Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Vad jag fick svar av dem så var det bara för att garatin är snart slut fast det är flera månader kvar. Så jag stog och tänkte ett tag och valde då istället att skicka in och betala. Det var enda jag fick svar att dem kan inte ta på garatin för tiden är snart slut som sagt.

"Snart" slut? Antingen har du ju garanti eller inte, då ska det inte spela roll att du kommer få tillbaka bågarna först när garantin är slut, om du ändå lämnar in dem medan du faktiskt har garanti kvar. Jag skulle ge dig rådet att driva på att du minsann inte ska betala något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Snart" slut? Antingen har du ju garanti eller inte, då ska det inte spela roll att du kommer få tillbaka bågarna först när garantin är slut, om du ändå lämnar in dem medan du faktiskt har garanti kvar. Jag skulle ge dig rådet att driva på att du minsann inte ska betala något.

Fast nu har dem redan kommit tillbaks så ska hämta ut dem på torsdag nästa vecka. Och det var bara glaset dem böt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här kanske är en fråga för sexualundervisningen, men har aldrig tagit upp ämnet så: det här med impotens bland män i hög ålder (säg 60+), hur vanligt är det egentligen? Händer det så gott som alla eller bara ett förekommande fenomen? När förlorar män sexlusten i regel, och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här kanske är en fråga för sexualundervisningen, men har aldrig tagit upp ämnet så: det här med impotens bland män i hög ålder (säg 60+), hur vanligt är det egentligen? Händer det så gott som alla eller bara ett förekommande fenomen? När förlorar män sexlusten i regel, och varför?

Sexlusten kan man tappa i alla åldrar. Man tänder inte på sin partner lika lätt längre. Händer i de flesta längre förhållandena. Man måste jobba med sitt sexliv precis som med sitt andra liv.

Hur många som tappar potensen av medicinska själ, så som en del äldre gör vet jag faktiskt inte. Men tror inte det är så jätte många. De flesta gubbar jag stött på i jobbet har varit pilska som bara den.

Sen påverkar ju givetvis, stress, trötthet, mycket jobb etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sexlusten kan man tappa i alla åldrar. Man tänder inte på sin partner lika lätt längre. Händer i de flesta längre förhållandena. Man måste jobba med sitt sexliv precis som med sitt andra liv.

Hur många som tappar potensen av medicinska själ, så som en del äldre gör vet jag faktiskt inte. Men tror inte det är så jätte många. De flesta gubbar jag stött på i jobbet har varit pilska som bara den.

Sen påverkar ju givetvis, stress, trötthet, mycket jobb etc.

Det var av medicinska skäl jag syftade på, men tror du inte det kan vara så att pilskheten bara ligger i gubbarnas personlighet. Kan de flesta verkligen få upp den, om man säger så?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var av medicinska skäl jag syftade på, men tror du inte det kan vara så att pilskheten bara ligger i gubbarnas personlighet. Kan de flesta verkligen få upp den, om man säger så?

Klart. De flesta 70+ har ett helt fungerande sexliv.

Lite googling säger att ca 2 av 10 har problem med potensen

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lång tid tar det att ta sig från Södertälje till Stockholm, säg T-centralen? Vad kostar det? Hur gör man?

Drygt 45 minuter med pendeltåg (Södertälje C - Stockholm C), det kostar typ 16 spänn om du köper sms-biljett till reducerat pris (ungdom/pensionär).

Om du ska åka nattetid är det buss som gäller och det tar ungefär en timme.

http://sl.se/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Drygt 45 minuter med pendeltåg (Södertälje C - Stockholm C), det kostar typ 16 spänn om du köper sms-biljett till reducerat pris (ungdom/pensionär).

Om du ska åka nattetid är det buss som gäller och det tar ungefär en timme.

http://sl.se/

Det där stämmer inte, Södertälje ligger i tredje zoonen och kostar till reducerat pris 36:-

Jazz: man skaffar biljett i form av sms eller remsa. Remsorna köps i valfri pressbyrå, be om reducerad om du är <21år. Sen kliver du bara på tåget och så kommer det en konduktör som stämplar så många zooner du ska åka, alternativt läser av ditt SMS. Minns inte hur man gör för SMS med det står säkert på någon informationstavla.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sant. Ra skickar man om det är reducerat pris i zon A (Kungliga Hufvudstaden) som önskas, jag antar att rc (hc för fullpris?) är det som gäller för zon C (Södertälje, förort till Beirut)? Skickas till 7215.

Ra om du endast åker inom Zon A. Så Rabc om du åker inom alla Zon A, B, C.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen kliver du bara på tåget och så kommer det en konduktör som stämplar så många zooner du ska åka

Oh nej, på pendeltåget/tunnelbanan stämplar man sin resa innan man påbörjar resan. Annars får man skyhöga böter. På de andra banorna (Roslags-, Saltsjö-, och Nockebybanan) tror jag dock det finns konduktörer på vagnarna som stämplar på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh nej, på pendeltåget/tunnelbanan stämplar man sin resa innan man påbörjar resan. Annars får man skyhöga böter. På de andra banorna (Roslags-, Saltsjö-, och Nockebybanan) tror jag dock det finns konduktörer på vagnarna som stämplar på plats.

Ja juste men man går ju igenom spärrar där man man måste stämpla för att komma igenom. Eller finns det hållplatser utan spärrar också med typ stämplingsautomater? :S

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja juste men man går ju igenom spärrar där man man måste stämpla för att komma igenom. Eller finns det hållplatser utan spärrar också med typ stämplingsautomater? :S

Det är sant, det är typ alltid spärrat så att man inte kan gå på tåget om man inte har stämplat/dragit sitt kort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med betoning på typ alltid. I tunnelbanan känner jag inte till någon station utan spärr, men till pendeltågen är det väldigt vanligt och det har hänt både en och fyra gånger att jag åkt med ogiltig kort för att jag inte tänkt på det när det inte är någon spärr.

Hur ska man göra om det inte är någon spärr då?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor