Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jag såg just en sextiotalsvideo och nån hade kommenterat med "NOSTALGI!!", varpå jag kollar hans profil. 21 år gammal.

Kan man verkligen kalla gamla saker för nostalgi om man själv aldrig upplevt dem? Nostalgi handlar väl om egna minnen som man återupplever många år senare, och det killen egentligen borde ha sagt var väl "retro"?

NE.se:

nostalgi´
, vemodig men njutningsfylld längtan hem eller tillbaka till något förlorat (särskilt om längtan till vissa miljöer e.d.).

retro
['retrəu] adj. från förr, gammaldags, nostalgisk

"Retro" är från engelska översättningen, ordet finns inte på svenska. Är det "gammaldags" snubben skulle ha sagt istället?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg just en sextiotalsvideo och nån hade kommenterat med "NOSTALGI!!", varpå jag kollar hans profil. 21 år gammal.

Kan man verkligen kalla gamla saker för nostalgi om man själv aldrig upplevt dem? Nostalgi handlar väl om egna minnen som man återupplever många år senare, och det killen egentligen borde ha sagt var väl "retro"?

NE.se:

nostalgi´
, vemodig men njutningsfylld längtan hem eller tillbaka till något förlorat (särskilt om längtan till vissa miljöer e.d.).

retro

"Retro" är från engelska översättningen, ordet finns inte på svenska. Är det "gammaldags" snubben skulle ha sagt istället?

Givetvis. Nostalgi är ursprungligen ett ord för egna minnen man vill återuppleva, men ju längre tid det har gått med det ordet, desto mer bredare har meningen "nostalgi" blivit, förmodar jag. "Till något förlorat" kan ju t.ex. indirekt relateras till tiden som man inte var där - som är förlorad för dig. Det är liksom mest bara en term folk använder för att de gillar den gamla tiden bättre.

Jag kanske överanalyserar, vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

NE.se:

nostalgi´

retro

Vet inte riktigt vad du menar med sextiotalsvideo, om det var en musikvideo, film eller någon livespelning, men han har väl gamla minnen från tidigare i sitt liv. Jag får en känsla av nostalgi när jag tittar på Flåklypa Grand Prix; en längtan tillbaka till min barndom. Jag är född 1990 och filmen är gjord 1975, och jag vill allt säga att jag har upplevt den filmen. Bara att den inte var ny då.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt vad du menar med sextiotalsvideo, om det var en musikvideo, film eller någon livespelning, men han har väl gamla minnen från tidigare i sitt liv. Jag får en känsla av nostalgi när jag tittar på Flåklypa Grand Prix; en längtan tillbaka till min barndom. Jag är född 1990 och filmen är gjord 1975, och jag vill allt säga att jag har upplevt den filmen. Bara att den inte var ny då.

Damn! Satt ju o tänkte precis likadant o skulle få in det.

Som sagt så kan ju något vara nostalgi även fast man inte levde när det skapades.

Nostalgi för mig är något jag upplevde för en längre tid tillbaks... sen.. ?Ja nåt sånt iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, för att vara exakt var det en chokladreklam som sändes innan biofilmer under tidigt sextiotal, och det lär den här snubben knappast ha stött på i vanlig media.

Jag skulle inte kalla det nostalgi, men jag vet heller inte att det finns ett enstaka ord som "nostalgi" eller "retro" som passar eftersom inget av dem riktigt stämmer. "Gammaldags" funkar i nödfall men... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, för att vara exakt var det en chokladreklam som sändes innan biofilmer under tidigt sextiotal, och det lär den här snubben knappast ha stött på i vanlig media.

Jag skulle inte kalla det nostalgi, men jag vet heller inte att det finns ett enstaka ord som "nostalgi" eller "retro" som passar eftersom inget av dem riktigt stämmer. "Gammaldags" funkar i nödfall men... :lol:

Klart det går att säga retro! Gammeldags låter knappast rätt..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klart det går att säga retro! Gammeldags låter knappast rätt..

Ja, retro är väl inte jättefel egentligen, det är bara det att det faktiskt inte finns nåt svenskt ord för "retro" eftersom det är direkt snott från engelskan.

Om man har sett det när man var yngre även om det är nånting från 1960 talet så kan man ju ändå säga Nostalgi om det!

Jag tycker inte att man ska ha behövt "upplevt" det genom att vara född när grejen hände!

Jag kan ju säga "nostalgi" om "Fem Myror..." trots att det gjordes 1972-75 nån gång, eftersom även jag såg det när jag var liten. Jag kan väl också säga "retro" eftersom det ju är gammalt, men kan jag verkligen säga "NOSTALGI!!" om en femtiotalsfilm jag aldrig sett förr, bara för att den är gammal?

Var går i så fall gränsen för vad som är nostalgi, retro och bara jävligt gammalt? Kan man kalla 1910-talsfotografier för nostalgi?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, retro är väl inte jättefel egentligen, det är bara det att det faktiskt inte finns nåt svenskt ord för "retro" eftersom det är direkt snott från engelskan.

Jag kan ju säga "nostalgi" om "Fem Myror..." trots att det gjordes 1972-75 nån gång, eftersom även jag såg det när jag var liten. Jag kan väl också säga "retro" eftersom det ju är gammalt, men kan jag verkligen säga "NOSTALGI!!" om en femtiotalsfilm jag aldrig sett förr, bara för att den är gammal?

Var går i så fall gränsen för vad som är nostalgi, retro och bara jävligt gammalt? Kan man kalla 1910-talsfotografier för nostalgi?

I det här fallet som du tagit upp i tråden känns det verkligen som sagt inte som att personen i fråga kunnat se filmen i fråga som liten eller för en längre tid sen. DÅ KAN MAN INTE KALLA DET NOSTALGI! enligt mig. Nostalgi handlar om att tex sitta o minnas tillbaks till tider som va förr osv. NICE!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade du sagt det från början hade du fått nej till svar.

Well... ska man vara petig så är det ju något underförstått:

Men men. :) Vad finns det då för alternativa ord till "retro", om man vill ha ett helsvenskt ord?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well... ska man vara petig så är det ju något underförstått:

Men men. :) Vad finns det då för alternativa ord till "retro", om man vill ha ett helsvenskt ord?

Det här börjar nästan växa sig till trådmaterial - jag menar, du vill ju uppenbarligen ha en diskussion utav det här.

___

Man brukar prata om "priset för olja per fat", och sånt - kan man (jag) köpa ett fat olja? Var skulle jag bege mig då? Vad heter marknaden?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor