Jazz Skrivet 9 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 mars, 2010 Man brukar prata om "priset för olja per fat", och sånt - kan man (jag) köpa ett fat olja? Var skulle jag bege mig då? Vad heter marknaden? Bra fråga, och jag plussar på med att fråga om volymen på ett fat, hur mycket får man? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 9 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 mars, 2010 Det här börjar nästan växa sig till trådmaterial - jag menar, du vill ju uppenbarligen ha en diskussion utav det här. ___ Man brukar prata om "priset för olja per fat", och sånt - kan man (jag) köpa ett fat olja? Var skulle jag bege mig då? Vad heter marknaden? Det går att köpa sånt. Tror att de stora företagen som säljer mindre kvantiteter av det även säljer större. Dock vet jag inget om hur man får fatt i infon. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 9 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 mars, 2010 Bra fråga, och jag plussar på med att fråga om volymen på ett fat, hur mycket får man? ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 9 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 mars, 2010 Bra fråga, och jag plussar på med att fråga om volymen på ett fat, hur mycket får man? Googlade snabbt, och det är 159 liter vi talar om, efter standardenhetsbeteckningen (kallas det så?) SI. Man kan tydligen också köpa olja, lite flummigt nog, genom att investera i råvarufonder. Ka-pow! Shazam! Fizz! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 9 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 mars, 2010 Jag hörde någongång på radio eller TV att det finns en grupp personer i Sverige som står för typ 95% av alla illegal uppladdning av upphovsrättsskyddat innehåll på Internet i Sverige. De hette något i stil med "Syndikatet". Vilka är de? Vad heter de? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 10 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2010 The Scene? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 10 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2010 (redigerad) The Scene? Där hade vi dem! Scenen! Det finns tydligen fler grupper som kallar sig detta? De är en del utav "Warez-scenen"? Redigerad 10 mars, 2010 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 10 mars, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2010 Där hade vi dem! Scenen! Det finns tydligen fler grupper som kallar sig detta? De är en del utav "Warez-scenen"? "Scenen" inkluderar väl alla som har att göra med releaser av stora torrents. Någon får tillgång till en BR/DVD-kopia, rippar den och distribuerar bland sina medarbetare. Först en tid efter att Scenen fått tillgång till filerna (möjligen för avkodning, omkonverteringar och liknande) släpps en torrent för allmänheten. Att det bara är 95% känns nästan lite lite med tanke på att det inte går att få tag på nya skivsläpp i förtid utom genom att just stjäla det från den fysiska produktionsplatsen och rippa själv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 10 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2010 (redigerad) "Scenen" inkluderar väl alla som har att göra med releaser av stora torrents. Någon får tillgång till en BR/DVD-kopia, rippar den och distribuerar bland sina medarbetare. Först en tid efter att Scenen fått tillgång till filerna (möjligen för avkodning, omkonverteringar och liknande) släpps en torrent för allmänheten. Att det bara är 95% känns nästan lite lite med tanke på att det inte går att få tag på nya skivsläpp i förtid utom genom att just stjäla det från den fysiska produktionsplatsen och rippa själv. Jag ville skriva 99% först eftersom jag tror att det var det reporten sa, men jag ville inte bli utskrattad så jag skrev 95%. Där ser man! Tack för svar! Redigerad 10 mars, 2010 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 10 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2010 Man brukar prata om "priset för olja per fat", och sånt - kan man (jag) köpa ett fat olja? Var skulle jag bege mig då? Vad heter marknaden? Oftast köper du bara papper på att du äger olja, och de du köper papprena av brukar också sakna fysisk olja. Ett intressant inlägg av "silverpojken" om att handla råvaror (främst guld) saxat från bs "Att handla i papper är idag farligt, de som ger ut optionerna eller certifikaten kan plötsligt försvinna. Många fonder som idag "äger" guld har inte ett gram guld i sitt ägo. De har pappersguld sopm givits ut av valfri bank som i sin tur sällan har något guld själva. Den enda anledningen till att den här cirkusen kan fortgå är att det finns för mycket pengar i omlopp. De behöver parkeras någonstans för att det inte skall bli uppenbart hur mycket pengar det finns idag. Det finns mer pengar i omlopp än vad ALLT på jorden kostar! Derivatives (vad heter det på svenska?) är idag större än jordens TOTALA prouktion. Det betyder att om du vill realisera dina papper kan du inte göra det. Det fina med dessa papper är att du oftast inte har någon rätt till guldet, oljan, vetet eller vad som är underliggande ändå. Det kommer att komma många urblåsningar på marknaden i framtiden och guld och silver kan mycket väl vara en av de marknader där detta sker. Det är dock främst fonder, banker och spekulerare som kommer ta denna smäll. Det betyder att din guldfond kan konka inom ett år, alla dina pengar i fonden försvinner då över ett par sekunder och inga försäkringar i världen kan förhindra detta!" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 10 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2010 (redigerad) Där hade vi dem! Scenen! Det finns tydligen fler grupper som kallar sig detta? De är en del utav "Warez-scenen"? Läs mer om'et! *skamlöst självpromotande* Oftast köper du bara papper på att du äger olja, och de du köper papprena av brukar också sakna fysisk olja. Ett intressant inlägg av "silverpojken" om att handla råvaror (främst guld) saxat från bs "Att handla i papper är idag farligt, de som ger ut optionerna eller certifikaten kan plötsligt försvinna. Många fonder som idag "äger" guld har inte ett gram guld i sitt ägo. De har pappersguld sopm givits ut av valfri bank som i sin tur sällan har något guld själva. Den enda anledningen till att den här cirkusen kan fortgå är att det finns för mycket pengar i omlopp. De behöver parkeras någonstans för att det inte skall bli uppenbart hur mycket pengar det finns idag. Det finns mer pengar i omlopp än vad ALLT på jorden kostar! Derivatives (vad heter det på svenska?) är idag större än jordens TOTALA prouktion. Det betyder att om du vill realisera dina papper kan du inte göra det. Det fina med dessa papper är att du oftast inte har någon rätt till guldet, oljan, vetet eller vad som är underliggande ändå. Det kommer att komma många urblåsningar på marknaden i framtiden och guld och silver kan mycket väl vara en av de marknader där detta sker. Det är dock främst fonder, banker och spekulerare som kommer ta denna smäll. Det betyder att din guldfond kan konka inom ett år, alla dina pengar i fonden försvinner då över ett par sekunder och inga försäkringar i världen kan förhindra detta!" Whoa, sjukt intressant. Tack för svaret! Vad är bs, och vem är silverpojken? Redigerad 10 mars, 2010 av AngryAxel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 10 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2010 Jaså eller Jasså? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 10 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2010 Jaså eller Jasså? Ursäkta tråkigt svar, men det kvittar. Som 'schysst' eller 'juste', båda är A-OK. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 10 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2010 Nu struntar jag i regeln om att inte ställa frågon om teknik här. Jag hade en liten fest här i fredags, och tror mig ha blivit av med min externa hårddisk. Jag vet att 3 personer som jag inte känner var här, men sedan gick efter att jag skickat iväg dom. Jag skulle vilja veta ifall man i datorn kan kolla tidpunkt när en extern hårddisk senast var inkopplad? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 10 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2010 Whoa, sjukt intressant. Tack för svaret! Vad är bs, och vem är silverpojken? Oj, förlåt. Börssnack (bs) är forumdelen på Dagens industri http://borssnack.di.se/diseconf/default.aspx Ingen aning om vem silverpojken är, förmodligen någon som handlar i silver^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 10 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2010 Jaså eller Jasså? Jag skriver Jasså Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 10 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2010 (redigerad) Jaså eller Jasså? Jag skriver alltid med ett (1) 's'. Två tycker jag faktiskt ser "obildat" ut. Edit: Bäst att tillägga att jag inte menar att alla som skriver med två (2) 's' är dumma i huvudet elelr något liknande utan jag bara känner så när någon skriver det till mig. Redigerad 10 mars, 2010 av Plaisir Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 10 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2010 Ok, hur fan fan funkar den här? Vad är tricket? Är den datagjord? Men även om den är det, hur fan funkar den???: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 10 mars, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2010 Ok, hur fan fan funkar den här? Vad är tricket? Är den datagjord? Men även om den är det, hur fan funkar den???: Vet inte var du fick tag på bilden, men filnamnet säger ju "impossible picture" och det är just vad det är. Jag antar att det är nån skrytbild för photoshopkunskaper? Påminner mig väldigt mycket om att jag borde kolla upp priset för Echochrome, btw Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 10 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2010 Finns det ett ställe som heter Östra Frölunda? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts