Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jag praktiserar på ett kontor. På fredagseftermiddagarna brukar det öppnas några flaskor öl/vin, en liten fredagsdrink som avslut på veckan helt enkelt. Är det rätt av arbetsgivaren att servera mig det? Jag är 18.

Om man går på middag med jobbet (inkl arbetsgivaren själv), så brukar det väl vara så att jobbet bjuder på maten + alkoholfri drink. Ska man dricka öl/vin får man stå för det själv.

Låter lite skumt att det bjuds på alkohol på arbetsplatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag praktiserar på ett kontor. På fredagseftermiddagarna brukar det öppnas några flaskor öl/vin, en liten fredagsdrink som avslut på veckan helt enkelt. Är det rätt av arbetsgivaren att servera mig det? Jag är 18.

Eftersom det är olagligt för dina föräldrar att bjuda dig på spritdrycker om du inte fyllt 20, så borde det vara olagligt för jobbet också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det är olagligt för dina föräldrar att bjuda dig på spritdrycker om du inte fyllt 20, så borde det vara olagligt för jobbet också.

Är det? Jag använde "Det är lagligt att bjuda sin 18-åriga son/dotter på alkohol i hemmet." som argument när morsan till en början tvekade till att ge mig lite dricka till maten.

I sådana fall ljög jag för mina föräldrar. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man går på middag med jobbet (inkl arbetsgivaren själv), så brukar det väl vara så att jobbet bjuder på maten + alkoholfri drink. Ska man dricka öl/vin får man stå för det själv.

Låter lite skumt att det bjuds på alkohol på arbetsplatsen.

Vet inte om jag formulerade mig fel eller om du förstod det fel. Jobbet bjuder på ett par öl varje fredag till sina anställda, inne på kontoret, bara för att hålla arbetslågan uppe och få ett trevligt avslut på veckan! Jobbet blir väldigt lätt enformigt, så vid 16:00 varje fredag brukar alla knäppa en öl och lira guitar hero/fifa. Det tycker jag är grymt kul, och verkligen inte något jag vill gå miste om, då man nästan är en familj som har kul tillsammans någon timme varje vecka. Visst går det att ha kul utan alkohol, men om jag fick välja skulle jag dricka.

-

Det arbetsgivaren håller på med är alltså inte lagligt? Om jag vill ta en after-work med jobbpolarna måste jag alltså tvinga ut dem istället för att öppna en öl på kontoret? Fan......

Redigerad av Xazzi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det väl visst?

Du får ju inte köpa sprit på systemet och dina föräldrar får inte köpa ut åt dig.

De kan ju bjuda dig på folköl eller utspätt vin till 3.5% om du är över 18.

Nope, du har fått det om bakfoten.

Alkohollagen: 3 kap. Allmänna bestämmelser för försäljning

8 § Vid detaljhandel med spritdrycker, vin och starköl får varor inte säljas eller annars lämnas ut till den som inte har fyllt 20 år. Motsvarande gäller vid detaljhandel med öl och servering av alkoholdrycker i fråga om den som inte har fyllt 18 år.

Alkoholdrycker får inte lämnas ut till den som är märkbart påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel.

Alkoholdrycker får inte lämnas ut om det finns särskild anledning anta att varan är avsedd att olovligen tillhandahållas någon.

Den som lämnar ut alkoholdrycker skall förvissa sig om att mottagaren har uppnått den ålder som anges i första stycket.

9 § Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförligt sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också förbjudet att i annat fall än som avses i 4 kap. 2 § andra stycket 1, 2 och 4-7 i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholdrycker.

Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år.

Andra stycket gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck för förtäring på stället. Spritdrycker, vin eller starköl får dock inte bjudas den som inte fyllt 20 år, om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl beträffande den som inte fyllt 18 år. Lag (2008:366).

Tolkning av denna lag är att det är fullt tillåtet att bjuda 18åringar på alkohol om detta sker omdömsfullt och under uppsikt.

Xazzi: det din arbetsgivare gör ligger väl möjligtvis i gråzonen knappast något att bli upprörd över, eller vad är grejen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om jag formulerade mig fel eller om du förstod det fel. Jobbet bjuder på ett par öl varje fredag till sina anställda, inne på kontoret, bara för att hålla arbetslågan uppe och få ett trevligt avslut på veckan! Jobbet blir väldigt lätt enformigt, så vid 16:00 varje fredag brukar alla knäppa en öl och lira guitar hero/fifa. Det tycker jag är grymt kul, och verkligen inte något jag vill gå miste om, då man nästan är en familj som har kul tillsammans någon timme varje vecka. Visst går det att ha kul utan alkohol, men om jag fick välja skulle jag dricka.

-

Det arbetsgivaren håller på med är alltså inte lagligt? Om jag vill ta en after-work med jobbpolarna måste jag alltså tvinga ut dem istället för att öppna en öl på kontoret? Fan......

Nejdå, jag förstod dig. Jag borde ha förtydligat att det där med middagen var ett exempel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snubblade över den här listan på 75 saker en man ska klara av, och hittade följande:

"55. Point to the north at any time.

If you have a watch, you can point the hour hand at the sun. Then find the point directly between the hour hand and the 12. That's south. The opposite direction is, of course, north."

Stämmer det även för folk i Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snubblade över den här listan på 75 saker en man ska klara av, och hittade följande:

"55. Point to the north at any time.

If you have a watch, you can point the hour hand at the sun. Then find the point directly between the hour hand and the 12. That's south. The opposite direction is, of course, north."

Stämmer det även för folk i Sverige?

Jag brukar faktiskt kunna hitta norr utan hjälpmedel, plusminus kanske 20-30 grader eller så. Jag har ingen direkt teknik, jag bara känner. Dock brukar det vara så mycket svårare inomhus.

Det här låter New-Age:igt :ermm:

Angående din fråga så borde du väl kunna leta rätt på en kompass och testa :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar faktiskt kunna hitta norr utan hjälpmedel, plusminus kanske 20-30 grader eller så. Jag har ingen direkt teknik, jag bara känner. Dock brukar det vara så mycket svårare inomhus.

Det här låter New-Age:igt :ermm:

Det låter rätt New Age-igt, men fortfarande väldigt coolt!

Angående din fråga så borde du väl kunna leta rätt på en kompass och testa :)

True, true. Dessvärre har jag bara en iPhone 3G, och ingen kompass. Någon som känner sig manad?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När vi i Sverige gör oss illa skriker vi ju oftast instinktivt "AJ". Men i många andra länder skriker de aldrig just j:et utan skriker bara tex AO! Varför lägger vi till ett j för här i Sverige?

Ursäkta konstig fråga, men ibland undrar man bara saker :>

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter rätt New Age-igt, men fortfarande väldigt coolt!

True, true. Dessvärre har jag bara en iPhone 3G, och ingen kompass. Någon som känner sig manad?

Det där med klockan fungerar! Det har jag provat flera gånger och lyckats med.

Edit: Nu, t.ex.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När vi i Sverige gör oss illa skriker vi ju oftast instinktivt "AJ". Men i många andra länder skriker de aldrig just j:et utan skriker bara tex AO! Varför lägger vi till ett j för här i Sverige?

Ursäkta konstig fråga, men ibland undrar man bara saker :>

De flesta språk har sitt eget uttryck för smärta. Har kollat upp det där förut någon gång. I tyskland säger man "au-a", i italien "aj-o", i japan säger de "itai" (betyder typ "det gör ont"), spanien "ooy" osv. osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta språk har sitt eget uttryck för smärta. Har kollat upp det där förut någon gång. I tyskland säger man "au-a", i italien "aj-o", i japan säger de "itai" (betyder typ "det gör ont"), spanien "ooy" osv. osv.

Men hur har detta uppstått? Borde det inte finnas ett universalord för smärta egentligen, eftersom man skriker ordet rent instinktivt? Man tänker ju inte "nu ska jag skrika exakt de här bokstäverna" utan det bara kommer. Är det behaviouristiskt kanske? Att man lärt sig att det är exakt så här man ska skrika i en smärtsam situation enda sen barndomen, på olika språk bara? Vad skriker i så fall ett barn som inte har lärt sig något språk?

Edit: Damn vad många frågor :ph34r:

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur har detta uppstått? Borde det inte finnas ett universalord för smärta egentligen, eftersom man skriker ordet rent instinktivt? Man tänker ju inte "nu ska jag skrika exakt de här bokstäverna" utan det bara kommer. Är det behaviouristiskt kanske? Att man lärt sig att det är exakt så här man ska skrika i en smärtsam situation enda sen barndomen, på olika språk bara? Vad skriker i så fall ett barn som inte har lärt sig något språk?

Edit: Damn vad många frågor :ph34r:

Det funkar väl på samma sätt som du lär dig andra ord. Vissa ord passar till vissa tillfällen. Sen så brukar man ju använda "aj" när man kanske slår i tån eller nånting men om någon skulle börja såga i ditt ben skulle det väl bara bli ett primitivt "aaaahhhh" vilket antagligen är vad ett barn som inte lärt sig något språk skulle använda.

Sen så använder olika språk olika ljud oftare så det kanske har med det att göra.

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor