Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Någon som vet hur länge efter man tagit pencilin man får dricka alkohol? Har nämligen haft halsfluss och slutar ta pencilin på torsdag och ska väl antagligen på någon fest i helgen, så jag undrar ifall det finns någon risk? :rolleyes:

Att man inte ska kombinera alkohol och penicillin är en myt. Så, du kan med gott samvete dricka tills du slocknar. Skål.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ju högre upp man kommer, desto tunnare blir luften, flygplan behöver luft för att flyga. Fåglar? Well samma sak där, brist på luft samt kallt som fan.

Varför en ballong kan flyga ut i rymden förklaras här: http://answers.yahoo.com/question/index?qi...28083417AAB450A

Men en ballong kan inte flyga ut i rymden, och det är precis vad alla säger i tråden du länkade till (iaf så långt jag orkade läsa).

Lyftkraften bygger på att hela ballongen väger mindre än vad den undantryckta volymen gör. Luften får lägre och lägre densitet ju högre upp man kommer och till sist kommer heliumet (eller vad man nu fyllt den med) + konstruktionen att väga mer och då stannar den.

Dessutom är det vakum i rymden och ballongen lär implodera?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men en ballong kan inte flyga ut i rymden, och det är precis vad alla säger i tråden du länkade till (iaf så långt jag orkade läsa).

Lyftkraften bygger på att hela ballongen väger mindre än vad den undantryckta volymen gör. Luften får lägre och lägre densitet ju högre upp man kommer och till sist kommer heliumet (eller vad man nu fyllt den med) + konstruktionen att väga mer och då stannar den.

Dessutom är det vakum i rymden och ballongen lär implodera?

Oj, glömde visst ett "inte" där :rolleyes:

Läste det snarare som om den kommer explodera? Expanderar tills den smäller, så står det iaf i länken och tycker att jag har hört det innan med <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har enorma problem med att välja vilket parti jag ska rösta på i september. Finns det något sorts test man kan ta där man ser vilket parti man stämmer bäst överens med?

Det är nog lite tidigt för det redan.

DN brukar ha riktigt bra test. Inför EP-valet hade de detta test. 19 Maj släpptes testet, mindre än tjugo innan valet.

I Augusti bör det dyka upp ett test om Valet 2010.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I eftermiddag har det i alla fall blivit sporadisk städning. Satt och glodde på en fluga som fastnat mitt emellan dubbla fönstret och så slog det mig hur skitigt det faktiskt blivit där inne :rolleyes: , öppnade fönstret och började rengöra, flugan flög trött iväg med vinden och utan att tänka på det började jag städa undan annat som legat ett tag också!

post-343-1273248209_thumb.jpg

Hur kommer flugorna in i dubbelfönster?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dom kryper in i springorna för att värma sig.

Gissade också på något sådant, men jag trodde fönster var täta?

Sen förstår jag inte varför de vill värma sig även på sommaren då det egentligen är kallare inomhus.

Finns det någonting liknande för det engelska valet?

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen förstår jag inte varför de vill värma sig även på sommaren då det egentligen är kallare inomhus.

Iofs, dagar då solen ligger på mot fasaden brukar det krypa in sjukt mycket flugor hemma hos mina föräldrar. Först sitter de på väggen och steker, sen kanske de kryper in i skuggan för att svalka sig. Äldre fönster är inte så jättetäta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir ju växthuseffekt i dubbelfönster, kan tänka mig att det blir mongovarmt där inne.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som händer i Stockholm idag? Det åker runt massor av piketpoliser, i tunnelbanetåget jag åkte stod det vakter i varenda vagn och det passerade även tre polisfordon som jag aldrig har sett förut, korta, höga bussar som såg bepansrade ut med tonade rutor.

Edit: och nu verkar hela sveavägen vara avstängd från där jag bor och söderut...

sveaavsp_1169038_0.jpg

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som händer i Stockholm idag? Det åker runt massor av piketpoliser, i tunnelbanetåget jag åkte stod det vakter i varenda vagn och det passerade även tre polisfordon som jag aldrig har sett förut, korta, höga bussar som såg bepansrade ut med tonade rutor.

Edit: och nu verkar hela sveavägen vara avstängd från där jag bor och söderut...

Lady Gaga :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här har vi det: Olagligt demonstrationståg på väg mot Söder

En demonstration på lördagseftermiddagen i centrala Stockholm med uppemot 500 deltagare ställer till trafikproblem. Polisen följer tåget som vid 17.30-tiden befann sig på Sveavägen, i rörelse mot Södermalm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här har vi det: Olagligt demonstrationståg på väg mot Söder

En demonstration på lördagseftermiddagen i centrala Stockholm med uppemot 500 deltagare ställer till trafikproblem. Polisen följer tåget som vid 17.30-tiden befann sig på Sveavägen, i rörelse mot Södermalm.

Jag gick ut och följde tåget till Sergels Torg. Något som kallades Utopikarnevalen rör det sig om, men är den verkligen olaglig? Polisen verkar vara väldigt organiserade och snarare vallar folket än försöker stoppa dem. Edit: hittade nyheten du citarede.

Festlig stämning var det hur som helst, men hade hoppats på lite motdemonstrationsaction.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor