Plaisir Skrivet 16 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2010 Jag har Swedbank som bank, och internetbank ung, men då kan jag inte betala e-fakturor. Så jag tänkte byta till internetbank privat, det ska tydligen vara gratis, men hur gör jag lättast för att byta? Går det att "uppgradera"? Helst direkt på deras hemsida bara, känns som att det borde gå, men jag hittar ingenstans. Ring banken så går det fort som bara den Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 16 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2010 (redigerad) Kan man säga vitvin? Tänkte att man kan ju säga både rödvin och rött vin. Redigerad 16 juni, 2010 av Pixiegnom Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Dusse Skrivet 16 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2010 (redigerad) .. Redigerad 8 juli, 2020 av Dusse Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 16 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2010 På vissa kablar, t.ex. USB-kabeln som går från mitt externa ljudkort till datorn, så sitter det en tjock, rund sak, vad gör dessa? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 16 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 juni, 2010 På vissa kablar, t.ex. USB-kabeln som går från mitt externa ljudkort till datorn, så sitter det en tjock, rund sak, vad gör dessa? Funderade på det innan också, visade sig vara http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrite_bead För att förhindra störningar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 17 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2010 Funderade på det innan också, visade sig vara http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrite_bead För att förhindra störningar Ah, kul, jag tänkte på det där tidigare idag. En annan elrelaterad fråga när vi ändå är igång: Är det någon praktisk skillnad på stickkontakter som är runda, respektive avsmalnade? Alltså den delen av sladden man stoppar in i uttaget. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 17 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2010 Ah, kul, jag tänkte på det där tidigare idag. En annan elrelaterad fråga när vi ändå är igång: Är det någon praktisk skillnad på stickkontakter som är runda, respektive avsmalnade? Alltså den delen av sladden man stoppar in i uttaget. Näpp, bara mer/mindre greppvänliga. 90% av stickkontakten är plast/gummi. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 17 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2010 Näpp, bara mer/mindre greppvänliga. 90% av stickkontakten är plast/gummi. De runda är väl de som är jordade? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 17 juni, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2010 De runda är väl de som är jordade? Det är olika. Helt runda: är ojordade. Runda med metallbleck: är jordade. Sen finns det eu-stickkontakter som funkar i de flesta EU-länder. Jag antar att de är ojordade men I dunno. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 17 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2010 Det är olika. Helt runda: är ojordade. Runda med metallbleck: är jordade. Sen finns det eu-stickkontakter som funkar i de flesta EU-länder. Jag antar att de är ojordade men I dunno. Det var de i mitten jag tänkte på. De översta finns väl inte längre? Och de undre är ojordade. Metallblecken är det som jordar de runda. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 17 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2010 Ah, missförstod frågan. Vilket som så tycker jag alla stickkontakter ska vara jordade, annat är bara farligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 17 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2010 Tack för svaren! Jordningen, alltså... Ah, missförstod frågan. Vilket som så tycker jag alla stickkontakter ska vara jordade, annat är bara farligt. Men många elektronikprodukter säljs ju trots allt med såna där smala kontakter; lampor, med mera. Har det något att göra med hur starka produkterna är? Att man kanske inte behöver jorda i samma grad om det är, typ, lampor som ska användas? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 17 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2010 (redigerad) Tack för svaren! Jordningen, alltså... Men många elektronikprodukter säljs ju trots allt med såna där smala kontakter; lampor, med mera. Har det något att göra med hur starka produkterna är? Att man kanske inte behöver jorda i samma grad om det är, typ, lampor som ska användas? Det är av säkerhetsskäl man jordar så man hittar dessa kontakter främst vid apparater i kök och badrum eller andra platser där det finns stor risk för att att få en stöt, t.ex. en elektrisk motorsåg är typiskt bra att ha jordad. Redigerad 17 juni, 2010 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 18 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2010 Kan man på något sätt se vem som har skickat vänförfrågan och vem som har accepterat på Facebook? Tänker på om det ser ut såhär: http://img718.imageshack.us/img718/7397/35856325.jpg (jag har spanska, översatt är det: "[namn] är nu vän med [namn] och [namn]) Betyder det nödvändigtvis att person 2 och 3 har skickat förfrågan till person 1, och hon/han har tackat jag, eller är det helt slumpmässigt och avgörs vad som är mest praktiskt? Denna teori blir t.ex. osannolik när en det står längre ner: "[namn] är nu vän med [namn] och sju personer till". Inte lär det väl då vara så att hon har fått hela sju vänförfrågningar och sedan tackat jag? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 21 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 juni, 2010 Kan man på något sätt se vem som har skickat vänförfrågan och vem som har accepterat på Facebook? Tänker på om det ser ut såhär: http://img718.imageshack.us/img718/7397/35856325.jpg (jag har spanska, översatt är det: "[namn] är nu vän med [namn] och [namn]) Betyder det nödvändigtvis att person 2 och 3 har skickat förfrågan till person 1, och hon/han har tackat jag, eller är det helt slumpmässigt och avgörs vad som är mest praktiskt? Denna teori blir t.ex. osannolik när en det står längre ner: "[namn] är nu vän med [namn] och sju personer till". Inte lär det väl då vara så att hon har fått hela sju vänförfrågningar och sedan tackat jag? Facebook-tråden hade passat bättre för frågan. ...men jag tror att det är slumpmässigt. Särskilt som det väl står på bådas profiler "[Person 1] är nu vän med [Person 2]", men att person 1/2 är på olika plats beroende på vems profil man är inne på? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 21 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 juni, 2010 Facebook-tråden hade passat bättre för frågan. ...men jag tror att det är slumpmässigt. Särskilt som det väl står på bådas profiler "[Person 1] är nu vän med [Person 2]", men att person 1/2 är på olika plats beroende på vems profil man är inne på? Hoppsan, visste inte att det fanns en sådan. Det stämmer förvisso, men skärmdumpen är från startsidan och inte från profilerna. Men jag tror nog också att det är slumpmässigt, oavsett vart man läser det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 22 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2010 (redigerad) Har två frågor: 1. Om man måste förvara någonting i kylen (och man bor hemma) men vill absolut inte att ens föräldrar ska veta vad eller varför eller hur, vilka alternativ finns det? Har funderat kring att lägga det i något som bara jag använder, alltså mina päron äter aldrig jordnötssmör men det gör jag, men det känns för risky. Har funderat kring att skaffa en minikyl men då är frågan vart jag ska ha den? Vinden? Känns riskabelt det med... 2. Vad är de små gröna flarnen på både Estrella och OLW:s Sour Cream & Onion-chips för något? Den naturliga förklaringen skulle vara lök, men på förpackningen är det en rödlök - kan det vara så att det är en miss (= ett failat försök till att göra den syntetiska smaken mer trogen med "lök"bitar, när det egentligen är typ papper) eller är det på chipsen typ vårlök eller purjolök, men man har valt en rödlök på framsidan av estetiska skäl? EDIT: Chipsälskare över hela vårt avlånga land väljer OLW potatischips. Det är inte så konstigt. Vi använder noggrant utvald potatis som skivas tunt innan de friteras sådär OLW-krispiga. Hela anrättningen avrundas med några saltkorn, syrlig smak av gräddfil, en nypa lök och finhackad persilja. En riktig klassiker! OK, förklarar nog saken.. Redigerad 22 juni, 2010 av samuelszon Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 22 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2010 Har två frågor: 1. Om man måste förvara någonting i kylen (och man bor hemma) men vill absolut inte att ens föräldrar ska veta vad eller varför eller hur, vilka alternativ finns det? Har funderat kring att lägga det i något som bara jag använder, alltså mina päron äter aldrig jordnötssmör men det gör jag, men det känns för risky. Har funderat kring att skaffa en minikyl men då är frågan vart jag ska ha den? Vinden? Känns riskabelt det med... Hur stort är objektet? En snusdosa? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 22 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2010 Har två frågor: 1. Om man måste förvara någonting i kylen (och man bor hemma) men vill absolut inte att ens föräldrar ska veta vad eller varför eller hur, vilka alternativ finns det? Har funderat kring att lägga det i något som bara jag använder, alltså mina päron äter aldrig jordnötssmör men det gör jag, men det känns för risky. Har funderat kring att skaffa en minikyl men då är frågan vart jag ska ha den? Vinden? Känns riskabelt det med... Hehe, du måste ju säga vad det är! Ganska svårt att gömma ett föremål i kylen då det är en plats som rätt ofta gås igenom för att se till att inget står och blir gammalt. Men vill du vara superstealth kanske du kan skruva bort plastskyddet för lampan och gömma det där (om det finns ett sådant). Ett annat avancerat tips är att köpa en kaffeburk i plåt. Köpa nåt specialkaffe som bara du kommer ta av. Lägga det hemliga underst i burken, lägg kaffet på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 22 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 juni, 2010 Hur stort är objektet? En snusdosa? Nej, tyvärr större. Inte samma format, men större, ändock ganska smidigt... Hehe, du måste ju säga vad det är! Ganska svårt att gömma ett föremål i kylen då det är en plats som rätt ofta gås igenom för att se till att inget står och blir gammalt. Men vill du vara superstealth kanske du kan skruva bort plastskyddet för lampan och gömma det där (om det finns ett sådant). Ett annat avancerat tips är att köpa en kaffeburk i plåt. Köpa nåt specialkaffe som bara du kommer ta av. Lägga det hemliga underst i burken, lägg kaffet på. Alltså vi har ju typ haft muscovadosocker i kylen hur länge som helst. Jag behöver förvara i kanske fyra månader, max. Men man vet aldrig, ibland får ju farsan för sig att rensa och då undrar han väl om man behöver typ socker och skit egentligen. Tror nog på en minikyl. Klipper gräs som sommarjobb och Klippon står i samfällighetens garage - ställa kylen där och försöka montera på ett lås? Det brukar springa en man i det garaget men om han undrar varför det står en kyl där kan jag ju bara säga att jag vill ha nära till läsk medan jag jobbar. Ifråga sätter han låset så kan man ju bara säga att, "ja, kanske lite löjligt av mig men men". Jofan, detta får bli lösningen... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts