Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Ingen.

Mustasch.

Det går lätt att ha mer än sex mattekurser på tre år, jag hade kunnat haft sju om jag hade valt till Diskret. Men enligt min lärare så skulle Matte H täcka tillräckligt mycket av Diskret, så man kunde skippa den kursen om man inte ville ha poängen och meriten.

Där ser man. Bra att veta =)

Klart det går. Tänkte mer på att kurserna blir VÄLDIGT intensiva i såna fall. Själv tyckte jag det va jobbigt att hinna med en per termin.

Jag lärde mig skiten genom att köra på en egen variant som stämmer, så ingen kan ju säga att det är fel när det bara är en förkortning.:rolleyes:

After midnight

Pefore midnight (Det låter fan snarlikt)

och på det viset sitter det nu fastätsat djupt inne i tankenöten.

den va inte för dum den heller =)

Butikerna har delat upp sig i två läger - de som bannemej inte tar någon annan del av ens kontokort än chipet, och de som totalt tejpar över chiphålet och bredvid skriver med stora arga bokstäver "EJ CHIP TACK!!!!!".

Så, vad handlar det hela om?

Vet inte varför men själv har jag börjat vägra handla med magnetremsan i butiker som inte är typ Ica och Hemköp. Vill en skivbutik ha min remsa får det helt enkelt vara. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte varför men själv har jag börjat vägra handla med magnetremsan i butiker som inte är typ Ica och Hemköp. Vill en skivbutik ha min remsa får det helt enkelt vara. =)

Eh, varför då? Är inte chip det säkraste alternativet?

Jag har fått för mig att det är en kostnadsfråga, men jag kan vara helt ute och cykla.

Redigerad av Marquis
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är ~7000:- normalt att betala i månaden för mat för två pers? (ev. schampoo å dylikt också)

Nja, nej jag anser nog att det är ganska mycket. Det är ungefär 112:-/dag

Soc. bidrag räknar (i lund) ~50/dag i matkostnad.

Låt säga att snittet i en normal familj ligger runt 70:-

Jag vet att min arbetskamrat (hade den här diskussionen med honom för ett par veckor sedan då jag ansåg att min och Victorias matkostnad var absurt stor) har en budget på 3500:-/månaden för 2 barn och 2 vuxna. (räkna +/- 500:-)

I vilket sammanhang betalar du 3500:- i månaden? Bor du på ett boende, vad ingår? Alla måltider och mellanmål när du vill?

Betalar du hemma, om det ingår hygienartiklar, hyra, el, värme mm så är det sjukt billigt.

Bara hyran äter upp ~50% av ens inkomst.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, nej jag anser nog att det är ganska mycket. Det är ungefär 112:-/dag

Soc. bidrag räknar (i lund) ~50/dag i matkostnad.

Låt säga att snittet i en normal familj ligger runt 70:-

Jag vet att min arbetskamrat (hade den här diskussionen med honom för ett par veckor sedan då jag ansåg att min och Victorias matkostnad var absurt stor) har en budget på 3500:-/månaden för 2 barn och 2 vuxna. (räkna +/- 500:-)

I vilket sammanhang betalar du 3500:- i månaden? Bor du på ett boende, vad ingår? Alla måltider och mellanmål när du vill?

Betalar du hemma, om det ingår hygienartiklar, hyra, el, värme mm så är det sjukt billigt.

Bara hyran äter upp ~50% av ens inkomst.

7 000?! Jag gick runt på 1 800 kr förra månaden inkl. äta ute ett par gånger samt att jag inte direkt snålar hemma.

Morsan behövde låna pengar från mig för att klara oss till den 21. Fine tänkte jag, hur mycket kan hon vilja ha liksom? (500:- tänkte jag i mitt huvud) men hon slängde upp 1000:-... :o <--- jag. 1000:- på en vecka är absurt. Vi brukar handla hos vår närmsta livmedelsbutik, en arab butik vars priser är lite för höga och produkter gamla. De roliga är ju att om det går åt 7000:- i månaden för mat och annat, vart är maten? Känns som om kylen och frysen är tom hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Morsan behövde låna pengar från mig för att klara oss till den 21. Fine tänkte jag, hur mycket kan hon vilja ha liksom? (500:- tänkte jag i mitt huvud) men hon slängde upp 1000:-... :o <--- jag. 1000:- på en vecka är absurt. Vi brukar handla hos vår närmsta livmedelsbutik, en arab butik vars priser är lite för höga och produkter gamla. De roliga är ju att om det går åt 7000:- i månaden för mat och annat, vart är maten? Känns som om kylen och frysen är tom hela tiden.

Går åt 2500-3000 här hemma och jag känner igen mig själv. Det kostar en hel del, men vart fanken har maten tagit vägen? Känns som det är tomt i kylen hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

7 000?! Jag gick runt på 1 800 kr förra månaden inkl. äta ute ett par gånger samt att jag inte direkt snålar hemma.

Förstår inte hur du lyckas med 1.8k för mat OCH äta ute. För mig brukar det kosta nästan hela den summan bara för utemat, och då äter jag ute bara nån gång i veckan. :mellow:

Problemet jag har är att kylen är löjligt fullproppad, men den känns ändå tom. Nu vet jag dock inte kostnaderna för detta, men för två personer så låter 7k som en rimlig summa för mat i en månad (frukost och ev. restauranglunch inräknad).

Sen beror det givetvis på vad en lunch kostar. Jag räknar med att en lunch ute ligger på cirka 100kr och ett mål mat hemma har en kostnad på cirka 50kr; frukost 25kr.

Ingår fika-kostnad?

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte hur du lyckas med 1.8k för mat OCH äta ute ...

Handlar om två uteluncher (som jag betalade för) förra månaden om jag inte missminner. 7 000 är absolut inte rimligt om man ser till konsumentverkets beräkningar, de har drygt 2 000 kr (matlåda varje dag) för en vuxen man, någon hundralapp mindre för en vuxen kvinna. Jag äter näringsriktigt, går aldrig hungrig och handlar på en centralt belägen och därav relativt dyr Ica-butik - så uppenbarligen går det. ^_^

Ska väl påpeka att jag inte dricker kaffe och inte fikar på stan, köper aldrig pizza eller McD/BK/whatever. Några inköp på SevenEleven ingår. Äter frukt varje dag. Orkar inte kolla upp och göra någon prognostisering, men denna månad borde bli lite dyrare.

Ett mål mat hemma som kostar 50 kr låter helt galet högt även om jag aldrig räknat på saken. Om man går på KOV:s riktlinjer jag nämnde ovan kostar varje dag 65-70 kr.

Intressant ämne detta. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Går åt 2500-3000 här hemma och jag känner igen mig själv. Det kostar en hel del, men vart fanken har maten tagit vägen? Känns som det är tomt i kylen hela tiden.

Ungjäklar.

Ni äter era förädrar ur huset. Leo skall banne mig inte få oboy. Då dricker han säkert 5 l/veckan.

Nej, knäckebrö´och spettekaga skall det bli

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hela grejen är ju hur och vad man äter.

Man tjänar stora pengar på att dra till typ Maxi/Lidl och köpa på sig STORA mängder av billiga matvaror som håller sig länge. 5kg av ris och makaroner håller ett bra jävla tag. Knäckebröd är minst lika gott som mjukt bröd, klarar man inte av knäckebröd finns det många billiga alternativ istället för att alltid köpa nybakade frallor (som lätt äter upp en budget). Bästa i brödväg är att dra till bageri eller marknader och köpa på sig flera limpor mjukt, nybakat bröd och frysa in det. Håller också förvånansvärt bra i lång tid och smakar nybakat när det är upptinat efter frysning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor