RavenE Skrivet 11 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2010 Har inte varit med om att det är kö innan bussen anländer, alla står huller om buller tills då man ser bussen komma, då tränger alla ihop sig för att skapa nån sorts kö This. Varför ställa sig i kö och stå still på en rad innan den ens anlänt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 11 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2010 Låt säga att man åker i ett tåg och lutar sig ut genom en ruta (ja, man skulle nog fara åt stellvete men strunt samma) och skjuter i tågets färdriktning. Låt oss säga att tågets färdas fortare än kulans utgångshastighet, vad händer med kulan när man trycker på avtryckaren? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 11 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2010 (redigerad) Låt säga att man åker i ett tåg och lutar sig ut genom en ruta (ja, man skulle nog fara åt stellvete men strunt samma) och skjuter i tågets färdriktning. Låt oss säga att tågets färdas fortare än kulans utgångshastighet, vad händer med kulan när man trycker på avtryckaren? Den färdas i tågets hastighet + sin vanliga utgångshastighet men tappar snabbt farten pga det ökade luftmotståndet typ Edit: Zomg, om man skjuter i motsatta riktning då? Hax. Stannar i luften? Imbah Redigerad 11 september, 2010 av GiZmo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 11 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2010 Låt säga att man åker i ett tåg och lutar sig ut genom en ruta (ja, man skulle nog fara åt stellvete men strunt samma) och skjuter i tågets färdriktning. Låt oss säga att tågets färdas fortare än kulans utgångshastighet, vad händer med kulan när man trycker på avtryckaren? Den åker framåt med skotthastigheten + tåghastigheten om jag minns den delen av fysiken rätt. Kulans utgångshastighet påverkas av grundhastigheten på ett positivt sätt så att säga. Likadant om du står på flaket på en lastbil som åker i 90 km/h och hoppar rakt upp så högt du kan, då kommer du landa på samma ställe som du hoppade upp ifrån. Eftersom du har 90 km/h i färdriktning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 11 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2010 Likadant om du står på flaket på en lastbil som åker i 90 km/h och hoppar rakt upp så högt du kan, då kommer du landa på samma ställe som du hoppade upp ifrån. Eftersom du har 90 km/h i färdriktning. Hmmmm... Vad skulle hända om man hoppade under acceleration. Vid hoppets avsats åker man i 50 km/h, men innan landning accelererar föraren till 70 km/h. Spoiler Eller motsatta; man åker i 50 km/h och hoppar och i hoppet tvärbromsar föraren. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 11 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2010 Haha, seg jag är då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 11 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2010 Hmmmm... Vad skulle hända om man hoppade under acceleration. Vid hoppets avsats åker man i 50 km/h, men innan landning accelererar föraren till 70 km/h. Spoiler Eller motsatta; man åker i 50 km/h och hoppar och i hoppet tvärbromsar föraren. 1. Du kommer landa bakom lastbilen och typ, skada dig allvarligt ;D 2. Du kommer landa framför lastbilen och typ, skada dig allvarligt ;D Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 11 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2010 Hmmmm... Vad skulle hända om man hoppade under acceleration. Vid hoppets avsats åker man i 50 km/h, men innan landning accelererar föraren till 70 km/h. Spoiler Eller motsatta; man åker i 50 km/h och hoppar och i hoppet tvärbromsar föraren. Skall testas när jag åker från krogen, man har ändå ingen känsel då så det gör inget om det går åt pipsvängen. Svar kommer imorgon. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 11 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2010 Edit: Zomg, om man skjuter i motsatta riktning då? Hax. Stannar i luften? Imbah Hmm, intressant. Men den borde väl åka bakåt ändå? Om inte annat så kommer du ju åka ifrån kulan om det skulle bli så att den fick +/- 0 i färdriktning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 11 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2010 Hmmm... Vad händer om man färdas lite långsammare än ljusets hastighet och tittar på sig själv i en spegel? Vad händer om man färdas i ljusets hastighet och tittar på sig själv i en spegel? Vad händer om man färdas lite snabbare än ljusets hastighet och tittar på sig själv i en spegel? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 11 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2010 Får man gifta sig med sitt barnbarn? Man får ju gifta sig med sin kusin. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 11 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2010 Aha, tack för fina svar! Slutligen har jag en till fråga rörande samma ämne: Om alla hisskablar lossnar och hissen faller ner för schaktet; landar man "mjukt" om man hoppar precis innan den kraschar (antag att hissens insida inte deformeras). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bebben Skrivet 11 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2010 Aha, tack för fina svar! Slutligen har jag en till fråga rörande samma ämne: Om alla hisskablar lossnar och hissen faller ner för schaktet; landar man "mjukt" om man hoppar precis innan den kraschar (antag att hissens insida inte deformeras). Har för mig att Mythbusters testade det, tror inte att det gick så bra för dockan i hissen tyvärr. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 11 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2010 (redigerad) Får man gifta sig med sitt barnbarn? Man får ju gifta sig med sin kusin. Givetvis inte. Aha, tack för fina svar! Slutligen har jag en till fråga rörande samma ämne: Om alla hisskablar lossnar och hissen faller ner för schaktet; landar man "mjukt" om man hoppar precis innan den kraschar (antag att hissens insida inte deformeras). Nej. Nej. Redigerad 11 september, 2010 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 11 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2010 Givetvis inte. Det är inte alls givet. Men du har rätt, jag hittade svaret. Frågade eftersom det är helt ok att gifta sig med sitt halvsyskon. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 11 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2010 (redigerad) Tack för busskösvaren. Jag tycker dock fortfarande att konceptet är idiotiskt Hmmm... Vad händer om man färdas lite långsammare än ljusets hastighet och tittar på sig själv i en spegel? Vad händer om man färdas i ljusets hastighet och tittar på sig själv i en spegel? Vad händer om man färdas lite snabbare än ljusets hastighet och tittar på sig själv i en spegel? Det beror helt på vad du menar. Hur färdas spegeln i relation till dig? Är den i samma rum (ponera att du sitter i en tågvagn som färdas i relativistisk hastighet) så händer ingenting alls. Det är en absolut omöjlighet att färdas snabbare än ljuset. Det enda man kan tänka sig är hastigheter som närmar sig c. Tänk dig en asymptot, du kommer aldrig fram och absolut inte förbi. Redigerad 11 september, 2010 av spajdermän Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 11 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2010 Det beror helt på vad du menar. Hur färdas spegeln i relation till dig? Är den i samma rum (ponera att du sitter i en tågvagn som färdas i relativistisk hastighet) så händer ingenting alls. Det är en absolut omöjlighet att färdas snabbare än ljuset. Det enda man kan tänka sig är hastigheter som närmar sig c. Tänk dig en asymptot, du kommer aldrig fram och absolut inte förbi. Spegeln är framför mig. Kan vi inte försumma att det är en omöjlighet? Jag var lite luddig, ursäkta: Den specifika frågan är vad som händer med spegelbilden, förstås. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 12 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2010 Skall testas när jag åker från krogen, man har ändå ingen känsel då så det gör inget om det går åt pipsvängen. Svar kommer imorgon. Så jävla idiotiskt idé... Trasiga byxor, skitit skjorta, tappade luften rejält och har sjukt ont i röven/svanken från när jag landade på backen. Jag kan väl säga så mycket som att det var svårt att få honom att veta när jag var i luften. Jag ropade att han skulle gasa, jag hoppade, jag landade, han gasade, jag trillade av bilen och ner på asfalten. 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 12 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2010 Så jävla idiotiskt idé... Trasiga byxor, skitit skjorta, tappade luften rejält och har sjukt ont i röven/svanken från när jag landade på backen. Jag kan väl säga så mycket som att det var svårt att få honom att veta när jag var i luften. Jag ropade att han skulle gasa, jag hoppade, jag landade, han gasade, jag trillade av bilen och ner på asfalten. Hahahaha! Du gjorde verkligen det!? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 12 september, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2010 (redigerad) Pics or it didn't happen! Redigerad 12 september, 2010 av Wu Zi Mu Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts