Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Regnar det oftare på dagen än på natten? Om ja, varför är det så?

Här är en anledning:

Att det regnar mycket på sommaren beror på att varm luft kan innehålla mycket mer fuktighet än kall luft. Att det framförallt är i inlandet som sommarnederbörden är stor beror på att den till stor del faller som skurar.

Skurarna bildas genom att luften närmast intill den soluppvärmda marken också värms upp och blir lättare. Den stiger därför uppåt där den avkyls med kondensation och nederbörd som följd. Över havsytan sker ingen sådan uppvärmning under dagen.

Eftersom moln kan röra sig mycket långsamt kan en skur pågå mycket länge, i vissa fall upp till ett par timmar. Oftast varar skurarna mindre än en timme och inte sällan bara 5-10 minuter. Under sommaren kommer den mesta nederbörden under eftermiddagen när skuraktiviteten är på topp.

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/regn-1.648

Alltså när solen steker på under dagen bildas moln och på eftermiddagen är de så stora att det blir nederbörd.

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en anledning:

Att det regnar mycket på sommaren beror på att varm luft kan innehålla mycket mer fuktighet än kall luft. Att det framförallt är i inlandet som sommarnederbörden är stor beror på att den till stor del faller som skurar.

Skurarna bildas genom att luften närmast intill den soluppvärmda marken också värms upp och blir lättare. Den stiger därför uppåt där den avkyls med kondensation och nederbörd som följd. Över havsytan sker ingen sådan uppvärmning under dagen.

Eftersom moln kan röra sig mycket långsamt kan en skur pågå mycket länge, i vissa fall upp till ett par timmar. Oftast varar skurarna mindre än en timme och inte sällan bara 5-10 minuter. Under sommaren kommer den mesta nederbörden under eftermiddagen när skuraktiviteten är på topp.

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/regn-1.648

Alltså när solen steker på under dagen bildas moln och på eftermiddagen är de så stora att det blir nederbörd.

Ah, makes sense. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha! Jag kom på en fråga, började söka TROMS-tråden, kom av mig, klickade mig in hit och läste Plaisirs svar. Jag tänkte för mig själv att det skulle passa bra i TROMS-tråden och sen klickade jag vidare till Loungen innan det slog mig att det var TROMS jag sökte.

Anyway, vad är det för färg dem bär in 2:49? Behöver man nån speciell lampa?

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker mig att det är företaget som tillverkar kvitto-rullarna och att det är deras sätt att visa att de finns, typ.

Ooh, ni lär ju ha rätt. Kanske inte kvitto-rullarna, men kassaapparaterna. Min teori har utvecklats till att tro att 'default'-värdet är nog 'Babs' för fältet 'kassör', men att det går att skriva i ett eget värde om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor