R2D2 Skrivet 23 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 mars, 2010 Sådana där backar med 33cl-flaskor, kan man köpa sådana tomma någonstans? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 23 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 mars, 2010 Sådana där backar med 33cl-flaskor, kan man köpa sådana tomma någonstans? Borde väl gå att bara lägga ur alla potentiella flaskor från en back du hittar på närmsta ICA och sedan gå till kassan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 24 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 Borde väl gå att bara lägga ur alla potentiella flaskor från en back du hittar på närmsta ICA och sedan gå till kassan. Oj, nu var jag otydlig Inklusive flaskor menar jag. Eventuellt exklusive själva backen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 24 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 Men vad är det för trix? Vad exakt är det de ändrar? hittade denna men kändes ändå inte rätt. Han har missat en grej totalt, det är fpsen. Filmer visas i 24/25 bilder per sekund eller så. "Vanliga" filmer har mycket högre fps. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 24 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 Han har missat en grej totalt, det är fpsen. Filmer visas i 24/25 bilder per sekund eller så. "Vanliga" filmer har mycket högre fps. Intressant! Det har jag faktiskt inte tänkt på men nu när du säger det så så är ju handkameror mer "flytande" liksom. Men varför denna effekt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 24 mars, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 Oj, nu var jag otydlig Inklusive flaskor menar jag. Eventuellt exklusive själva backen. Vill du ha läsken minus backen är det ju bara att gå till kassan och betala styckvis, vill du ha bara flaskorna får du väl vänta på att nån ska panta och pröjsa karln innan den åker in i maskinen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 24 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 Intressant! Det har jag faktiskt inte tänkt på men nu när du säger det så så är ju handkameror mer "flytande" liksom. Men varför denna effekt? För att det fungerar och blir billigare. I have seen film students write in to columns about how anything over 24 fps is wasted. Why 24 fps? Movies in theaters run at 24 fps. They seem pretty smooth to me, so why would we need more? Well, let's take a look at movies from the eyes' perspective. First off, you are sitting in a dark movie theater and the projector is flashing a really bright light on a highly reflective screen. What does this do? Have you ever had a doctor flash a bright light in your eye to look at your retina? Most of us have. What happens? A thing called "afterimage". When the doctor turns off the bright light, you see an afterimage of the light (and it is not real comfortable). Movie theaters do the same thing. The light reflected off the screen is much brighter than the theater surroundings. You get an afterimage of the screen after the frame is passed on, so the next frame change is not as noticable. Screen refresh is also a very important factor in this equation. Unlike a television or a computer monitor, the movie theater screen is refreshed all at once (the entire frame is instantly projected and not drawn line for line horizontally as in a TV or monitor). So every frame is projected in its entirety all at once. This then leads back to afterimage due to the large neurotransmitter release in the retina. Perhaps the most important factor in the theater is the artifact known as "motion blur". Motion blur is the main reason why movies can be shown at 24 fps, therefore saving Hollywood money by not having to make the film any longer than possible (30 fps for a full feature film would be approximately 20% longer than a film shown at 24 fps, that turns out to be a lot of money). What motion blur does is give the impression of more intervening frames between the two actual frames. If you stop a movie during a high action scene with lots of movement, the scene that you will see will have a lot of blur, and any person or thing will be almost unrecognizable with highly blury detail. When it is played at full 24 fps, things again look good and sharp Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 24 mars, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 För att det fungerar och blir billigare. Cool text, men vilken typ av motion blur pratar vi? Menar man motion blur som i "extremt låg fps" (exempelvis Gladiator, Private Ryan) eller bara suddigare bild som i många spel? http://www.youtube.com/watch?v=Y8Cj2lUAHnE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 24 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 Den motion bluren som var i filmerna bör rimligtvis vara den man använder i filmer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 24 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 Vill du ha läsken minus backen är det ju bara att gå till kassan och betala styckvis, vill du ha bara flaskorna får du väl vänta på att nån ska panta och pröjsa karln innan den åker in i maskinen. Ja alltså det är tomma flaskor jag vill ha, eventuellt med backen. Men det känns som att backar bara köps av pensionärer (fyllda med Ramlösa såklart) och pantmaskinen för backar är inte direkt vältrafikerad så det vore skönt om man bara kunde köpa flaskorna någonstans istället Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 24 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 Ja alltså det är tomma flaskor jag vill ha, eventuellt med backen. Men det känns som att backar bara köps av pensionärer (fyllda med Ramlösa såklart) och pantmaskinen för backar är inte direkt vältrafikerad så det vore skönt om man bara kunde köpa flaskorna någonstans istället Nu måste jag bara säga att så inte är fallet. Jag köper jättegärna back. Hur smidigt som helst Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 24 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 Ett bryggeri är min första tanke, finns det något sådant nära dig? Får man fråga vad du ska ha dem till? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 24 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 För att det fungerar och blir billigare. "Motion blur is the main reason why movies can be shown at 24 fps, therefore saving Hollywood money by not having to make the film any longer than possible (30 fps for a full feature film would be approximately 20% longer than a film shown at 24 fps, that turns out to be a lot of money)." Hur går detta ihop? Filmen bör inte bli längre bara för att man visar mer innehåll under samma sekund. Eller menar de helt enkelt själva filmen? http://img717.imageshack.us/img717/8510/film1w.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 24 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 "Motion blur is the main reason why movies can be shown at 24 fps, therefore saving Hollywood money by not having to make the film any longer than possible (30 fps for a full feature film would be approximately 20% longer than a film shown at 24 fps, that turns out to be a lot of money)." Hur går detta ihop? Filmen bör inte bli längre bara för att man visar mer innehåll under samma sekund. Eller menar de helt enkelt själva filmen? Jag tror de menar själva filmrullen - det är en otroligt dyr vara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 24 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 Nu måste jag bara säga att så inte är fallet. Jag köper jättegärna back. Hur smidigt som helst Ska fråga i närmaste mataffären, kanske går att köpa rakt av Ett bryggeri är min första tanke, finns det något sådant nära dig? Får man fråga vad du ska ha dem till? Finns inget bryggeri nära tyvärr. Brukar då och då köra lite vinjäsning hos en kompis och pet-flaskor är inte så glamourösa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 24 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 "Motion blur is the main reason why movies can be shown at 24 fps, therefore saving Hollywood money by not having to make the film any longer than possible (30 fps for a full feature film would be approximately 20% longer than a film shown at 24 fps, that turns out to be a lot of money)." Hur går detta ihop? Filmen bör inte bli längre bara för att man visar mer innehåll under samma sekund. Eller menar de helt enkelt själva filmen? http://img717.imageshack.us/img717/8510/film1w.jpg Det är själva filmrullen alltså. 30 fps = 30 rutor per sekund (känns som jag idiotförklarar dig ) alltså krävs det mer film på rullen, och den filmen kostar förmodligen jävligt mycket pengar. 24 fps= 24 rutor, således behövs inte lika mycket film. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 24 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 Det är själva filmrullen alltså. 30 fps = 30 rutor per sekund (känns som jag idiotförklarar dig ) alltså krävs det mer film på rullen, och den filmen kostar förmodligen jävligt mycket pengar. 24 fps= 24 rutor, således behövs inte lika mycket film. Jag vet, jag vet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 24 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 mars, 2010 Ska fråga i närmaste mataffären, kanske går att köpa rakt av Finns inget bryggeri nära tyvärr. Brukar då och då köra lite vinjäsning hos en kompis och pet-flaskor är inte så glamourösa. Det gjorde jag och en polare för några år sedan. Vi hällde upp vinet i gamla vinflaskor som våra föräldrar hade sparat. Sen korkade vi dem. Det enda som fattades var en etikett så skulle de sett professionella ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 26 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2010 Uttrycket "An interesting turn of events", har det en svensk motsvarighet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jultomten Skrivet 26 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2010 Hur bra tjänar porrskådisar egentligen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts