Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

I salute you! Äntligen nån som vet hur brädd stavas, till skillnad från bredd. ;)

Om det bara kunde gälla de/dem/dom också så vore det trevligt. Och så "det ända".

T: Jag får aldrig navelludd. Har aldrig haft, men så är min navel heller ingen som går inåt (eller utåt heller för den delen). En liten insjunkning och det är allt.

Upplys oss >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner mig väldigt dålig på det där med de och dem.

Jag vet att när jag syftar på vi så blir det de och när jag syftar på oss så blir det dem. Vad jag undrar är vad det finns för huvudregel när det gäller dessa pronomen, då speciellt om jag vill använda dem (Rätt) i texter där det kan vara svårt att bestämma vilket utav de (fel) jag ska använda? Det är det stjärt jag vill ha reda på för stunden.

Den grammatiska regeln lyder att om ordet är objekt i satsen så skriver man dem. Är ordet istället subjekt i satsen så skriver man de. Dom ska bara användas i talspråk eller i väldigt informell prosa, jag blir mäkta irriterad på svensklärare som tillåter elever att skriva dom närhelst de behagar; rätt ska vara rätt!

Det finns såklart undantag där ordet är både subjekt och objekt, men då måste den specifika satsen undersökas, det finns ingen regel för sådana undantag. Själv vet jag alltid vilket det ska vara utan att behöva tänka. Det kommer liksom naturligt, och därför är jag inte helt och hållet insatt i det hela förutom det jag just skrivit.

Är du osäker på satsdelar föreslår jag att du googlar, något nyttigt finns alltid på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yes tack så mycket, jag satt i valet och kvalet på de/dem på den sista som visade sig vara fel. Ska googla upp lite mer och kan förhoppningsvis få god nytta av kunskapen i de framtida texter jag må skriva. ;)

Enklaste regeln är att du tänker att det inte handlar om de eller dem, utan han eller honom. När det ska vara han = de, när det ska vara honom = dem.

Alltså, om du ska skriva att du inte gillar en grupp människor tänker du "det heter ju jag gillar inte honom". Därför blir det "jag gillar inte dem".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yes tack så mycket, jag satt i valet och kvalet på de/dem på den sista som visade sig vara fel. Ska googla upp lite mer och kan förhoppningsvis få god nytta av kunskapen i de framtida texter jag må skriva. ;)

Jag mår bättre av att se ett överlag korrektare språk så det är med nöje jag hjälper till. Kom på att jag inte tog med några exempel, men det kanske inte behövdes.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enklaste regeln är att du tänker att det inte handlar om de eller dem, utan han eller honom. När det ska vara han = de, när det ska vara honom = dem.

Alltså, om du ska skriva att du inte gillar en grupp människor tänker du "det heter ju jag gillar inte honom". Därför blir det "jag gillar inte dem".

En annan grej man kan tänka på är att sätta in engelskans "they" och "them" istället för de och dem i de fraser man är osäkra på, så ser man vad som passar bäst eftersom det blir mycket enklare på engelska (enligt mig.)

They = de och them = dem, alltså.

"They left at eight" ="De åkte klockan åtta". Eftersom "Them left at eight" inte alls fungerar så är det alltså de.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En annan grej man kan tänka på är att sätta in engelskans "they" och "them" istället för de och dem i de fraser man är osäkra på, så ser man vad som passar bäst eftersom det blir mycket enklare på engelska (enligt mig.)

They = de och them = dem, alltså.

"They left at eight" ="De åkte klockan åtta". Eftersom "Them left at eight" inte alls fungerar så är det alltså de.

Denna goding hade jag glömt, tack!

Bra exempel med han/honom också!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Upplys oss :)

Dibel och övriga har ju fått väldigt bra svar redan, men jag kan posta jag också :)

"Handlar det om ett 'vi' eller ett 'oss'?". Konvertera till tredje person plural = "de" eller "dem"? Att skriva "så kan dem ju inte göra" är alltså lika dumt som att skriva "så kan oss ju inte göra". Anledningen att folk skriver "dem" överallt tror jag är att man fått höra att man (mycket riktigt) inte ska skriva "dom", eftersom det är fel.

Ända/enda: En ända är alltid en bakdel, oftast åsyftas en stjärt = röv. En ände är däremot en ett slut av något. "Enda" heter det alltid när man ska säga att något är "det enda" man vill prata om. Skulle vilja se ett språkfilter för "det ända" -> "det enda" på samma sätt som man inte kan skriva cyck-la. :)

Brädd/bredd: En bredd handlar om hur bred en sak är, dvs i cm eller meter. En brädd är istället brädden på en bägare, ett glas till exempel. Är något upp till brädden är det nästan överfullt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ända/enda: En ända är alltid en bakdel, oftast åsyftas en stjärt = röv. En ände är däremot en ett slut av något. "Enda" heter det alltid när man ska säga att något är "det enda" man vill prata om. Skulle vilja se ett språkfilter för "det ända" -> "det enda" på samma sätt som man inte kan skriva cyck-la. :)

Tillägg: Ända kan även användas fall som i till exempel meningen: "Ända sedan jag var liten..."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar på att det kommer från i stort sett hela framsidan av tröjans insida men att mycket av luddet därifrån samlas i naveln just för att det är ett hålrum på en annars slät yta. Alltså, hela tröjan slits lika fort eftersom naveln i sig inte är ett rivjärn precis utan väldigt mjuk.

Hmm, kanske. Jag kan tänka mig på att raggarsträngen bidrar till en del friktion mellan dess hårstrån och tröj-fibrerna.

I salute you! Äntligen nån som vet hur brädd stavas, till skillnad från bredd. :)

Jag erkänner att jag var tvungen att dubbelkolla mha. google, men 'brädden' lät bäst i huvudet.

Enda är ju lätt, eftersom det har med "en" att göra.

Jag tänker på att Endar Spire är det enda skeppet som var tilldelat äran att Jedi Padawan Bastila Shan under Jedi Civil War.

Okej, det där sista var inte sant!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Tillägg: Ända kan även användas fall som i till exempel meningen: "Ända sedan jag var liten..."

Korrekt! Miss av mig. :)

Enda är ju lätt, eftersom det har med "en" att göra.

Det finns nog folk som inte kan skilja på "en" och "än" också. "Inte äns" har jag sett flera gånger.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Korrekt! Miss av mig. :)

Det finns nog folk som inte kan skilja på "en" och "än" också. "Inte äns" har jag sett flera gånger.

Nu ska vi se om jag minns rätt med varför jag ville bli upplyst..

Jo såhär va det. Trodde nämligen nåt skumt om det där med ända som du skrev. Minns inte riktigt vad men jag fick iaf reda på att det inte var så du menade och det va tur för då hade jag velat dumförklara dig.

Förövrigt. Jag är garanterat en av DOM som blandar de, dem och dom. Har dock hyffsad koll på när det ska vara de och dem samt att jag ALDRIG NÅGONSIN skulle använda DOM i en uppsats eller något annat i skolan eller liknande. Det stör även jag mig på när folk inte får någon sorts tillsägelse om ens på gymnasienivå.

Här på forumet och på msn eller liknande använder jag dom ganska mycket. Vet egentligen inte varför. Det är ju inte smidigare att skriva på något sätt utan har nog bara blivit en del av mitt "datorspråk" så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är historien bakom denna kända bild? Var togs den? När? Johnny Cash is badass >_<

johnny-cash-finger_1162270_0.jpg

Det är giganten Jim Marshall som tagit den, och såhär lyder historien.

"Johnny flipping the bird at San Quentin Prison, 1969. Contrary to popular belief, John has never been in prison. I think he got busted once for being drunk or something when he was a kid - I don't know and it's none of my business - but he's never been in jail. I've known John since 1962, and I forget why he flipped the bird in this picture. It might have been directed at the television crew who was filming there, or I might have suggested doing a special shot for the warden, but for whatever reason, this has become a very famous, iconic picture. His record company is still using it. It shows John's individuality, but the gesture was definitely done in jest. John's got a great sense of humor and this was not a serious shot." — Jim Marshall

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Johnny flipping the bird at San Quentin Prison, 1969. Contrary to popular belief, John has never been in prison. I think he got busted once for being drunk or something when he was a kid - I don't know and it's none of my business - but he's never been in jail. I've known John since 1962, and I forget why he flipped the bird in this picture. It might have been directed at the television crew who was filming there, or I might have suggested doing a special shot for the warden, but for whatever reason, this has become a very famous, iconic picture. His record company is still using it. It shows John's individuality, but the gesture was definitely done in jest. John's got a great sense of humor and this was not a serious shot." — Jim Marshall

Han blev väl häktad för knarkinnehav eller nåt sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well, kanske inte så dum idé... Jag menar, om testet sker under kontrollerade filmer är det väl mycket bättre att testa för epilepsi, varpå man kanske får ett positivt svar (dvs. att patienten har epilepsi), och snabbt 'väcka' denne, varpå man kan börja behandling, hjälp, och instruktion. Än att det sker när patienten har låst in sig hemma, på toan, och avlider. Jag vet inte, jag är ingen läkare.

edit: Vad är den där röken som kommer upp ur manholes och avloppsgaller - främst i amerikanska deckarserier, men också ur den jag går förbi varje dag när jag går till skolan? Vattenånga? Chupacabre-andedräkt? Zyklon B?

Vet inte svaret, men måste bara säga att det var en sjukt ball dag i samhället där jag gick på högstadiet när det hade sprutats in rök i vägbrunnsystemet med syftet att finna läckor. Det började som du beskrev, med en häftig "gränd á la Chicago"-känsla och övergick sedan i en fet Lützen-dimma. >_<

Jag har kommit på något som är väldigt ologiskt i Kalle Ankas universum (finns ju en hel del saker som är ologiska där, men den här tar nog priset)

Magica De Hex vill ju stjäla Joakims första krona, smälta ner den och få Midasfingret. Allt hon rör vid kommer bli till guld, och hon blir rikast i hela världen... eller blir hon det? Om allt hon rör vid blir till guld, borde inte allt guld i världen bli värdelöst då? Vad ska hon då med sitt finger till?

Kuriosa: Det finns till och med en Kalle Anka-serie som jag läste i min fars gamla 60-talstidningar där Joakim på något sätt får Midashanden och börjar göra sitt hus, gräs och grejer till guld. Sedan uppstår det du säger; han förvandlare Kalle och Knattarna till guld, kan inte äta något för det blir till guld i munnen och så vidare.

Naej, inte direkt.

Det här med navelludd, alltså. Det måste ju komma från navel-området på tröjan, så blir detta område tunnare efter ett antal lår? Har någon märkt det på sina egna kläder? Kan det rentav bli hål på tröjan när kroppens eget rivjärn får ligga mot den en längre tid?

Haha! :( Men jag tror mer på Spajdermäns tanke om att luddet kommer från hela tröjans framsida. Men förresten så luddar väl inte lite äldre tröjor alls lika mycket som när de är nya? (Om ens alls?)

Hmm, kanske. Jag kan tänka mig på att raggarsträngen bidrar till en del friktion mellan dess hårstrån och tröj-fibrerna.

Helt klart, tycker att navelludderingen har blivit värre med åren, och jag har numera en rejäl matta på magen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kuriosa: Det finns till och med en Kalle Anka-serie som jag läste i min fars gamla 60-talstidningar där Joakim på något sätt får Midashanden och börjar göra sitt hus, gräs och grejer till guld. Sedan uppstår det du säger; han förvandlare Kalle och Knattarna till guld, kan inte äta något för det blir till guld i munnen och så vidare.

Det finns en serie då Långben träffar en häxa som förtrollar honom så allt han rör i blir choklad, huset, pluto, allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor