iweX Skrivet 22 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 april, 2010 Right, kom precis hem från flera timmars hårt arbete med att frakta bort världens största nedkapade häck. Häcken är full av stora, hårda och väldigt vassa mördartaggar vilka river och sticker överallt. Den växer även supertätt och ytterst gärna samman till skatboliknande nystan. Någon som känner igen vad det kan vara för slags häck? Jag tror jag lyckades snappa upp ordet "havtorn" när gubbarna språkade, kan det stämma? Nåväl, en av taggarna gick ganska lång in under huden på min ena ankel och sedan dess har jag haft en ytterst märklig känsla i hela foten. Den är liksom darrig och stel på samma gång och känns bara allmänt konstig. Jag undrar således om dessa buskar innehåller något slags gift och hur man i så fall ska lindra dess verkan. Halp? http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/skog_bild/havtorn.jpg såg den ut ungefär så? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 22 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 april, 2010 (redigerad) http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/skog_bild/havtorn.jpg såg den ut ungefär så? Det är vår nu så nej, inga löv alls Jag har faktiskt ingen aning om hur den ser ut med blad, varför min bildgoogling blev så gott som fruktlös. EDIT: Hittade! Ytterligare internetefterforskningar ledde mig till HAGTORN och den verkar synnerligen bekant. Alltså, åter till min fråga: Är taggarna giftiga? Kan man behandla obehaget? Redigerad 22 april, 2010 av spajdermän Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Skotten_31 Skrivet 22 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 april, 2010 (redigerad) @spajdermän: Hagtorn har jag för mig att de inte alls är giftiga. Men det kan vara så att bakterier har kommit i såret. Har en liten fråga. Nu är det så att jag inte är någon expert på att tvätta kläder, men det är väll inte meningen att de ska krympa från t.ex. L till ~M ? Redigerad 22 april, 2010 av Skotten_31 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 22 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 april, 2010 Finns det någon slags produkt som är dyr bara för att vara dyr, ungefär som en kändis kan vara känd bara för att vara känd? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 22 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 april, 2010 Finns det någon slags produkt som är dyr bara för att vara dyr, ungefär som en kändis kan vara känd bara för att vara känd? Räknas denna iphone-app som fanns att köpa ett tag? http://biotech.idg.se/2.1763/1.173474?arti...de=listpostings Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 22 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 april, 2010 Finns det någon slags produkt som är dyr bara för att vara dyr, ungefär som en kändis kan vara känd bara för att vara känd? Champagne som sprutas ut på ett soldäck i Visby ska vara dyr bara för att vara dyr, i vissa fall tas väl inte ens en klunk ur flaskan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 23 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2010 @spajdermän: Hagtorn har jag för mig att de inte alls är giftiga. Men det kan vara så att bakterier har kommit i såret. Hmm, ok. Kan det vara så att taggen har förstört någon nerv eller dylikt? Nu, under natten, har fotleden stelnat nästan helt. Det gör ont att röra foten ur det aktuella läget samt att stödja på foten över huvud taget. Jag börjar nästan bli rädd här Tror jag springer in till skolsköterskan under dagen, men eftersom hon har en benägenhet att aldrig vara där så tar jag mer än gärna emot hjälp härifrån. *Väntar otåligt på att Henki ska logga in* Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 23 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2010 Det är vår nu så nej, inga löv alls Jag har faktiskt ingen aning om hur den ser ut med blad, varför min bildgoogling blev så gott som fruktlös. EDIT: Hittade! Ytterligare internetefterforskningar ledde mig till HAGTORN och den verkar synnerligen bekant. Alltså, åter till min fråga: Är taggarna giftiga? Kan man behandla obehaget? Bären är fullt ätliga i t.ex. marmelad och jag tvivlar starkt på att taggarna skulle vara giftiga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 24 april, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 april, 2010 Hmm, ok. Kan det vara så att taggen har förstört någon nerv eller dylikt? Nu, under natten, har fotleden stelnat nästan helt. Det gör ont att röra foten ur det aktuella läget samt att stödja på foten över huvud taget. Jag börjar nästan bli rädd här Tror jag springer in till skolsköterskan under dagen, men eftersom hon har en benägenhet att aldrig vara där så tar jag mer än gärna emot hjälp härifrån. *Väntar otåligt på att Henki ska logga in* Hokay, långtifrån en kvalificerad gissning här men vad jag vet har hagtorn inget giftigt i sig. Taggarna har ju varken körtlar eller sekret så enligt min enkla gissning är det inte giftigt. Men, som Skotten mycket klokt nog sa, så kan det ha kommit bakterier i såret. Kolla upp om det besvärar länge. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 24 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 april, 2010 Hokay, långtifrån en kvalificerad gissning här men vad jag vet har hagtorn inget giftigt i sig. Taggarna har ju varken körtlar eller sekret så enligt min enkla gissning är det inte giftigt. Men, som Skotten mycket klokt nog sa, så kan det ha kommit bakterier i såret. Kolla upp om det besvärar länge. Aight. Eftersom jag hade stora problem att över huvud taget stödja på foten utan smärtor så besökte jag hälsocentralen och hälsade på Fräulein Doktorn. Hon bedövade fotleden och grävde runt lite för att se om det satt någon bit av taggen kvar i foten, men hittade inget. Hon kunde heller inte säga om det var infekterat eftersom det bara hade gått en knapp dag. Således haltade jag därifrån utan svar men med ännu större problem att gå riktigt (min fot fanns inte kvar på benet, kändes det som). Med en svullen fotled som nu hade fått både blåmärke och ett relativt stort sår (efter läkarens grävarexpedition) gick jag till sängs. När jag vaknade i morse hade svullnaden börjat lägga sig och allt känns bättre. Jag har fortfarande problem att gå i trappor och dylikt, men överlag tror jag att allt kommer att lösa sig Tack för hjälpen, alla Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SimonJ Skrivet 25 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2010 Någon som har en aning om vart man kan köpa en väst som liknar dom i The Warriors? Har letat men inte hittat någon bra... Bild på en av västarna från filmen: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 25 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2010 Någon som har en aning om vart man kan köpa en väst som liknar dom i The Warriors? Har letat men inte hittat någon bra... Bild på en av västarna från filmen: Maskerad på gång eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Flaskan Skrivet 25 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2010 Någon som har en aning om vart man kan köpa en väst som liknar dom i The Warriors? Har letat men inte hittat någon bra... Bild på en av västarna från filmen: http://www.80stees.com/products/Deluxe-Warriors-Costume.asp ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SimonJ Skrivet 25 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2010 Maskerad på gång eller? Haha, nja, planerar en liten Fanfilm. http://www.80stees.com/products/Deluxe-Warriors-Costume.asp ? Det skulle vara bra om butiken fanns i Sverige. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 25 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2010 Sa någon av karaktärerna i filmerna om Sagan om Ringen någonsin "Okay"? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 25 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2010 Vad kan en lackskada (bil) på två gånger en centimeter kosta att åtgärda? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 25 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2010 Vad kan en lackskada (bil) på två gånger en centimeter kosta att åtgärda? Spackling, slipning, finspackling, slipning, grundlackering samt lackering tror jag borde vara alla steg. Sen skiljer priset sig såklart markant beroende på om man låter ett proffs göra jobbet eller ger sig på att försöka själv. Om man inte gjort det innan blir det ju garanterat bättre om någon annan gör det. Samtidigt måste du ju köpa in hela brukar lack med mera även om du bara ska fixa en liten skada. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 25 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2010 Spackling, slipning, finspackling, slipning, grundlackering samt lackering tror jag borde vara alla steg. Sen skiljer priset sig såklart markant beroende på om man låter ett proffs göra jobbet eller ger sig på att försöka själv. Om man inte gjort det innan blir det ju garanterat bättre om någon annan gör det. Samtidigt måste du ju köpa in hela brukar lack med mera även om du bara ska fixa en liten skada. Hm, well, skadan är inte på min bil (), om man låter en bilverkstad göra det, kan man uppskatta en övre gräns eller varierar det väldigt mycket på vem man anlitar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 25 april, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 april, 2010 (redigerad) Sa någon av karaktärerna i filmerna om Sagan om Ringen någonsin "Okay"? Inte i ettan... ...tvåan... ...eller trean. Redigerad 25 april, 2010 av Henkibojj Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 25 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2010 Vad kan en lackskada (bil) på två gånger en centimeter kosta att åtgärda? Så litet är det bara att knacka ut och fixa med färgstift. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts