olika läten för det)

Förmodligen så är det as

Onomatopetikon, dvs ljudhärmande. Vi tycker att grisar säger "nöff" och engelsktalande tycker att de säger "oink"

2. Avsaknad av ljud

Onomatopetikon

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här är något som verkligen är "Tråden om saker du alltid velat veta, men aldrig vågat fråga"-material.

Vad är det egentligen för nummer Mastodontfilmsmats droppar efter mastodontfilmsnamnen?

Filmernas längd, antar jag.

OT: "Vuxna män gör saker tillsammans" är underbart.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Filmernas längd, antar jag.

OT: "Vuxna män gör saker tillsammans" är underbart.

Funderade på det, men tyckte att filmerna kändes lite väääl långa för att vara på riktigt. Men den där Ben Hur var en riktigt lång rackare

*Glass shattering*

JAG HAR JU MISSUPPFATTAT ALLTING! :cry: Efter att ha skrivit de två första meningarna började min hjärna uppmärksamma mig på vad "mastodont" faktiskt betyder. Började redan då få svettdroppar i pannan... Hade jag gått lyckligt ovetande om termens innebörd i tio år? Hade jag skämtsamt kallat mig för Mastodontfilmsmats på MSN utan att förstå vad det står för?!?

Jodå, en snabb googling senare visade det sig att en mastodontfilm är en jävligt lång rulle, inte alls en hjärndöd actionfilm med bitiga (mastodonta) och talanglösa skådespelare... :doh:

• Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade på det, men tyckte att filmerna kändes lite väääl långa för att vara på riktigt. Men den där Ben Hur var en riktigt lång rackare

*Glass shattering*

JAG HAR JU MISSUPPFATTAT ALLTING! :cry: Efter att ha skrivit de två första meningarna började min hjärna uppmärksamma mig på vad "mastodont" faktiskt betyder. Började redan då få svettdroppar i pannan... Hade jag gått lyckligt ovetande om termens innebörd i tio år? Hade jag skämtsamt kallat mig för Mastodontfilmsmats på MSN utan att förstå vad det står för?!?

Jodå, en snabb googling senare visade det sig att en mastodontfilm är en jävligt lång rulle, inte alls en hjärndöd actionfilm med bitiga (mastodonta) och talanglösa skådespelare... :doh:

tack <3
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är öppnaste ett ord?

Hur använder man det?

Mest öppen tänker jag på, men hur kan någonting vara mer öppet än något annat? Antingen så är det ju stängt, eller öppet.

Eller syftar du kanske på affärer? Att en affär har mer öppet än en annan affär? Då är det mer öppen, eller oftare öppen som jag skulle säga. Öppnaste låter konstigt. Men å andra sidan så finns öppnaste med i FFs ordbok. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor