Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Så jävla idiotiskt idé... Trasiga byxor, skitit skjorta, tappade luften rejält och har sjukt ont i röven/svanken från när jag landade på backen. Jag kan väl säga så mycket som att det var svårt att få honom att veta när jag var i luften. Jag ropade att han skulle gasa, jag hoppade, jag landade, han gasade, jag trillade av bilen och ner på asfalten.

Hahahaha! :lol: :lol:

Så jävla rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är riktigt och nu i efterhand så känns det lite illa att det inte hamnade på film men vi trodde inte att det skulle gå så illa som det gjorde. Hade bara tänkt att jag skulle hoppa upp, han åker fram och jag landar på mina fötter på backen. Blev inte riktigt så. Har fortfarande svårt att sitta ner och byxorna är long gone. :D

Mythbuster ala Lajjan var väl ingen jättesuccé.

Redigerad av Lajnux
  • Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är riktigt och nu i efterhand så känns det lite illa att det inte hamnade på film men vi trodde inte att det skulle gå så illa som det gjorde. Hade bara tänkt att jag skulle hoppa upp, han åker fram och jag landar på mina fötter på backen. Blev inte riktigt så. Har fortfarande svårt att sitta ner och byxorna är long gone. :D

Eudoros gillar detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säg inte det. Vi kanske kan starta upp något stort här!

Sajtare ställer frågor som handlar om att tänja på de fysiska lagarna, sedan utför du frågorna i fråga och spelar in händelseförloppet som bevismaterial för att frågan fungerar/inte fungerar.

För att du inte ska gå bankrutt på alla kläder som kommer gå åt helvete så får vi starta en insamling innan varje utförande, där vi sajtare får donera pengar. :D

-----

Det här gjorde förresten helt klart min bakisdag till något så mycket bättre än vad det borde vara. Har legat och lett åt bilden i huvudet i många, många minuter nu. :D

"Gasa! *Hopp* *Vrooom* *Ramla* "Aj!"

Men vänta... borde inte det betyda att man flyger åt helvete om man under flygplansstarten (den sköna markaccelerationen) hoppar i kabinen? (w00t)

Det vet vi ju inte, Lajnux och chauffören feltajmade ju varandra så att Lajnux landade på bilen när han gasade, och inte tvärt om. ;)

:P

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då ska vi ta lite basic fysik! Tex med hissen. För att landa mjukt måste du hoppa i samma hastighet som hissen har!

Låt säga att man åker i ett tåg och lutar sig ut genom en ruta (ja, man skulle nog fara åt stellvete men strunt samma) och skjuter i tågets färdriktning. Låt oss säga att tågets färdas fortare än kulans utgångshastighet, vad händer med kulan när man trycker på avtryckaren?

Kanske på ett x2000 eller vad det heter, på ett normalt tåg är det ingen fara :)

Edit: Zomg, om man skjuter i motsatta riktning då? Hax. Stannar i luften? Imbah

yes den stannar och faller rakt ner i backen. De testade till och med detta detta (fast med pilbåge) på mythbusters

Hmmm...

Vad händer om man färdas lite långsammare än ljusets hastighet och tittar på sig själv i en spegel?

Vad händer om man färdas i ljusets hastighet och tittar på sig själv i en spegel?

Vad händer om man färdas lite snabbare än ljusets hastighet och tittar på sig själv i en spegel?

1. Inget speciellt så länge spegeln färdas. Hmm, denna behöver betydligt mer tänkande.

2. Tyvärr kan du inte färdas i ljusets hastiget för då blir du energi

3. Du är redan energi som i 2.

Alltså, vid ljuset hastighet omvandlas du till energi!

Jag tror inte du kommer se dig själv i spegeln i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Va? "Lajjan testar" tycker jag låter som en jättebra tråd. Upp med den!

Hur skiljer sig egentligen TROMS 1.0 från 2.0?

TROMS 1 slukade snart sagt vartenda forum för att folk inte "orkade skapa ny tråd", så allt man ville fråga om sport, spel, datorer etc hamnade där medan alla andra forum blev totaldöda. Tråden låstes tills man fått fram nya regler, och med hjälp av dessa regler är TROMS 2 nästan helt fri från datorfrågor (finns ju ett helt forum för det) och sånt som egentligen har egna frågor. Tråden är till för saker såsom busskur-frågan här nyss eller hur man hoppar på en lastbil på fyllan utan att slå sig. En del saker får svar, andra inte ;)

Borde vi egentligen inte göra en tråd om gravitationen och dess fenomen eller något sånt klokt och ta såna här diskussioner där? :)

Sånt här kan vara väldigt intressant och går att spåna på lääänge.

Gärna det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säg inte det. Vi kanske kan starta upp något stort här!

Sajtare ställer frågor som handlar om att tänja på de fysiska lagarna, sedan utför du frågorna i fråga och spelar in händelseförloppet som bevismaterial för att frågan fungerar/inte fungerar.

För att du inte ska gå bankrutt på alla kläder som kommer gå åt helvete så får vi starta en insamling innan varje utförande, där vi sajtare får donera pengar. :D

Va? "Lajjan testar" tycker jag låter som en jättebra tråd. Upp med den!

Kanske ligger något i det ni säger. Lär dock vänta några dagar tills smärtan går bort innan någon sådan tråd kommer på frågan. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då ska vi ta lite basic fysik! Tex med hissen. För att landa mjukt måste du hoppa i samma hastighet som hissen har!

Kanske på ett x2000 eller vad det heter, på ett normalt tåg är det ingen fara :)

yes den stannar och faller rakt ner i backen. De testade till och med detta detta (fast med pilbåge) på mythbusters

1. Inget speciellt så länge spegeln färdas. Hmm, denna behöver betydligt mer tänkande.

2. Tyvärr kan du inte färdas i ljusets hastiget för då blir du energi

3. Du är redan energi som i 2.

Alltså, vid ljuset hastighet omvandlas du till energi!

Jag tror inte du kommer se dig själv i spegeln i alla fall!

Srsly, wut?

Om du hoppar i hissen är det enda som kommer hända att hissen accelererar nedåt på grund av kraften du utsätter den för i hoppandet. Du fortsätter i nästan samma hastighet.

Vafan menar du med att man blir energi? Vilken teori säger att man "blir energi"? Vad menar du med energi? All materia är redan energi i sig dessutom, enligt den mest välkända fysikaliska formeln av dem alla (E=mc^2).

Det som händer är att all massa ökar exponentiellt vid hastigheter som närmar sig ljusets. För att få skitstora massor att accelerera ännu närmare ljusets hastighet krävs oändliga mängder energi, mer än vad som existerar i hela universum. Därmed är det omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Srsly, wut?

Om du hoppar i hissen är det enda som kommer hända att hissen accelererar nedåt på grund av kraften du utsätter den för i hoppandet. Du fortsätter i nästan samma hastighet.

Vafan menar du med att man blir energi? Vilken teori säger att man "blir energi"? Vad menar du med energi? All materia är redan energi i sig dessutom, enligt den mest välkända fysikaliska formeln av dem alla (E=mc^2).

Det som händer är att all massa ökar exponentiellt vid hastigheter som närmar sig ljusets. För att få skitstora massor att accelerera ännu närmare ljusets hastighet krävs oändliga mängder energi, mer än vad som existerar i hela universum. Därmed är det omöjligt.

Om hissen går 50 km/h nedåt måste du hoppa 50 km/h uppåt.

Och varför du blir energi vet jag inte! Ska försöka hitta lite fakta men jag tror det är den ledande teorin om vad man tror kommer att hända!

Fakedit: Umm, tror det är för du måste vara "masslös" för att kunna färdas i ljusets hastighet (förutsatt att du kommer upp i ljuset hastighet utan att använda all energi som finns?!?). Kommer du då upp i ljusets hastiget blir du till energi.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om hissen går 50 km/h nedåt måste du hoppa 50 km/h uppåt.

Och varför du blir energi vet jag inte! Ska försöka hitta lite fakta men jag tror det är den ledande teorin om vad man tror kommer att hända!

Fakedit: Umm, tror det är för du måste vara "masslös" för att kunna färdas i ljusets hastighet (förutsatt att du kommer upp i ljuset hastighet utan att använda all energi som finns?!?). Kommer du då upp i ljusets hastiget blir du till energi.

Så eftersom fotoner, som är masslösa och färdas i c är "energi" påstås att allt som kommer upp i c är energi? I don't buy it. Inget i mina relativitetsteoristudier har nämnt något åt det hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intressanta svar. Men om man försummar den här omöjligheten (förutsatt att det går försumma den för att kunna få ett teoretiskt vettigt svar?!) och funderar mer ingående kring personen som håller i spegeln och personens spegelbild. Man kan inte vänta sig synliga förseningar mellan när en person rör sig och dennes spegelbild? Blir spegeln svart om man färdas i ljusets hastighet? Är den fortfarande svart om "man åker in i ljuset"? Vad händer om man "åker in i ljuset"? Går det ens att tänka på det här viset? :wacko:

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så eftersom fotoner, som är masslösa och färdas i c är "energi" påstås att allt som kommer upp i c är energi? I don't buy it. Inget i mina relativitetsteoristudier har nämnt något åt det hållet.

Hmm, är så jag blivit lärd mig.

Intressanta svar. Men om man försummar den här omöjligheten (förutsatt att det går försumma den för att kunna få ett teoretiskt vettigt svar?!) och funderar mer ingående kring personen som håller i spegeln och personens spegelbild. Man kan inte vänta sig synliga förseningar mellan när en person rör sig och dennes spegelbild? Blir spegeln svart om man färdas i ljusets hastighet? Är den fortfarande svart om "man åker in i ljuset"? Vad händer om man "åker in i ljuset"? Går det ens att tänka på det här viset? :wacko:

Klart det går att tänka så :D

Men jag tror personligen att du kommer se svart (eller inget?!?) i spegeln eftersom du rör dig fortare än "ditt eget ljus" som når spegeln

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man ens se något när man färdas i ljusets hastighet?

Som sagt bör man inte spekulera i vad som händer om man färdas i ljusets hastighet, då det inte är teoretiskt sett möjligt.

Är du väldigt nära ljusets hastighet så kommer det att ske en blå- och rödförskjutning av ljuset. Åker du i ett rymdskepp kommer du observera att stjärnorna trycks ihop framför i ett blåförskjutet ljus och bakom dras stjärnorna isär i ett rödförskjutet ljus.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor