kobbe Skrivet 29 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 september, 2008 (redigerad) Vad kallas det funktionshinder(?) som man har när man ibland hoppar över/läser upp ordet felaktigt?. Exempelvis, "Kalle har en vattenavskiljare som han älskar". Men istället för att säga vattenavskiljare så kanske man läser det som vattenavsikt. hmm, själv brukar jag läsa fel ganska ofta. Är det ett snarlikt ord så brukar jag ibland säga fel Edit: Hoppar dock aldrig över ord. Redigerad 29 september, 2008 av kobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 29 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 september, 2008 Vad kallas det funktionshinder(?) som man har när man ibland hoppar över/läser upp ordet felaktigt?. Exempelvis, "Kalle har en vattenavskiljare som han älskar". Men istället för att säga vattenavskiljare så kanske man läser det som vattenavsikt. Inte dyslexi, nej? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 29 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 september, 2008 Afasi skulle det ju kunna vara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 29 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 september, 2008 Har en klasskompis, som jag tror har afasi. Påtal om ingenting Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 30 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 september, 2008 Är Fibonacci siffrorna oändliga eller slutar de vid ett specifikt antal? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 september, 2008 Är Fibonacci siffrorna oändliga eller slutar de vid ett specifikt antal? Nej, varför skulle de sluta vid ett specifikt antal? Det är väl bara summan av två följande tal hela tiden -> inf. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 30 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 september, 2008 Nej, varför skulle de sluta vid ett specifikt antal? Det är väl bara summan av två följande tal hela tiden -> inf. Inte vet jag! Det var därför jag frågade. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Skotten_31 Skrivet 30 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 september, 2008 My question- Kan Sverige avskaffa monarkin? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 30 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 september, 2008 My question- Kan Sverige avskaffa monarkin? Kan, kan vi väl. Dock ligger det inte i riksdagens intresse .. i alla fall inte just nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 30 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 september, 2008 My question- Kan Sverige avskaffa monarkin? Kan? Ja. Kommer? Nej. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 september, 2008 My question- Kan Sverige avskaffa monarkin? Monarkin är en del av grundlagen så därför krävs två riksdagsbeslut med mellanliggande val för att den ska avskaffas. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maxz Skrivet 30 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 september, 2008 Monarkin är en del av grundlagen så därför krävs två riksdagsbeslut med mellanliggande val för att den ska avskaffas. Man har ju fått igenom FRA-lagen som i princip bryter mot grundlagen? Så visst kan dem, politikerna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 30 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 september, 2008 Nu är det så jag har undrat en sak ganska länge. Stog vid spegeln idag och kollade i ögorna så såg ja på mitt ena öga är jag blå/brun Och ena ögat är ja blå. Varför är det så? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 30 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 september, 2008 Nu är det så jag har undrat en sak ganska länge. Stog vid spegeln idag och kollade i ögorna så såg ja på mitt ena öga är jag blå/brun Och ena ögat är ja blå. Varför är det så? http://sv.wikipedia.org/wiki/Heterokromi ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 30 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 september, 2008 Kommer krånga till frågan en hel del. Ibland när man hör ett ord/mening som t.ex en kompis säger till dig så hör du den inte först, men hör eller minns den först några sekunder senare. Så istället för att man hör den direkt som man oftast gör så känns det som man missat att "connecta" med hjärnan och man hör meningen senare än när den sades. Förstår någon vad jag menar? I så fall varför? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 30 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 september, 2008 Kommer krånga till frågan en hel del. Ibland när man hör ett ord/mening som t.ex en kompis säger till dig så hör du den inte först, men hör eller minns den först några sekunder senare. Så istället för att man hör den direkt som man oftast gör så känns det som man missat att "connecta" med hjärnan och man hör meningen senare än när den sades. Förstår någon vad jag menar? I så fall varför? Uhm, om jag har förstått dig rätt så kan jag faktiskt säga att det där händer mig lite då och då och resulterar i att jag ofta säger "va?" och precis efter det så vet jag vad personen har sagt innan han/hon säger det igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 30 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 september, 2008 Kommer krånga till frågan en hel del. Ibland när man hör ett ord/mening som t.ex en kompis säger till dig så hör du den inte först, men hör eller minns den först några sekunder senare. Så istället för att man hör den direkt som man oftast gör så känns det som man missat att "connecta" med hjärnan och man hör meningen senare än när den sades. Förstår någon vad jag menar? I så fall varför? Hjärnan är lite trög ibland helt enkelt. Eftersom du kanske är trött eller bara ofokuserad så snappar du t ex. upp orden ".. gå .. stan .." ur en mening och instinktivt svarar du "va?" som om du inte förstog redan innan din hjärna faktiskt hinner behandla och sätta samman informationen den får till en innebörd.. amirite? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 30 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 september, 2008 Hjärnan är lite trög ibland helt enkelt. Eftersom du kanske är trött eller bara ofokuserad så snappar du t ex. upp orden ".. gå .. stan .." ur en mening och instinktivt svarar du "va?" som om du inte förstog redan innan din hjärna faktiskt hinner behandla och sätta samman informationen den får till en innebörd.. amirite? Info som jag har lärt mig för att "bygga ut". Onödigt, men kan vara intressant. Ditt korttidsminne som är sammankopplat med hörseln kan bearbeta saker du kanske knappt hörde upp till 7 sekunder. Det är därför du kan förstå saker du knappt hörde ett par sekunder senare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 30 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 september, 2008 (redigerad) Uhm, om jag har förstått dig rätt så kan jag faktiskt säga att det där händer mig lite då och då och resulterar i att jag ofta säger "va?" och precis efter det så vet jag vad personen har sagt innan han/hon säger det igen. Exakt vad jag menar. Hjärnan är lite trög ibland helt enkelt. Eftersom du kanske är trött eller bara ofokuserad så snappar du t ex. upp orden ".. gå .. stan .." ur en mening och instinktivt svarar du "va?" som om du inte förstog redan innan din hjärna faktiskt hinner behandla och sätta samman informationen den får till en innebörd.. amirite? Hmm. Youmaibiright! Jag tänker mig lite i sådana vägar, men just det att jag snappar trots allt upp meningen, fast det tar några sekunder. Kan det vara så att som du säger att jag hör några ord ur meningen och sedan lyckas bygga ihop meningen genom att tänka ut vad de andra orden skulle kunna vara? Möjligtvis. Eller genom att jag får informationen senare pga tröghet. Men det är det du också vill ha sagt, så jag förstår @Mordos: Ohthatswai, maibe. Låter rimligt! Redigerad 30 september, 2008 av kicken Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vinnie Skrivet 30 september, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 september, 2008 Kommer krånga till frågan en hel del. Ibland när man hör ett ord/mening som t.ex en kompis säger till dig så hör du den inte först, men hör eller minns den först några sekunder senare. Så istället för att man hör den direkt som man oftast gör så känns det som man missat att "connecta" med hjärnan och man hör meningen senare än när den sades. Förstår någon vad jag menar? I så fall varför? Jag tror att detta händer mig 70% av gånggerna någon frågar mig något. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts