Kebab Skrivet 19 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2010 (redigerad) Det finns en serie då Långben träffar en häxa som förtrollar honom så allt han rör i blir choklad, huset, pluto, allt. Justja, har läst den med. Edit: Vad kallar man det När Man Skriver Stor Bokstav I Början På Ett Ord? Jag vill säga kapitalisera, men det betyder ju något helt annat. Redigerad 19 mars, 2010 av Kebab Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 Det finns en serie då Långben träffar en häxa som förtrollar honom så allt han rör i blir choklad, huset, pluto, allt. Det finns ett (Eller två) Duck Tales-avsnitt där Farbror Joakim letar efter, och hittar, den gyllene gåsen som kan förvandla allt till guld. Det gör han också, hela huset, till och med gräsmattan. Jag minns inte hur storyn slutar, kan vara så att fortsättningen är på avsnitt två och att vi aldrig hade det avsnittet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 (redigerad) Om jag inte har helt fel så finns det väl en hel film angående Midas Fingret? Eller det kanske var den där anden som ville bli vanlig som knattarna, men som gjorde en massa saker till guld, och gav Joakim kraften att göra saker till guld. What do I know, jag hatar Kalle Anka. Redigerad 20 mars, 2010 av Mordos Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 Varför betyder ot/OT = Off topic och inte on topic? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 Varför betyder ot/OT = Off topic och inte on topic? Det gör det inte, jag har sett folk använda OT för On-Topic med. Det är alltid enkelt att se vad det betyder, "Nu tycker jag detta har blivit lite väl OT, så jag anser att vi bör gå tillbaka OT". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 20 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2010 Vart i världen korsar man fingrarna och vart håller man tummarna finns det fler varianter och vart gör man det då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 21 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2010 Korrekt! Miss av mig. Det finns nog folk som inte kan skilja på "en" och "än" också. "Inte äns" har jag sett flera gånger. /care jag lärde mig inte att egentligen stavades just egentligen och skrev igenkligen fram tills typ 2006. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 21 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2010 Edit: Vad kallar man det När Man Skriver Stor Bokstav I Början På Ett Ord? Jag vill säga kapitalisera, men det betyder ju något helt annat. Jag har ingen aning, och det här svarar inte alls på din fråga, men det här tyckte jag var intressant: CamelCase. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 21 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2010 Vad kallar man det När Man Skriver Stor Bokstav I Början På Ett Ord? Jag vill säga kapitalisera kapitälisera, men det betyder ju något helt annat. Att versalisera? Stor bokstav kallas versal, inte kapitäl vilket är en versal i samma storlek som en gemen. Kapitälisering borde således betyda att man skriver t. ex. "HEJ VÄNNER" medan versalisering borde vara det du beskriver. Jag vet egentligen inte något säkert, men det känns åtminstone som en befogad gissning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 21 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 21 mars, 2010 Att versalisera? Stor bokstav kallas versal, inte kapitäl vilket är en versal i samma storlek som en gemen. Kapitälisering borde således betyda att man skriver t. ex. "HEJ VÄNNER" medan versalisering borde vara det du beskriver. Jag vet egentligen inte något säkert, men det känns åtminstone som en befogad gissning. Jag tänkte också att det kunde vara versalisering, men det beskriver snarare reglerna om hur versaler ska användas, än skrivsättet som innefattar att man versalierar alla första bokstäver i ord. "Versalisering" funkar nog i vanligt språkbruk, många förstår säkert - men jag tror att det finns ett ord som är mer korrekt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 22 mars, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 mars, 2010 Det gör det inte, jag har sett folk använda OT för On-Topic med. Det är alltid enkelt att se vad det betyder, "Nu tycker jag detta har blivit lite väl OT, så jag anser att vi bör gå tillbaka OT". Mja, jag ser oftare "T" för ontopic och "OT" för offtopic, men det brukar utläsas av sammanhanget. Ibland kompletterar ju folk med " OnT:" också. /care jag lärde mig inte att egentligen stavades just egentligen och skrev igenkligen fram tills typ 2006. Och det är här mitt verkliga jag säger att du just därför är retard, men mitt yttre säger "åhå" och bidrar med en mysig smiley. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 22 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 mars, 2010 Jag tänkte också att det kunde vara versalisering, men det beskriver snarare reglerna om hur versaler ska användas, än skrivsättet som innefattar att man versalierar alla första bokstäver i ord. "Versalisering" funkar nog i vanligt språkbruk, många förstår säkert - men jag tror att det finns ett ord som är mer korrekt. Hmm, du har en poäng där. Det är ändock det bästa förslag jag kan komma på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 23 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 mars, 2010 Mja, jag ser oftare "T" för ontopic och "OT" för offtopic, men det brukar utläsas av sammanhanget. Ibland kompletterar ju folk med " OnT:" också. Och det är här mitt verkliga jag säger att du just därför är retard, men mitt yttre säger "åhå" och bidrar med en mysig smiley. Stämmer, i text. Jag kan inte uttrycka mig i text, någonsin. Jag är en 'talker', kan prata i timmar om skit som inte äns är intressanta. Blir nästan deprimerad när jag inte får prata, fett jobbigt om man är ensam hemma och har tråkigt, då blir det lätt att jag börjar prata med mig själv eller skrika högt för det är för tyst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 23 mars, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 mars, 2010 Stämmer, i text. Jag kan inte uttrycka mig i text, någonsin. Jag är en 'talker', kan prata i timmar om skit som inte äns är intressanta. Blir nästan deprimerad när jag inte får prata, fett jobbigt om man är ensam hemma och har tråkigt, då blir det lätt att jag börjar prata med mig själv eller skrika högt för det är för tyst. Haha, jag trodde du skulle basha mig sönder och samman när jag såg "last post by: StellHell" men jag hade väl tur Nämen, för det mesta kan du ju argumentera väldigt bra i text, tycker jag. En av de bättre debattörerna vad gäller vardagliga diskussioner, men enda undantagen är när du redan blivit arg och vägrar ge med dig. Då sjunker det en hel del i kvalitet. Stavning har inte så mycket med debatteknik att göra, btw Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 23 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 mars, 2010 När får vi reda på utslaget i Mats Alm fallet? Ikväll? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 23 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 mars, 2010 (redigerad) Vad är det som ger professionella filmer den där speciella looken? Jag har sett hundratals amatörfilmer men oavsett hur mycket de än försöker så får de aldrig till det som hollywoodfilmer ständigt gör. Är det något filter? Är det något sätt att hålla kameran? Vad? @Renard: knappast, rättegångar tar månader Redigerad 23 mars, 2010 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 23 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 mars, 2010 Vad är det som ger professionella filmer den där speciella looken? Jag har sett hundratals amatörfilmer men oavsett hur mycket de än försöker så får de aldrig till det som hollywoodfilmer ständigt gör. Är det något filter? Är det något sätt att hålla kameran? Vad? Det har jag också alltid undrat. Fenomenet märks extra tydligt om man ser en dokumentär från en filminspelning och de klipper in sekvenser från riktiga filmen. Jag menar, kamerautrustningen och kameramannen i en TV-produktion håller ju också hög kvalité så det måste vara efterbehandlingstrix. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 23 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 mars, 2010 Det har jag också alltid undrat. Fenomenet märks extra tydligt om man ser en dokumentär från en filminspelning och de klipper in sekvenser från riktiga filmen. Jag menar, kamerautrustningen och kameramannen i en TV-produktion håller ju också hög kvalité så det måste vara efterbehandlingstrix. Men vad är det för trix? Vad exakt är det de ändrar? hittade denna men kändes ändå inte rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 23 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 mars, 2010 När man ser en film och dom bland ska visa t.ex. ett nyhetsinslag, så blir det en helt annan "verklig" look, är det det du menar? (har ingen aning om vad det är, men har funderat på det innan) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 23 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 mars, 2010 (redigerad) Men vad är det för trix? Vad exakt är det de ändrar? hittade denna men kändes ändå inte rätt. Jo men den beskrev väl vissa trix rätt bra iaf. Skruva upp kontrasten, dra ner färgerna och sätt widescreen på det och man har en mer cineastisk look. Kan tänka mig att ett bloom/light glow-filter gör en hel del också, och korta skärpedjup! Redigerad 23 mars, 2010 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts