Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jag städade litegranna imorse, och slogs av en fråga - Finns det några 'förordningar' (stilregler, feng shui, hoodoo, etc.) om att man bör ha skorna på dörrmattan pekandes inåt rummet eller utåt?

Det mest logiska är ju ifall de pekar inåt så att de är lättare att ta på när man går ut. I en skohylla ser det dock bättre ut ifall skorna pekar inåt i rummet. Jag lägger min röst på att det handlar om hur stor skohylla/dörrmatta man har :hm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det mest logiska är ju ifall de pekar inåt så att de är lättare att ta på när man går ut. I en skohylla ser det dock bättre ut ifall skorna pekar inåt i rummet. Jag lägger min röst på att det handlar om hur stor skohylla/dörrmatta man har :hm:

Men det är ju lättare att ta på sig dem om skorna pekar utåt - då slipper man ju vända sig 180 grader för att ta på sig dem, och 180 igen för att gå ut.

Det 'känns' dock bäst att ha dem pekandes utåt rummet, dock - jag menar, skorna pekar ju åt det håll man ska, och man ska ju aldrig gå in i rummet med skorna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ju lättare att ta på sig dem om skorna pekar utåt - då slipper man ju vända sig 180 grader för att ta på sig dem, och 180 igen för att gå ut.

Det 'känns' dock bäst att ha dem pekandes utåt rummet, dock - jag menar, skorna pekar ju åt det håll man ska, och man ska ju aldrig gå in i rummet med skorna.

Han syftar ju på att skohyllan just är på en vägg som varken är ut eller in från rummet. Då är det smidigare med skorna mot väggen, annars måste du ju vända på skorna för att få på dig dom. Att ha skorna inåt rummet går ju bara om man just inte har något skohylla och man har skorna direkt på golvet när man kommer in och då skulle det ju vara smidigare att ha skorna ut mot dörren, men då måste man ju vänta på skorna när man väl har tagit av sig dom för att gå in.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eh. Oj.. :> med största sannolikhet försökte jag skriva: "en till stockholmsfråga. Köar man verkligen till bussen innan den anlänt?" Fick en utställning av en tant för att jag gick förbi hela busskön och istället satte mig i busskuren häromdagen. Jag tyckte väl det var konstigt hur folk hade radat upp sig längs hela vägen :P men är detta verkligen normalt?

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eh. Oj.. :> med största sannolikhet försökte jag skriva: "en till stockholmsfråga. Köar man verkligen till bussen innan den anlänt?" Fick en utställning av en tant för att jag gick förbi hela busskön och istället satte mig i busskuren häromdagen. Jag tyckte väl det var konstigt hur folk hade radat upp sig längs hela vägen :P men är detta verkligen normalt?

Jo, det gör man, men det brukar vara okej att gå förbi ändå om inte kön är tight. Tanten överdrev helt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det gör man, men det brukar vara okej att gå förbi ändå om inte kön är tight. Tanten överdrev helt klart.

De har så mycket fritid så de letar hela tiden efter saker att klaga på har jag märkt. Antar att detta inte är ett Stockholmsproblem utan att det gäller hela Sverige. Ibland hatar jag verkligen gnällkärringar...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor