The Dude Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Nej, fel. Man betalar skatt på vinsten, inte på tillgångarna. I och med att avskrivning är en kostnad minskar resultatet (vinsten), på så sätt minskar man skatten. Huvudsyftet med avskrivningar är att redovisa tillgångarnas verkliga värde. Resursförbrukning och värdeminskning är kostnader, anskaffningen är en utgift som inte påverkar resultatet. Det är så det ligger till ja... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Läste nyss "An interesting fact about October 2010: This October has 5 Fridays, 5 Saturdays and 5 Sundays, all in 1 month. It happens once in 823 years." Stämmer det verkligen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Jag tycker matte är så jävla kul men jag går estet, så det högsta jag läser är Matte C som individuellt val. Jag vill verkligen läsa fler kurser efter gymnasiet, endast för att jag är intresserad och tycker det är kul (har alltså inga planer på att "bli nåt" som kräver mattekunskaper, utan bara för skojs skull). Lite också för att det skulle vara skönt att säga "jag har läst matte K" typ. Så nu undrar jag, kära universitetskunnigt folk hur detta kan ske: 1. vilka mattekurser finns? matte A, B, C, D, E, F, G? pro hax? Vilket är den mest sjukaste och elitiserade mattekursen som man läser? Vad är det för någon typ av "nivå" på den? 2. om jag t.ex. jobbar eller gör vad som helst och bara vill läsa matte för att jag finner det intressant, gör man detta på högskola och kostar detta? 3. jag är väldigt inne på att resa när jag går ut gymnasiet. En dröm är att bo i antingen Spanien men främst i Frankrike där jag vill bo i antingen Paris, Biarritz eller Nice. Skulle det vara möjligt att t.ex. bo i någon av dessa städer och läsa franska och matte? Är denna dröm realistisk? Skulle ju vara ett idealliv för mig att plugga på dagarna, surfa och extraknäcka på restaurang eller liknande på kvällarna. Tacksam för svar! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 (redigerad) Läste nyss "An interesting fact about October 2010: This October has 5 Fridays, 5 Saturdays and 5 Sundays, all in 1 month. It happens once in 823 years." Stämmer det verkligen? Lol, stämmer inte på långa vägar! oct 2004 hade det... Det händer var 6:e år http://www.dinstartsida.se/almanacka.asp?datum=2004-10-01 1999 2004 Redigerad 10 oktober, 2010 av kobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Lol, stämmer inte på långa vägar! oct 2004 hade det... Det händer var 6:e år http://www.dinstarts...atum=2004-10-01 1999 2004 Haha, vafan. Tack för det snabba svaret iaf. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Haha, vafan. Tack för det snabba svaret iaf. haha, tvivlade på det då var kalender är väldigt regelbunden så jag blädrade bara igenom årtal för årtal.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Jag tycker matte är så jävla kul men jag går estet, så det högsta jag läser är Matte C som individuellt val. Jag vill verkligen läsa fler kurser efter gymnasiet, endast för att jag är intresserad och tycker det är kul (har alltså inga planer på att "bli nåt" som kräver mattekunskaper, utan bara för skojs skull). Lite också för att det skulle vara skönt att säga "jag har läst matte K" typ. Så nu undrar jag, kära universitetskunnigt folk hur detta kan ske: 1. vilka mattekurser finns? matte A, B, C, D, E, F, G? pro hax? Vilket är den mest sjukaste och elitiserade mattekursen som man läser? Vad är det för någon typ av "nivå" på den? 2. om jag t.ex. jobbar eller gör vad som helst och bara vill läsa matte för att jag finner det intressant, gör man detta på högskola och kostar detta? Tacksam för svar! 1. Såvitt jag vet så går gymnasiematten bara till E. Sedan gick jag en kurs som hette Matte H, som var Högskoleförberedande matte, men den kursen tror jag är väldigt lokal då jag inte hört talas om den någon annan stans. Jag gjorde däremot en snabb googling efter Matte F och hittade en kurs över det, den kursen verkade vara väldigt lik Matte H-kursen som jag gick. Så Matte F kanske är det officiella namnet på kursen? Matematik G har jag aldrig hört någonting kallas och jag hittar heller ingenting via Google, så den kan vi nog utesluta. På gymnasiet kan man även (Vi kunde i alla fall) läsa diskret matematik om man vill. Nu på universitetet så känns det som det finns hur många olika matematikkurser som helst, skillnaden är väl att de inte längre heter Matematik A, B, C.. osv osv, utan nu heter de t ex Linjär Algebra, Diskret Matematik, Analys i en Variabel. De flesta kräver väl minst Matte D som förkunskap, annars har jag rätt dålig koll på om man kan börja på vilken kurs som helst. Eller om någon av mattekurserna kräver att man har förkunskap i en av de andra. 2. Jag är rätt dåligt insatt, men om jag har fattat det hela rätt så ska det gå att ansöka till en högskola och bara välja en kurs, att du alltså inte behöver gå ett helt program. För vi har folk som läser programmering med oss som inte går i våran klass under de andra kurserna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Alltså, det är ju inte så att man tjänar på att skriva av?!? totalt blir det ju ändå lika mycket som det påverkar resultat (Tex 5 år istället för 1). Enda är väl på riktigt dyra inköp (som skulle tex vara över vinstvärdet) så man inte får ett minusresultat. Men efter några år har du en maskin som inte kostar något (bortsett från driftskostnader givetvis) om den fortfarande kan användas efter avskrivningen. Företag gillar att hålla resultat jämna över åren, där kommer över- och underavskrivningar in i bilden. Beräknas du gå med förlust ett år kan du skriva av lite mindre, sedan nästa år blir det rejäl vinst så då skriver du av lite mer för att hålla resultatet i nivå med föregående år. Observera att underavskrivning är ett sätt att skjuta upp skatt, förr eller senare blir tillgången helt avskriven. Överavskrivning används även när det verkliga värdet beräknas understiga vad man tidigare trott tillgången skulle vara värd. Egentligt resultat år x1: -100kkr Resultat med underavskrivning år x1: +300kkr (underavskrivn. 400kkr) Egentligt resultat år x2: +600kkr Resultat med överavskrivning år x2: +300kkr (överavskrivn. 300kkr) = Ingen förlust, "för mycket" skatt ligger och väntar på att betalas ett annat vinstår. Så nej, avskrivningar är inget man tjänar på eftersom det är en kostnad. Men vill man betala så lite skatt som möjligt en period och hålla resultatet på jämnt över några år är det ett bra verktyg. Huvudsyftet för avskrivningar kvarstår: Rättvis värdering av tillgångar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 1. Såvitt jag vet så går gymnasiematten bara till E. Sedan gick jag en kurs som hette Matte H, som var Högskoleförberedande matte, men den kursen tror jag är väldigt lokal då jag inte hört talas om den någon annan stans. Jag gjorde däremot en snabb googling efter Matte F och hittade en kurs över det, den kursen verkade vara väldigt lik Matte H-kursen som jag gick. Så Matte F kanske är det officiella namnet på kursen? Matematik G har jag aldrig hört någonting kallas och jag hittar heller ingenting via Google, så den kan vi nog utesluta. På gymnasiet kan man även (Vi kunde i alla fall) läsa diskret matematik om man vill. Det verkar som att skolor kan hitta på vilka mattekurser de vill. En gammal mattelärare berättade att man på hans gymnasieskola kunde läsa till Matte G, men att det inte var en "officiell" kurs eller hur man nu ska säga. Sedan vet jag att man kan läsa Matematisk breddning på vissa gymnasieskolor med (kan tänka mig att den är liknande din Matte H-kurs) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Google Doodle? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Green_Goblin Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Google Doodle? http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Google_Doodles Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Man får ju ett fint Rosa Band om man lägger pengar på bröstcancer! Eller en mustash för mustach (he! två olika stavningar vilken stämmer?) kampen =) Det finns ju blå bandet som man kan köpa. Det är för prostatacancer. Pengarna som rosabandet drar in tror jag inte går ENBART, till bröstcancerforskning, utan till cancerforskning över lag. Men jag håller med dig om att bröstcancern får för mycket uppmärksamhet. Prostatacancern komemr i skymundan Pengarna för rosa bandet går till bröstcancerforskningen. Det står uttryckligen i den lilla broschyr du får med när du köper ett sådant 1. Såvitt jag vet så går gymnasiematten bara till E. Sedan gick jag en kurs som hette Matte H, som var Högskoleförberedande matte, men den kursen tror jag är väldigt lokal då jag inte hört talas om den någon annan stans. Jag gjorde däremot en snabb googling efter Matte F och hittade en kurs över det, den kursen verkade vara väldigt lik Matte H-kursen som jag gick. Så Matte F kanske är det officiella namnet på kursen? Matematik G har jag aldrig hört någonting kallas och jag hittar heller ingenting via Google, så den kan vi nog utesluta. På gymnasiet kan man även (Vi kunde i alla fall) läsa diskret matematik om man vill. Nu på universitetet så känns det som det finns hur många olika matematikkurser som helst, skillnaden är väl att de inte längre heter Matematik A, B, C.. osv osv, utan nu heter de t ex Linjär Algebra, Diskret Matematik, Analys i en Variabel. De flesta kräver väl minst Matte D som förkunskap, annars har jag rätt dålig koll på om man kan börja på vilken kurs som helst. Eller om någon av mattekurserna kräver att man har förkunskap i en av de andra. 2. Jag är rätt dåligt insatt, men om jag har fattat det hela rätt så ska det gå att ansöka till en högskola och bara välja en kurs, att du alltså inte behöver gå ett helt program. För vi har folk som läser programmering med oss som inte går i våran klass under de andra kurserna. På vår gymnasieskola fanns Matte A, B, C, D, E och Diskret. Diskret har jag hört på flera ställen och att klämma in fler mattekurser än 6 på 3 år utbildning känns lite extremt Så hade jag en fråga också. säkert tagit upp detta förr här i tråden men kunde inte hitta något genom lite googlande och någon kan garanterat svara snabbt Vad står AM och PM för? Satt nämligen och tittade på NHL-hockey tidigare idag och så bet sig den där frågan fast i mig igen! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 (redigerad) Vad står AM och PM för? Satt nämligen och tittade på NHL-hockey tidigare idag och så bet sig den där frågan fast i mig igen! Ante Meridiem -"Before midday" Post Meridiem -"After midday" http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Google_Doodles Tack! Redigerad 10 oktober, 2010 av Sniper Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Ante Meridiem -"Before midday" Post Meridiem -"After midday" Det är så simpelt alltså? Intressant. Redan som liten hade jag nämligen teorier som inte va HELT uppåt väggarna då alltså. After moon o nåt mer haha Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Det är så simpelt alltså? Intressant. Redan som liten hade jag nämligen teorier som inte va HELT uppåt väggarna då alltså. After moon o nåt mer haha Tänk såhär: A kommer före P! AM - Förmiddag PM - Eftermiddag Brukar hjälpa till när man försöker komma på vad som var vad. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Tänk såhär: A kommer före P! AM - Förmiddag PM - Eftermiddag Brukar hjälpa till när man försöker komma på vad som var vad. Vad som är vad vet jag redan Undrade (och fick svar på) vad de båda förkortningarna stod för Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Vad som är vad vet jag redan Undrade (och fick svar på) vad de båda förkortningarna stod för Ah, my mistake. Läste slarvigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Eller en mustash för mustach (he! två olika stavningar vilken stämmer?) kampen =) Ingen. Mustasch. På vår gymnasieskola fanns Matte A, B, C, D, E och Diskret. Diskret har jag hört på flera ställen och att klämma in fler mattekurser än 6 på 3 år utbildning känns lite extremt Det går lätt att ha mer än sex mattekurser på tre år, jag hade kunnat haft sju om jag hade valt till Diskret. Men enligt min lärare så skulle Matte H täcka tillräckligt mycket av Diskret, så man kunde skippa den kursen om man inte ville ha poängen och meriten. Tänk såhär: A kommer före P! AM - Förmiddag PM - Eftermiddag Brukar hjälpa till när man försöker komma på vad som var vad. Åh, vilken simpel men ack så bra regel! Jag har alltid problem med att komma ihåg vilken som är vilken. Även om jag blivit bättre på det på senare tid då jag letat tider till NHL och NFL-matcher mycket. Tack så mycket. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Ingen. Mustasch. Haha, så jäkla bra! Skrattar så jag gråter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Det är så simpelt alltså? Intressant. Redan som liten hade jag nämligen teorier som inte va HELT uppåt väggarna då alltså. After moon o nåt mer haha Jag lärde mig skiten genom att köra på en egen variant som stämmer, så ingen kan ju säga att det är fel när det bara är en förkortning. After midnight Pefore midnight (Det låter fan snarlikt) och på det viset sitter det nu fastätsat djupt inne i tankenöten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts