Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Yes! GTAsajten behöver mer egna bilder. *sparar*

Är det verkligen sant att man under en livstid sväljer (c:a) 300 spindlar när man sover... (fy faaaan)
Vilken brutal siffra, vart har du hört den? Aldrig någonsin har jag hört att man sväljer mer en tio spindlar. Åtta är högsta siffran som jag har hört. Fyra är en rätt populär siffra.

"Det sägs att man sväljer 7-8 spindlar på en livstid. Vissa påstår att siffran gäller hela spindlar och andra påstår att siffran baseras på att spindlarnas massa tillsammans ger lika stor massa som alla kvalster man sväljer under en livstid."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det verkligen sant att en ankas kvakande inte ger eko?

Why?

Är det verkligen sant att man under en livstid sväljer (c:a) 300 spindlar när man sover... (fy faaaan)

Du behöver verkligen kolla på Mythbusters! Det ekar föresten...

Själv har jag hört ca 7-8 spindlar per år...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råkade göra en ganska kraftig direktöversättning av "oj vad tiden/klockan är mycket" eller motsvarande häromdagen, vilket gav mina utländska kamrater ett gott skratt. Nu när jag ser det i skrift ser det ju kanske lite konstigt ut, men kan man verkligen inte säga "the time is much"? :huh:

Förlåt, men jag kunde inte låta bli att skratta. happy_1182248_0.gif Nej, jag har nog aldrig hört någon säga det och det låter fel i mina öron.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råkade göra en ganska kraftig direktöversättning av "oj vad tiden/klockan är mycket" eller motsvarande häromdagen, vilket gav mina utländska kamrater ett gott skratt. Nu när jag ser det i skrift ser det ju kanske lite konstigt ut, men kan man verkligen inte säga "the time is much"? :huh:

Låter väldigt fel ändå ju. Om det får dig att känna dig bättre droppade jag, förvisso på fyllan, klassikern "did you bring your legs?" till några brittiskor vi festade med i Belgien..

Redigerad av Tweak
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur söker man bäst om man inte har nått konkret att använda sig av?

Ex: Jag letade för ett tag sedan efter filmen "open water". Jag visste inte vad den hette men vad den handlade om.

Vad är bäst att söka på då? Hur skall man formulera det?

"dykare vatten drunknar kommer inte upp i båt" eller "dykare+vatten+drunknar+kommer+inte+upp+i+båt"

Eller skall det formuleras på annat vis?

Den här gången söker jag nått som skall ha inträffat i Polen för ett par år sedan.

En tjej (läkare av nått slag) blir våldtagen av 2 män, hon säger efter våldtäkten till männen att det var okej och att hon vill bjuda dem på en drink.

Hon super ner dem på puben/hemma och när de däckat kastrerade hon dem. Hon förlorade sin läk. licens vid rättegången.

Jag betvivlar att detta är en san historia men en arbetskamrat påstår att det är sant och att det var en jättenyhet i polen när det hände.

Hur skall jag nu hitta info om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur söker man bäst om man inte har nått konkret att använda sig av?

Ex: Jag letade för ett tag sedan efter filmen "open water". Jag visste inte vad den hette men vad den handlade om.

Vad är bäst att söka på då? Hur skall man formulera det?

"dykare vatten drunknar kommer inte upp i båt" eller "dykare+vatten+drunknar+kommer+inte+upp+i+båt"

Eller skall det formuleras på annat vis?

Den här gången söker jag nått som skall ha inträffat i Polen för ett par år sedan.

En tjej (läkare av nått slag) blir våldtagen av 2 män, hon säger efter våldtäkten till männen att det var okej och att hon vill bjuda dem på en drink.

Hon super ner dem på puben/hemma och när de däckat kastrerade hon dem. Hon förlorade sin läk. licens vid rättegången.

Jag betvivlar att detta är en san historia men en arbetskamrat påstår att det är sant och att det var en jättenyhet i polen när det hände.

Hur skall jag nu hitta info om detta?

Det bästa jag kommer på är att fråga på typ Flashback, där lär väl en sådan historia kännas till om den är sann, troligen även om den är fejk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att man skattar på tillgångar och dyra saker minskar i värde för varje år, därför skrivs värdet ner för att man inte ska betala mer skatt än man behöver.

Nej, fel. Man betalar skatt på vinsten, inte på tillgångarna. I och med att avskrivning är en kostnad minskar resultatet (vinsten), på så sätt minskar man skatten. Huvudsyftet med avskrivningar är att redovisa tillgångarnas verkliga värde. Resursförbrukning och värdeminskning är kostnader, anskaffningen är en utgift som inte påverkar resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, fel. Man betalar skatt på vinsten, inte på tillgångarna. I och med att avskrivning är en kostnad minskar resultatet (vinsten), på så sätt minskar man skatten. Huvudsyftet med avskrivningar är att redovisa tillgångarnas verkliga värde. Resursförbrukning och värdeminskning är kostnader, anskaffningen är en utgift som inte påverkar resultatet.

Alltså, det är ju inte så att man tjänar på att skriva av?!? totalt blir det ju ändå lika mycket som det påverkar resultat (Tex 5 år istället för 1). Enda är väl på riktigt dyra inköp (som skulle tex vara över vinstvärdet) så man inte får ett minusresultat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor