Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Låt säga att man åker i ett tåg och lutar sig ut genom en ruta (ja, man skulle nog fara åt stellvete men strunt samma) och skjuter i tågets färdriktning. Låt oss säga att tågets färdas fortare än kulans utgångshastighet, vad händer med kulan när man trycker på avtryckaren?

Den färdas i tågets hastighet + sin vanliga utgångshastighet men tappar snabbt farten pga det ökade luftmotståndet

typ

Edit: Zomg, om man skjuter i motsatta riktning då? Hax. Stannar i luften? Imbah

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låt säga att man åker i ett tåg och lutar sig ut genom en ruta (ja, man skulle nog fara åt stellvete men strunt samma) och skjuter i tågets färdriktning. Låt oss säga att tågets färdas fortare än kulans utgångshastighet, vad händer med kulan när man trycker på avtryckaren?

Den åker framåt med skotthastigheten + tåghastigheten om jag minns den delen av fysiken rätt. Kulans utgångshastighet påverkas av grundhastigheten på ett positivt sätt så att säga.

Likadant om du står på flaket på en lastbil som åker i 90 km/h och hoppar rakt upp så högt du kan, då kommer du landa på samma ställe som du hoppade upp ifrån. Eftersom du har 90 km/h i färdriktning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Likadant om du står på flaket på en lastbil som åker i 90 km/h och hoppar rakt upp så högt du kan, då kommer du landa på samma ställe som du hoppade upp ifrån. Eftersom du har 90 km/h i färdriktning.

Hmmmm... Vad skulle hända om man hoppade under acceleration. Vid hoppets avsats åker man i 50 km/h, men innan landning accelererar föraren till 70 km/h.

Spoiler
Eller motsatta; man åker i 50 km/h och hoppar och i hoppet tvärbromsar föraren.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmmm... Vad skulle hända om man hoppade under acceleration. Vid hoppets avsats åker man i 50 km/h, men innan landning accelererar föraren till 70 km/h.

Spoiler

1. Du kommer landa bakom lastbilen och typ, skada dig allvarligt ;D

2. Du kommer landa framför lastbilen och typ, skada dig allvarligt ;D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spoiler

Skall testas när jag åker från krogen, man har ändå ingen känsel då så det gör inget om det går åt pipsvängen. Svar kommer imorgon.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm...

Vad händer om man färdas lite långsammare än ljusets hastighet och tittar på sig själv i en spegel?

Vad händer om man färdas i ljusets hastighet och tittar på sig själv i en spegel?

Vad händer om man färdas lite snabbare än ljusets hastighet och tittar på sig själv i en spegel?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, tack för fina svar!

Slutligen har jag en till fråga rörande samma ämne:

Om alla hisskablar lossnar och hissen faller ner för schaktet; landar man "mjukt" om man hoppar precis innan den kraschar (antag att hissens insida inte deformeras).

Har för mig att Mythbusters testade det, tror inte att det gick så bra för dockan i hissen tyvärr. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får man gifta sig med sitt barnbarn?

Man får ju gifta sig med sin kusin.

Givetvis inte.

Aha, tack för fina svar!

Slutligen har jag en till fråga rörande samma ämne:

Om alla hisskablar lossnar och hissen faller ner för schaktet; landar man "mjukt" om man hoppar precis innan den kraschar (antag att hissens insida inte deformeras).

Nej.

Nej.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för busskösvaren. Jag tycker dock fortfarande att konceptet är idiotiskt :P

Hmmm...

Vad händer om man färdas lite långsammare än ljusets hastighet och tittar på sig själv i en spegel?

Vad händer om man färdas i ljusets hastighet och tittar på sig själv i en spegel?

Vad händer om man färdas lite snabbare än ljusets hastighet och tittar på sig själv i en spegel?

Det beror helt på vad du menar. Hur färdas spegeln i relation till dig? Är den i samma rum (ponera att du sitter i en tågvagn som färdas i relativistisk hastighet) så händer ingenting alls.

Det är en absolut omöjlighet att färdas snabbare än ljuset. Det enda man kan tänka sig är hastigheter som närmar sig c. Tänk dig en asymptot, du kommer aldrig fram och absolut inte förbi.

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror helt på vad du menar. Hur färdas spegeln i relation till dig? Är den i samma rum (ponera att du sitter i en tågvagn som färdas i relativistisk hastighet) så händer ingenting alls.

Det är en absolut omöjlighet att färdas snabbare än ljuset. Det enda man kan tänka sig är hastigheter som närmar sig c. Tänk dig en asymptot, du kommer aldrig fram och absolut inte förbi.

Spegeln är framför mig. Kan vi inte försumma att det är en omöjlighet? Jag var lite luddig, ursäkta: Den specifika frågan är vad som händer med spegelbilden, förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skall testas när jag åker från krogen, man har ändå ingen känsel då så det gör inget om det går åt pipsvängen. Svar kommer imorgon.

Så jävla idiotiskt idé... Trasiga byxor, skitit skjorta, tappade luften rejält och har sjukt ont i röven/svanken från när jag landade på backen. Jag kan väl säga så mycket som att det var svårt att få honom att veta när jag var i luften. Jag ropade att han skulle gasa, jag hoppade, jag landade, han gasade, jag trillade av bilen och ner på asfalten.

• Gilla 7
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så jävla idiotiskt idé... Trasiga byxor, skitit skjorta, tappade luften rejält och har sjukt ont i röven/svanken från när jag landade på backen. Jag kan väl säga så mycket som att det var svårt att få honom att veta när jag var i luften. Jag ropade att han skulle gasa, jag hoppade, jag landade, han gasade, jag trillade av bilen och ner på asfalten.

Hahahaha! :lol:

Du gjorde verkligen det!?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor