Frusciante Skrivet 4 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 maj, 2010 (redigerad) Jon var ju jättevanligt förr, på den tiden man tog sin fars namn. Sen la vi ju av med det, därför massa Jonsson. E: Och jag känner ingen Jon, den enda John jag känner är min storbror. Redigerad 4 maj, 2010 av Frusciante Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 4 maj, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 maj, 2010 Contraquestion: Var är alla Jöns? Hitta.se gav 203 Jöns, men Jönsson har vi ju en hel del. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 4 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 maj, 2010 Contraquestion: Var är alla Jöns? Hitta.se gav 203 Jöns, men Jönsson har vi ju en hel del. Återigen, det var vanligare förr, därför många Jönsson. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 4 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 maj, 2010 Contraquestion: Var är alla Jöns? Hitta.se gav 203 Jöns, men Jönsson har vi ju en hel del. Man ger ju inte efternamn på det viset längre. Du kan inte tänka på namnstatistiken över Jönsar eller Jonar eller Svenar NU och jämföra med det. Du måste använda statistik från tiden då efternamn faktiskt fungerade så. Duh? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 4 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 maj, 2010 När slutade man använda --sson efternamn? Varför? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 4 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 maj, 2010 När slutade man använda --sson efternamn? Varför? Följdfråga: Var det så, förr i tiden, att man tog sin pappas namn och la dit son? Så att alla hade olika efternamn i en släkt, beroende på generation? Nej? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 4 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 maj, 2010 Har albinonegrerna i afrika afrohår? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 4 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 maj, 2010 Följdfråga: Var det så, förr i tiden, att man tog sin pappas namn och la dit son? Så att alla hade olika efternamn i en släkt, beroende på generation? Nej? Jao. Har sett ett släktträd över mammas släkt (pappans heter Edström). Då ändrades från Karlsson till Johansson till Martinson (som blev det slutgiltiga). Och tjejerna körde man ju dotter på, Karlsdotter osv. Faster det försvann ju när de gifte sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 4 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 maj, 2010 När slutade man använda --sson efternamn? Varför? Patronymikon heter det. Det avskaffas i Sverige år 1966. Fråga mig inte varför,, hittar inte den exakta anledningen. men det finns en hel del om det. http://sv.wikipedia.org/wiki/Efternamn http://sv.wikipedia.org/wiki/Patronymikon Följdfråga: Var det så, förr i tiden, att man tog sin pappas namn och la dit son? Så att alla hade olika efternamn i en släkt, beroende på generation? Nej? Ja, det stämmer. Hette din far Rutger och du Esbjörn så fick du namnet Esbjörn Rutgers´son. Vi hade samma system som de fortfarande har på Island, doter fick -dotter som efternamn. Har albinonegrerna i afrika afrohår? Du menar om de har krulligt hår? Ja de saknar bara färgpigmenten. Annars är de som vem som helst. Woohoo 3in1 gu vad jag känner mig hjälpsam! =))) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 5 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2010 Hade man inget släktnamn utöver sitt efternamn? Som i Ryssland exempelvis: "Rodion Romanovitj Raskolnikov" - här heter vår käre Rodja Romanovitj efter sin far medan Raskolnikov är släktnamnet och delas av alla i släkten. Kuriosa: FF tycker att en vettig stavning av Raskolnikov vore "Rasbiologisk". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 5 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2010 Vad är det för grejer som det skrivs om överallt på Facebook nu? Att Nationalsången inte skulle få sjungas i skolor? Stämmer det? Fy fan om det är sant. Vad i helvete är det som händer med Sverige? Sa vi inte få vara ett eget land längre...? Bara att en sådan här disskussion får hållas över huvud taget retar upp mig. Men som du säger, FB är ju inte den bästa källan heller. Nej, det är en skröna som funnits sedan jag gick i skolan. Så d fattar du hur gammal den är... Samma som att man inte skulle få sjunga den på stan. Allt det stämmer inte. Sjöng nationalsången i skolan i fredags, så det stämmer inte Näe jag tänkte väl. Men o andra sidan vet man ju ärligt talat inte längre vad dom hittar på. Det tas ju bort rätt att göra så mycket i skolorna nu att det börjar bli larvigt faktiskt. Någon typ av sanning ligger ändå bakom beroende på vart man är i Sverige kan det vara lite osäkert om var man får sjunga nationalsången Nix, snart ska alla kvinnor bära slöja och det finnes en moské i varje by EDIT: På min kompis avslutningsfotot så censurerade de bort hans Tors Hammare han hade som halsband... värt att nämna bara Ett bra exempel på när man ska skapa en tråd istället för att ställa en fråga i TROMS! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 5 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2010 Ett bra exempel på när man ska skapa en tråd istället för att ställa en fråga i TROMS! Knock yourself out... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 5 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2010 Ett bra exempel på när man ska skapa en tråd istället för att ställa en fråga i TROMS! Faaast diskussionsunderlaget va väl inte helt o hållet uppenbart där va Axel? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 5 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2010 Faaast diskussionsunderlaget va väl inte helt o hållet uppenbart där va Axel? Faaast å andra sidan inte jättesvårt att hitta något heller. "Det ryktas om att man inte får sjunga nationalsången i vissa skolor. Är det såhär på din skola? Vad tycker du om frågan, ska man få sjunga nationalsången i skolan? Men nej, jag tänker inte starta en tråd, det här ämnet har en tendens att spåra ur åt ena eller det andra hållet, och jag är inte intresserad av ämnet i fråga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 5 maj, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2010 (redigerad) Vete tusan om det är värt att skapa tråd för, vi får se. Vissa sajter har börjat med thumbs up/thumbs down, där man får se vad nuvarande poäng ligger på. Man får också se antalet röster, men inte hur många som röstat plus respektive minus. En rating på 0 där tio personer röstat är inte så intressant; 5 tycker plus medan 5 tycker minus. En rating på +200 där 1000 personer röstat är mer intressant, då 400 tycker minus och 600 tycker plus. Det betyder att frågan är intressant men att det finns väldigt skilda meningar om huruvida förslaget är bra eller inte. Question: Det borde finnas en väldigt enkel matematisk formel för att ta reda på hur många som röstat plus respektive minus, men jag kan inte komma på den. Kan du? EDIT: Kan det vara... "(TOTALVOTES - POINTS)/2 + POINTS = PLUSVOTES" (där POINTS innebär den poäng som ligger över noll) ...eller krånglar jag till ekvationen? Den verkar funka rätt bra (dvs hittills helt korrekt) för positiva POINTS men vad gäller negativa points funkar den inte alls. Redigerad 5 maj, 2010 av Henkibojj Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Weener Skrivet 5 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2010 DUM fråga : Vad är det som hindrar flygplan/helikoptrar/fåglar/flugor etc från att flyga ut i rymden? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 5 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2010 DUM fråga : Vad är det som hindrar flygplan/helikoptrar/fåglar/flugor etc från att flyga ut i rymden? Det finns säkert någon annan som kan ge en mer utförlig förklaring, men för att stilla din stundande vetgirighet presenterar jag för dig två orsaker: 1. Vingar fungerar inte i rymden då det inte finns någon luft 2. Gravitationen, jordens dragningskraft Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 5 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2010 (redigerad) Det finns säkert någon annan som kan ge en mer utförlig förklaring, men för att stilla din stundande vetgirighet presenterar jag för dig två orsaker: 1. Vingar fungerar inte i rymden då det inte finns någon luft 2. Gravitationen, jordens dragningskraft Egentligen är det inget som hindrar tror jag, eftersom de har och ska åka upp med en helium-ballong/värme-ballong. Minns inte vad det var. Fåglar kan väl inte dra upp pga. kylan. Samma gäller väl flygplan egentligen och hastigheten. Åker du upp med en helium-ballong så kanske temperaturen där uppe är -80c (bara ett nummer. har ingen aning.), men när du drar upp med ett flygplan i 600 km/h så är det nog ett par 100 minus. Edit: Det angående att de tog sig nästan ut till rymden med ballong kan ses i den här filmen: HÄR. Lite efter 8 minuter kan det ses. Kolla gärna igenom hela filmen. De ska göra om det i år också. Här Redigerad 5 maj, 2010 av Karatemorfar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 5 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2010 (redigerad) DUM fråga : Vad är det som hindrar flygplan/helikoptrar/fåglar/flugor etc från att flyga ut i rymden? Ju högre upp man kommer, desto tunnare blir luften, flygplan behöver luft för att flyga. Fåglar? Well samma sak där, brist på luft samt kallt som fan. Varför en ballong inte kan flyga ut i rymden förklaras här: http://answers.yahoo.com/question/index?qi...28083417AAB450A Redigerad 6 maj, 2010 av GiZmo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joelpettersson Skrivet 5 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2010 Någon som vet hur länge efter man tagit pencilin man får dricka alkohol? Har nämligen haft halsfluss och slutar ta pencilin på torsdag och ska väl antagligen på någon fest i helgen, så jag undrar ifall det finns någon risk? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts