Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jag känner en hel del banjoister men de har lärt sig av varandra, och det vet jag inte att de har tid med för utomstående :( Kan säkert hitta tips om skolor/annat dock.
Det skulle vara supersnällt! Jag sökte på Google, men fann inget. (Jag antar att jag har blivit en jättekass googlare!) Det är däremot inget brådskande då jag måste spara ihop till en först, OM (OM!!!) jag ska köpa en :P

(fett sugen)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En flygplansvinge är som de flesta kanske vet från fysiken konstruerad så att luft ska passera snabbare på ovansidan, därav bilda ett lägre tryck vilket lyfter vingarna. Se bild:

x-zylo-flying-principles-3_1189661_0.gif

Men hur i h*lvete kan då att flygplan flyga upp och ner utan att omedelbart sugas mot marken?

Klaffar, du är ju redan uppe i luften och kan styra luftens riktning bättre ju högre upp du är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är vad jag alltid hört. Om inte annat så för att ytan som bakterier kan fästa vid är mycket mindre än om snittytan är "kuperad".

Ah, okej. Jag har hört detsamma, men det känns som att rena snitt har lättare för att 'gå upp'. Bakteriesynpunkten är ju viktig förstås. Inte för att jag någonsin fått en sår-infektion, men ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, okej. Jag har hört detsamma, men det känns som att rena snitt har lättare för att 'gå upp'.

Jag får för mig att det är tvärtom. Ett rent snitt innebär att köttet på ena sidan "matchar" det andra såpass att blodkärlen borde ha lättare att plättas ihop.

Försökte googla på det och fick en "jag har skurit mig, vad fan ska jag göra?"-tråd där han fick rätt mycket svar. (Akta dig för att visualisera för mycket, en del är lite otäckt. Finns inga bilder dock.) Nån av dem svarade att:

It's going to bleed a lot. The knife you used (excellent choice by the way), because of it's serrated edge will create a wound profile that is a cross between an incision and a laceration. Incisions tend to heal quickly and don't bleed a lot, a laceration is more like a tear and will take a while to fully close up.

/not a doctor, just someone who has accidently tagged himself more than once with a serrated knife.

Jag är inte säker på att jag vill bildgoogla "incision" eller "laceration", men det senare är mer av upprivningstyp och sägs enligt denna kille läka långsammare.

EDIT: HOLY FUCK, om ni inte kan hålla fingrarna i styr och måste googla något av dem, så googla för helvete inte "laceration" utan håll er till "incision". Föredrar att se läkarsnitt än uppslitna kroppsdelar från mopedolyckor. :o Riktigt jävla nasty bilder, sånt som passar på Exxet eller Rotten.com. Låt bli!!

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: HOLY FUCK, om ni inte kan hålla fingrarna i styr och måste googla något av dem, så googla för helvete inte "laceration" utan håll er till "incision". Föredrar att se läkarsnitt än uppslitna kroppsdelar från mopedolyckor. :o Riktigt jävla nasty bilder, sånt som passar på Exxet eller Rotten.com. Låt bli!!

Var jag ensam om att inte kunna hålla fingrarna i styr och googla laceration efter att ha läst detta? :P

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor