Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Hejsan hoppsan, forumiter!

Om jag inte minns fel så finns det en liten textremsa man kan kopiera in i URLen på en YouTube-länk så det blir bättre kvalité. Skulle uppskatta om någon kunde berätta för mig vad man ska lägga till.

Tackar på förhand.

&fmt=18

Dock så börjar fler och fler videos få länkar under filmen där det står "Watch in higher quality", men på de som inte har så brukar det fungera att lägga till texten. :(

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekomenderar YousableTubeFix http://userscripts.org/scripts/show/13333

* Download the video as FLV, MP4 or High Quality FLV: click in the video title or use the download links in the right column1

* Resize the video manually and automatically

* Remove ads and any unwanted YouTube section; like the character counter, video annotations, Also Watching Now, Embed, etc...

* Change the video format to the standard Low Quality FLV, MP4 or High Quality FLV, manually or automatically. The video formats availability is autodetected and the script can change to the best available video format automatically

* Automatically expand the video description, category, tags and URL information. The collapse links can be removed if desired

* Display all comments in the video page (up to 500 comments)

* Prevent only video autoplay, or both video autoplay and autodownload substituting the player with a thumbnail until it is clicked

* Change the Flash Player Quality attribute to a lower one to play the video with less CPU use

* Automatically bypass YouTube age verification page for logged in users

* Autocheck for script updates once a day

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- Jag har fått för mig att "Yellow Brick Road" handlar om/refererar till vägen som går genom Oz i "Trollkarlen från Oz"-serien. Är det så? :(

- I en låt jag inte kan namnet på (jag tror det är av Bryan Adams, jag vete fanken) sjunger man (tror jag) "When you're lying here in my arms, I'm finding it hard to believe, we're in heaven". Vad tusan säger han "finding it hard" för? Det blir ju felvänt? Det borde vara "I'm NOT finding..." eller nåt sånt. Eller är det jag som inte hört rätt text igen?

- I en gammal tidning hittade jag en reklam för de "nya, revolutionerande Y-frontskalsongerna!". Det var ju innan boxershorts uppfanns antar jag, så vad fanken hade man innan Y-fronten?

- Hur ska man äta en dammsugare...

...på rätt sätt utan att få choklad på fingrarna? Jag brukar hålla i mitten och käka, sen när man kommer in på stället jag håller på så vänder jag på den och äter från två håll. Finns det nåt smartare sätt? Gör andra så också eller är det bara jag? :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...på rätt sätt utan att få choklad på fingrarna? Jag brukar hålla i mitten och käka, sen när man kommer in på stället jag håller på så vänder jag på den och äter från två håll. Finns det nåt smartare sätt? Gör andra så också eller är det bara jag? :(

Ta den i ett eller två bett

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- Jag har fått för mig att "Yellow Brick Road" handlar om/refererar till vägen som går genom Oz i "Trollkarlen från Oz"-serien. Är det så? :(

Inte mer än namnet, texten har annars inget att göra med Wizard of Oz.

- I en låt jag inte kan namnet på (jag tror det är av Bryan Adams, jag vete fanken) sjunger man (tror jag) "When you're lying here in my arms, I'm finding it hard to believe, we're in heaven". Vad tusan säger han "finding it hard" för? Det blir ju felvänt? Det borde vara "I'm NOT finding..." eller nåt sånt. Eller är det jag som inte hört rätt text igen?

Om du lyssnar på låten så hör du att han referar "I'm finding it hard to believe" till de två raderna innan och "We're in heaven" är en ny mening.

- I en gammal tidning hittade jag en reklam för de "nya, revolutionerande Y-frontskalsongerna!". Det var ju innan boxershorts uppfanns antar jag, så vad fanken hade man innan Y-fronten?

http://en.wikipedia.org/wiki/Codpiece

Nej, skämt åsido. Det beror på hur långt bak du tänker. Tunnare långkalsonger har ju t ex. använts sen 1200-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Cod-Piece_by_Wendelin_Boeheim_1052412_0.jpg

Najs. Jag gillar ansiktet på trean - undrar när det blir mode igen!

Fråga: Hur kan tandkräm med fler än två färger alltid få så oförstörda linjer när man klämmer ut den? Jag menar, om alla färger är i samma behållare (tuben) så borde de väl blandas på något sätt, ibland? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte mer än namnet, texten har annars inget att göra med Wizard of Oz.

Men det är det han pratar om?

Om du lyssnar på låten så hör du att han referar "I'm finding it hard to believe" till de två raderna innan och "We're in heaven" är en ny mening.

Korkat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Codpiece

Nej, skämt åsido. Det beror på hur långt bak du tänker. Tunnare långkalsonger har ju t ex. använts sen 1200-talet.

Mja, fram till 1955 ungefär, då tidningen var ifrån.

Tack för svaren! :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga: Hur kan tandkräm med fler än två färger alltid få så oförstörda linjer när man klämmer ut den? Jag menar, om alla färger är i samma behållare (tuben) så borde de väl blandas på något sätt, ibland? Eller?

Tvåfärgad är enkelt. Där är det en tub i tuben så att säga. Du fyller en tub med en färg, sen runt den tuben fyller du en aningen större tub med en annan färg som sedan pressas ut i samma takt och bildar stripad tandkräm.

Flerfärgad däremot är en annan femma. Där har du längst fram två behållare med två olika färger, medans huvudfärgen är i den resterande behållaren. När du klämmer ut kommer det först ut från den stora behållaren, vilket ger ett tryck på dom andra behållarna som kommer att pressas ut på sidorna av det som kommer ut i mittbehållaren.

toothpaste_diagram_1052418_0.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Flerfärgad däremot är en annan femma. Där har du längst fram två behållare med två olika färger, medans huvudfärgen är i den resterande behållaren. När du klämmer ut kommer det först ut från den stora behållaren, vilket ger ett tryck på dom andra behållarna som kommer att pressas ut på sidorna av det som kommer ut i mittbehållaren.

Följdfråga på det; de två behållarna med den röda och blåa färgen måste väl ändå gå längs med tuben på långsidorna? Annars skulle ju de ta slut mycket fortare än den vita färgen.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Följdfråga på det; de två behållarna med den röda och blåa färgen måste väl ändå gå längs med tuben på långsidorna? Annars skulle ju de ta slut mycket fortare än den vita färgen.

Det blir inte samma tryck på dom små behållarna, och det blir absolut inte samma mängd utav dom heller. Om du skulle bryta ner tandkrämen skulle det bli 3/5 vit, 1/5 blå, 1/5 röd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en sak jag inte riktigt förstår. Exempelvis, när vittljus träffar en blåbok så absorberas alla färger förutom de blåafärgen och då ser vi boken som blå. Men vad är det i boken som gör att den blir blå? Har det något med atomerna att göra? Är det kemikalier i själva färgämnet? Vad är det som triggar våglängderna att visa just den blåa färgen och inte de andra?

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en sak jag inte riktigt förstår. Exempelvis, när vittljus träffar en blåbok så absorberas alla färger förutom de blåafärgen och då ser vi boken som blå. Men vad är det i boken som gör att den blir blå? Har det något med atomerna att göra? Är det kemikalier i själva färgämnet? Vad är det som triggar våglängderna att visa just den blåa färgen och inte de andra?

Väldigt enkelt kan man säga att ljus är fotoner och en fotons energi är E=hv. Fotoner kan aldrig vara stilla och saknar vilomassa, detta gör att en foton fyller det som ska fyllas. Beroende på fotonens våglängdsområde och frekvensområde så blir det olika färger som ögat sedan reflekterar och bearbetas i hjärnan. Det är också pga. fotonen som människan alltid kommer se samma färger, oavsätt vem det är som kollar på en sak. Det enda som skulle få en person att se en annan färg är om ögat är skadat eller om hjärnan bearbetar det fel, vilket är väldigt osannolikt.

h är Plancks konstant ( 6,6261·10−34 Js )

ν det elektromagnetiska fältets svängningsfrekvens

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...på rätt sätt utan att få choklad på fingrarna? Jag brukar hålla i mitten och käka, sen när man kommer in på stället jag håller på så vänder jag på den och äter från två håll. Finns det nåt smartare sätt? Gör andra så också eller är det bara jag? ;)

Spar plasten. Håll ena chokladhalvan med plasten och ät. Om du inte får den i förpackning, t e x på ett Café, så borde det istället finnas servetter till hands. Finns inget så får du väl helt enkelt sluka den i ett bett! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Går det på något sätt att se att ett spel är ett helt spel och inte ett demo?

Alltså: Jag köper ett PS3 spel, hur vet jag att spelet inte slutar efter 40 minuters spelande och att det står typ "buy this game for 40$" eller likande...

Jag har köpt ett spel och jag är fruktansvär nojjig att det är båg eftersom att det är ett spel som släpps tidigast om en månad i butik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Går det på något sätt att se att ett spel är ett helt spel och inte ett demo?

Alltså: Jag köper ett PS3 spel, hur vet jag att spelet inte slutar efter 40 minuters spelande och att det står typ "buy this game for 40$" eller likande...

Jag har köpt ett spel och jag är fruktansvär nojjig att det är båg eftersom att det är ett spel som släpps tidigast om en månad i butik.

Det finns inte ett enda speldemo till PS3 som ligger på skiva, och även om det gjorde det skulle man aldrig ta betalt för det. Demos ligger på Playstation Store, inte i butik.

PS3-tråden nästa gång btw.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor