Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Finns det nån här som kan svara på vad detta är för musikstil? Älskar verkligen den gamla känslan från förr. Något försvunnet, något hederligt och vackert!

Tar gärna emot tips om liknande musik. Blir så otroligt lycklig av att lyssna på sånt här.

Det är ju en vals, iallafall, och med tanke på stråket + pianot + sordin-trumpeterna skulle jag tipsa om 20-talsjazz. Är ingen expert på just jazz men det är min gissning. Max Raabe har mycket sådan musik, jag kan tipsa om Kein Schwein Ruft Mich An:

http://www.youtube.com/watch?v=aWl8BeCKX0E

...även om det är en tango och inte en vals. Men typen är densamma :) Han finns på Spotify.

Nån sorts vals/swing?

Det kan inte vara swing. Jag borde ha koll på det eftersom det typ är det enda (~80%+) vi spelar. Är det swing måste jag omskola mig å det grövsta.

Swing:

http://www.youtube.com/watch?v=OiBG-atBvgA

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur...

Ta bort, fort! ;)

§4. ALLA teknikfrågor är bannlysta från TROMS v.2 och ska istället postas i Dator & Teknik-forumet. Förr i tiden fanns en tråd som hette Datorhjälpstråden, den blev för stor och rörig så till slut fick vi ett helt eget forum för datorfrågor. TROMS 2 ska inte bli nya Datorhjälpstråden nu när vi har ett helt eget forum, där nästan inga frågor är för små för en egen topic. Använd teknikforumet flitigt och starta gärna nya trådar!
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför behåller jag alltid kvittot från min mataffär när jag aldrig kollat på dem på tre år?

Vad kollar kassörskorna på över axeln på en själv när de inte vill se en i ögonen? Vi som betalar kan ju kolla i plånboken eller på kodboxen, men de fyra sekunder som löper från OK-knappen tills de måste se en i ögonen och ge kvittot, var kollar de då? De gör det ju hela dagarna menar jag, händer det verkligen något annorlunda (under dagen) på den punkt över axeln de fixerar blicken?

Redigerad av Henkibojj
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför behåller jag alltid kvittot från min mataffär när jag aldrig kollat på dem på tre år?

Vad kollar kassörskorna på över axeln på en själv när de inte vill se en i ögonen? Vi som betalar kan ju kolla i plånboken eller på kodboxen, men de fyra sekunder som löper från OK-knappen tills de måste se en i ögonen och ge kvittot, var kollar de då? De gör det ju hela dagarna menar jag, händer det verkligen något annorlunda (under dagen) på den punkt över axeln de fixerar blicken?

På Netto hade jag en liten skärm där jag kunde se när kortbetalningen gick igenom, den brukade jag glo på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På Netto hade jag en liten skärm där jag kunde se när kortbetalningen gick igenom, den brukade jag glo på.

Samma här. :D

Vi drar ju kundernas kort i våran kassa, så vi håller alltid i kortet tills det står... Vad det nu än står på displayen igen, så jag håller ett öga på displayen innan jag överräcker kortet till kunden igen. Skitpraktiskt då man inte riktigt vet var man ska göra av ögonen. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var nyss på affären och bestämde mig för att kolla var den unga kassörskan hade sina ögon. Betalade dessvärre kontant så hon var upptagen hela tiden. Enda ögonkontakten jag fick var när jag sa hej :)

Var tittade hon när hon sa vad det du köpt kostade? Då kollar jag kunden i ögonen i alla fall, samt när jag frågar: "Var det bra så?"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, fast de gör en jävligt bra show när man ser dem live.
Ditt inlägg påminde mig om deras biografi-historik på last.fm

Version 1

De har främst gjort sig kända för sin energi på scen och för sitt mångsidiga sound.

Den gemensamma nämnaren är festmusik med influenser från världens alla hörn.

Allt från New Orleans funk till Dancehall tlll Ska till smörstekt soul till techno mm. Själva kallar de musikstilen för ”Karate Boogie”.

Bandet influeras bland annat av grupper som Funkadelic, Manu chao, Dr. John, Guns´n Roses, David Ruffin

och Beastie Boys för att nämna några få.

Hoffmaestro och chraa nådde första gången ut till den breda publiken via kritikerrosade långfilmen stockholm boogie

där de stod för ca 80% av sounttracket Party, glädje och sommar är något som är synonymt med det här bandet.

Tidigare har bandet släppt flera EPs men i januari 2008 släpptes debutalbumet The Storm.

Version 2

De har främst gjort sig kända för sin energi på scen och för sitt väldigt enformiga sound.

Den gemensamma nämnaren är repetiv festmusik med influenser från världens alla hörn.

Allt från New Orleans funk till Dancehall tlll Ska till smörstekt soul till techno mm. Själva kallar de musikstilen för ”Karate Boogie”.

Bandet influeras bland annat av grupper som Funkadelic, Manu chao, Dr. John, Guns´n Roses, David Ruffin och Beastie Boys för att nämna några få av de band som gjort denna enformighet möjlig.

Hoffmaestro och chraa nådde första gången ut till den breda publiken via kritikerrosade långfilmen stockholm boogie där de stod för ca 80% av sounttracket Party, glädje, enformighet och lerig sommar är något som är synonymt med det här bandet.

Tidigare har bandet släppt flera EPs men i januari 2008 släpptes debutalbumet The Storm.

Version 3

De har främst gjort sig kända för sin fejkade energi på scen och för sitt enformiga sound.

Den gemensamma nämnaren är enformighet och att använda frasen: ‘’hepp hepp hepp hepp hey hey hey hey’’ samt att hoppa upp och ner helt okontrollerat i mitten av 90% av sina låtar när de framför dem live.

Bandet influeras bland annat av grupper som Funkadelic, Manu chao, Dr. John, Guns´n Roses, David Ruffin och Beastie Boys för att nämna några få.

Hoffmaestro och chraa nådde första gången ut till den svenska stockholms/wannabe-brattpubliken via ‘’kritikerrosade’’ långfilmen stockholm boogie där de stod för ca 80% av soundttracket.

Enformighet och brist på fantasi är något som är synonymt med det här bandet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor