Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Det här med att "gå av stapeln" - att något ska ske, alltså - vad har det för ursprung? Vad är det för stapel man talar om?

PS. Harry Potter rules.

http://ling-map.ling.su.se/blog/blog_ak.php?q=221

"Uttrycket ”att gå av stapeln” kommer, såvitt jag förstår, från varvsindustrin, och syftar ursprungligen på sjösättningen av fartyg. Därifrån har det spritt sig till allmänspråket, där det enligt en del till och med överutnyttjas."

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har varken problem med skrivspråk, talspråk eller "lässpråk", utan antydde bara att 20-30 sidor är rätt mycket för att vara mig, då jag oftast bara läser 2-3 sidor i en bok per dag. Är verkligen inte mycket för böcker i vanliga fall, men just Potter serien är väldigt speciell :)

Jag har fått för mig att du går en litteraturutbildning, stämmer inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått för mig att du går en litteraturutbildning, stämmer inte det?

Haha, nä, det skulle nog vara bland det allra sista jag skulle plugga om jag ska vara ärlig. Jag läser Sam-Kultur på gymnasiet just nu, och tyvärr var vi ju tvugna att läsa literaturhistoria en termin, och det var bland det tråkigaste jag någonsin läst tyvärr.

Nej, jag är ingen bokmänniska med andra ord :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hamna här istället :)

Angående det här med att Svenska Spel sätter åldersgräns på sina lotter:

Detta gäller väl bara Svenska Spels lotter?

Vilket borde resultera i att när folk under 18 kommer o vill köpa en lott och inte får detta kan säga "nehe men då vill jag ha en lott ifrån det där andra företaget istället!"

Stämmer det? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har blivit erbjuden en lägenhet, men problemet är att den inte har någon dusch.

Några tips?mellow_1183292_0.gif

Badkar? Har det inte funnits någon dusch/badkar där innan..?

Annars får du väll kolla upp om det går att fixa dusch där. Kostar pengar men skönt. Är det en hyresrätt?

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur står sig cola i burk efter att ha varit fryst och sen blivit upptinad till flytande form igen? Kolsyran försvinner inte, va? Köpte nämligen ett 10-pack tidigare och eftersom kylskåpet var fullt fyllde jag istället en ICA-kasse med snö och tryckte ned mina burkar i den, knöt sedan ett snöre runt påsen och firade ned från mitt fönster ner i snön. Har tänkt låta den ligga ute över natten så länge inte kolsyran försvinner.

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur står sig cola i burk efter att ha varit fryst och sen blivit upptinad till flytande form igen? Kolsyran försvinner inte, va? Köpte nämligen ett 10-pack tidigare och eftersom kylskåpet var fullt fyllde jag istället en ICA-kasse med snö och tryckte ned mina burkar i den, knöt sedan ett snöre runt påsen och firade ned från mitt fönster ner i snön. Har tänkt låta den ligga ute över natten så länge inte kolsyran försvinner.

Bör inte vara några problem, man har ju råkat frysa ned ett antal plastflaskor med läsk utan kolsyreförlust. Ser ingen anledning till att det skulle var någon större kolsyreförlustskillnad om man råkar frysa en burk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Höhö, du får ta en bild på burkarna när du ser dom imorron ;>

Råkade bli minusgrader över natten i kylen i en kiosk där jag jobbade en sommar, flera av burkarna hade svällt upp pga isen och nån hade "exploderat"/spruckit också.. Cola överallt, wooh

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Höhö, du får ta en bild på burkarna när du ser dom imorron ;>

Råkade bli minusgrader över natten i kylen i en kiosk där jag jobbade en sommar, flera av burkarna hade svällt upp pga isen och nån hade "exploderat"/spruckit också.. Cola överallt, wooh

Hehe, min flickvän sa samma sak så jag vevade in påsen illa kvickt. :P Får helt enkelt ha dem rumstempererad tills jag kan trycka in dem i kylskåpet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var har egentligen det skånska/småländska "r:et" sitt ursprung? I södra Sverige uttalas ju "r" på ett rullande vis, långt ner i halsen. Men varför? Var det någon skåning som satte gröt i halsen för 200 år sedan och råkade säga "r" samtidigt och alla tyckte att det lät bra? ^_^

Kortfattat tror man att det var en modegrej som spreds från länder där skorrande r tillhör modersmålet, exempelvis Frankrike. Rika och pompösa människor svängde sig med vackra skorrande r varför somliga människor också började bruka denna tunga då de inte var sämre än fransmännen!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor