Kebab Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 Om man riktar ett kanonrör precis rakt upp, finns det någon som helst chans att kulan landar rakt ner i röret igen? För att det ska ske så måste det ju vara helt vindstilla, men finns det andra saker som spelar in? När kulan når sin y-topp, kommer den då falla precis rakt ner eller blir det någon förskjutning i sidled? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 Om man riktar ett kanonrör precis rakt upp, finns det någon som helst chans att kulan landar rakt ner i röret igen? För att det ska ske så måste det ju vara helt vindstilla, men finns det andra saker som spelar in? När kulan når sin y-topp, kommer den då falla precis rakt ner eller blir det någon förskjutning i sidled? Jordens rotation och sen spelar säkert månen in litegrann beroende på hur högt upp den där sablarns kulan åker. Gravitationen är ju olika stark på olika ställen på jorden men det känns inte som att det ska spela in. Men möjligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 Klart det är möjligt, nånstans ska kulan landa så varför inte tillbaka i hålet? Jordrotationen borde väl egentligen inte påverka? Satelliter ligger ju i omloppsbana på en fix punkt utan att använda motorer. Om du gör det i ett vindstilla hangar (med högt i tak!!) och skjuter kulan rakt upp tror jag den landar i på samma punkt, men så fort den blir en liten vinkel eller vindpust så kommer den vilja vika av åka åka tillbaka med spetsen nedåt i en fin båge. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 (redigerad) Klart det är möjligt, nånstans ska kulan landa så varför inte tillbaka i hålet? Jordrotationen borde väl egentligen inte påverka? Satelliter ligger ju i omloppsbana på en fix punkt utan att använda motorer. Om du gör det i ett vindstilla hangar (med högt i tak!!) och skjuter kulan rakt upp tror jag den landar i på samma punkt, men så fort den blir en liten vinkel eller vindpust så kommer den vilja vika av åka åka tillbaka med spetsen nedåt i en fin båge. Fast en satellit ligger väl alltid i en omloppsbana. En satellit som är kvar på samma punkt följer jordrotationen(fast fortfarande i en omloppsbana). Redigerad 16 maj, 2010 av L_Voll Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 Klart det är möjligt, nånstans ska kulan landa så varför inte tillbaka i hålet? Jordrotationen borde väl egentligen inte påverka? Satelliter ligger ju i omloppsbana på en fix punkt utan att använda motorer. Om du gör det i ett vindstilla hangar (med högt i tak!!) och skjuter kulan rakt upp tror jag den landar i på samma punkt, men så fort den blir en liten vinkel eller vindpust så kommer den vilja vika av åka åka tillbaka med spetsen nedåt i en fin båge. Well.. jordens rotation påverkar ju om du skjuter något rakt upp om än lite. Beroende på hur högt du skjuter det så ökar ju hur mycket föremålet (kulan) påverkas. Och jag bara antog att när Kebab skrev kanon att han menar något som i alla fall är starkare än att det inte når upp till ett tak i en lagerlokal. Vad gäller satelliter så faller de ju hela tiden osv. Ni vet det där om att de är i konstant fall så där spelar ju jordens rotation ingen roll iom att de är precis på gränsen. Typ. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 Men jag tänker att hela gravitationsfältet roterar och det spelar ingen roll om ett föremål svävar eller ligger fastankrat på jorden, planeten snurrar inte ifrån ändå. Jämför med att jonglera inuti ett jetplan i full fart, inga problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 (redigerad) Men jag tänker att hela gravitationsfältet roterar och det spelar ingen roll om ett föremål svävar eller ligger fastankrat på jorden, planeten snurrar inte ifrån ändå. Jämför med att jonglera inuti ett jetplan i full fart, inga problem. Fast ändå. Titta på en raket som skickas rakt upp. Den åker rakt upp från den punkt du skickar upp den ifrån och sen snurrar jorden. Gravitationsfältet roterar ju inte snabbare eller blir starkare åt ett håll för att du skickat upp något där. Svinsvårt att förklara märker jag. Blir lite flummigt. Men egentligen är det väl så simpelt som att drar du ett streck från en boll och sen snurrar på bollen kommer strecket att utgå från en annan punkt på bollen än tidigare. För att det skulle utgå från samma punkt skulle gravitationen bollen avger behöva böja strecket/flytta pappret du ritar strecket på och nånting säger mig att så inte är fallet här. Slänger in en fråga också: Igår kom det upp en fråga som jag trodde mig vara säker på svaret på. Vattens ledningsförmåga? JAG har för mig att jag sett på TV (antagligen Mythbusters) att vattens ledningsförmåga är väldigt dålig EGENTLIGEN, men vid hög spänning så är det självklart att det leder ström. Jag fick svaret att jag är dum i huvudet (visserligen från någon som påstod tre sekunder senare att det inte var så för man "kan ju utvinna el ur vatten" så kändes väl sådär men) och att det är ju farligt att stå i vatten där en högspänningsledning (än en gång något jag försökte förklara för dem) ligger. Nu är ju min fråga. Hade jag rätt (och har jag alltså rätt att säga åt dessa extremt aggressiva människor att dom är idioter) när jag sa att vatten (beroende på salthalt osv) inte har jättegod ledningsförmåga i jämförelse med mycket annat? Redigerad 16 maj, 2010 av Plaisir Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 Med betoning på typ alltid. I tunnelbanan känner jag inte till någon station utan spärr, men till pendeltågen är det väldigt vanligt och det har hänt både en och fyra gånger att jag åkt med ogiltig kort för att jag inte tänkt på det när det inte är någon spärr. Det stämmer, bra tillägg. Varför bildas det skum när man sköljer ur en burk som har innehållit vita bönor i tomatsås? (Och varför gör det inte det med en burk som har innehållit krossade tomater?) Tror det har med bönorna att göra, snarare än tomaten. Eller, när man sköljer ur burkar med kikärtor, kidney- och vita bönor skummar det en del. Jag vet dock inte om det är något ämne hos bönorna själva, eller lagen den ligger i! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 Nu är ju min fråga. Hade jag rätt (och har jag alltså rätt att säga åt dessa extremt aggressiva människor att dom är idioter) när jag sa att vatten (beroende på salthalt osv) inte har jättegod ledningsförmåga i jämförelse med mycket annat? Enligt denna verkade du ha rätt i alla fall: http://www.fysik.org/website/fragelada/ind...&close=true Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 (redigerad) Fast ändå. Titta på en raket som skickas rakt upp. Den åker rakt upp från den punkt du skickar upp den ifrån och sen snurrar jorden. Gravitationsfältet roterar ju inte snabbare eller blir starkare åt ett håll för att du skickat upp något där. Svinsvårt att förklara märker jag. Blir lite flummigt. Men egentligen är det väl så simpelt som att drar du ett streck från en boll och sen snurrar på bollen kommer strecket att utgå från en annan punkt på bollen än tidigare. För att det skulle utgå från samma punkt skulle gravitationen bollen avger behöva böja strecket/flytta pappret du ritar strecket på och nånting säger mig att så inte är fallet här. Mycket simpelt. Enligt newtons första lag om rörelse så kommer alla objekt som inte påverkas av en kraft stå still eller fortsätta i konstant hastighet. Med logiken du försöker tillämpa så skulle man skjutas bakåt i över 1600 km/h så fort man hoppade eftersom det är den hastigheten jordytan håller. Du bortser helt ifrån det faktum att allt som befinner sig på jorden färdas med samma hastighet som jorden själv gör och kommer därför fortsätta färdas i den hastigheten så länge de inte påverkas av en kraft. Så skjuter man en kanonkula rakt upp och bortser från alla krafter som påverkar den parallellt med utloppsbanan - vinden - så kommer den landa där den sköts upp ifrån. Slänger in en fråga också: Igår kom det upp en fråga som jag trodde mig vara säker på svaret på. Vattens ledningsförmåga? JAG har för mig att jag sett på TV (antagligen Mythbusters) att vattens ledningsförmåga är väldigt dålig EGENTLIGEN, men vid hög spänning så är det självklart att det leder ström. Jag fick svaret att jag är dum i huvudet (visserligen från någon som påstod tre sekunder senare att det inte var så för man "kan ju utvinna el ur vatten" så kändes väl sådär men) och att det är ju farligt att stå i vatten där en högspänningsledning (än en gång något jag försökte förklara för dem) ligger. Nu är ju min fråga. Hade jag rätt (och har jag alltså rätt att säga åt dessa extremt aggressiva människor att dom är idioter) när jag sa att vatten (beroende på salthalt osv) inte har jättegod ledningsförmåga i jämförelse med mycket annat? Vatten leder i sig inte elektricitet utan det är jonerna som finns i vattnet men det kan man ju bortse för enkelhetens skull. Hur bra ledningsförmågan är beror ju på vad man jämför med naturligtvis. Jämfört med koppar leder vatten dåligt men jämfört med gummi leder det otroligt bra, men generellt sett så kan man väl säga att det är en dålig ledare. Du har rätt i ditt påstående. Redigerad 16 maj, 2010 av GTA3 freak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 16 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 Mycket simpelt. Enligt newtons första lag om rörelse så kommer alla objekt som inte påverkas av en kraft stå still eller fortsätta i konstant hastighet. Med logiken du försöker tillämpa så skulle man skjutas bakåt i över 1600 km/h så fort man hoppade eftersom det är den hastigheten jordytan håller. Du bortser helt ifrån det faktum att allt som befinner sig på jorden färdas med samma hastighet som jorden själv gör och kommer därför fortsätta färdas i den hastigheten så länge de inte påverkas av en kraft. Så skjuter man en kanonkula rakt upp och bortser från alla krafter som påverkar den parallellt med utloppsbanan - vinden - så kommer den landa där den sköts upp ifrån. Det har du rätt i. Mycket dåligt av mig att inte inse det simplaste av allt. Vatten leder i sig inte elektricitet utan det är jonerna som finns i vattnet men det kan man ju bortse för enkelhetens skull. Hur bra ledningsförmågan är beror ju på vad man jämför med naturligtvis. Jämfört med koppar leder vatten dåligt men jämfört med gummi leder det otroligt bra, men generellt sett så kan man väl säga att det är en dålig ledare. Du har rätt i ditt påstående. Tack. nu ska jag ringa upp idiotfan och säga att hon kan ta sig nånstans! Och ja självklart vet jag att det handlar om mindre saker än VATTEN men själva idén. Saltvatten leder ju tex bättre än sött. Men tack för möjligheten att skratta åt en idiot Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 16 maj, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 maj, 2010 Varför bildas det skum när man sköljer ur en burk som har innehållit vita bönor i tomatsås? (Och varför gör det inte det med en burk som har innehållit krossade tomater?) Är det inte det att proteiner ger skum, så de kolhydrat- och vattenrika tomatburkarna skummar inget medan kidneyböneburkarna skummar mycket? Om man ätit mycket kött och därför har proteiner i urinen skummar det mycket mer än om man bara druckit vatten hela dagen. Väl? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bebben Skrivet 17 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 maj, 2010 Dog hela Sith-imperiet ut när Luke Skywalker besegrade Darth Vader i Star Wars VI? Kejsaren dog ju, och Darth Vader, fanns det någon kvar då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 17 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 maj, 2010 Dog hela Sith-imperiet ut när Luke Skywalker besegrade Darth Vader i Star Wars VI? Kejsaren dog ju, och Darth Vader, fanns det någon kvar då? Mer eller mindre. Kejsaren och Darth Vader är borta, därav är ledarna av Sith-imperiet borta och då blir alla f.d. Sith-soldater tagna till fängelse. Det ska finnas en bok, och ett hel serie av grafiska noveller som utspelar sig efter sista filmen. Vet dock inte vad de heter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 19 maj, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2010 Är det ironiskt eller väldigt träffsäkert att man måste läsa mellan raderna för att förstå uttrycket "läsa mellan raderna"? :hmm: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 19 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2010 Är det ironiskt eller väldigt träffsäkert att man måste läsa mellan raderna för att förstå uttrycket "läsa mellan raderna"? :hmm: Träffsäkert. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 19 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2010 Gick in på Handelsbanken i tisdags och skulle byta mitt Maestro-kort till ett Visa-kort. Idag fick jag hem ett papper som jag skulle skriva under, och sedan returnera till banken. Någon som har gjort samma sak och vet hur länge det tog innan ni fick erat kort? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 19 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2010 (redigerad) Gick in på Handelsbanken i tisdags och skulle byta mitt Maestro-kort till ett Visa-kort. Idag fick jag hem ett papper som jag skulle skriva under, och sedan returnera till banken. Någon som har gjort samma sak och vet hur länge det tog innan ni fick erat kort? C:a en vecka. Men räkna 1,5-2 om du bor ute i nån håla längst upp i kallaste Sverige där eskimåer, isbjörnar, glaciärer och norrsken kan fördröja postleveransen. Kan riktigt se det framför mig: En man på en spark iklädd halsduk, pälsmössa med sådana där lappar för öronen och en bjällra i handen: *kling klang* -Posten är här *kling klang* -kom och ta er post *kling klang* Redigerad 19 maj, 2010 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 19 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2010 Är posthuntandet lika prominent här på forumet som förut? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 19 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 maj, 2010 Är posthuntandet lika prominent här på forumet som förut? Känns inte så. vissa nya medlemmar slänger ju iväg posts hit o dit bara för att, men det är enligt mig inte någon statussymbol att ha många posts nu för tiden. Antar att det kan ha att göra med att vissa med hög postcount lämnat eller är allmänt innaktiva. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts