Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Kan man 'spåra' epilepsi innan man har fått ett första anfall? I flera månader nu har jag oroat mig mer och mer över att jag har det, och nu går jag i stort sett bara och väntar på att ett första anfall ska bryta ut. Det börjar påverka min vardag, för jag har ingen större lust att gå ut ensam utifall jag skulle få ett anfall någonstans, och jag har ingen lust med att sova utifall att jag skulle få ett anfall i sömnen..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man 'spåra' epilepsi innan man har fått ett första anfall? I flera månader nu har jag oroat mig mer och mer över att jag har det, och nu går jag i stort sett bara och väntar på att ett första anfall ska bryta ut. Det börjar påverka min vardag, för jag har ingen större lust att gå ut ensam utifall jag skulle få ett anfall någonstans, och jag har ingen lust med att sova utifall att jag skulle få ett anfall i sömnen..

Går det inte att besöka ett sjukhus och få det testat?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det jag undrar. Hade varit jäkligt skönt om man kan gå dit, göra några tester och få bekräftat att man har/inte har det.

Du kan ju slå en signal eller gå dit och fråga :ermm:

Tyvärr kan jag inte svara på frågan men jag skulle nog tro att det går med nån hjärnröntgen eller så..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får jag fråga vad som fick dig att tro att du har epilepsi?

Tänkte just detsamma. Det verkar vara ärftligt, men har nån i din släkt detta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade detta på den här sidan!

"Ibland undersöks hjärtat och man får lämna blodprover

Oftast får man även genomgå en EKG-undersökning och man får lämna en del blodprover. EKG betyder elektrokardiogram och utförs för att undersöka hjärtats elektriska aktivitet, som bland annat styr hjärtats rytm. Syftet är att läkaren ska bli säker på att man inte har någon annan sjukdom som kan förväxlas med epilepsi. Läs mer i 1177.se om EKG. Länk finns i kapitlet Fördjupning och länkar."

"Att få besked om diagnosen

När man genomgått EEG, datortomografi eller magnetkameraundersökning kan det ta någon månad innan man får svar. Men trots all teknisk utveckling bygger den epilepsidiagnos man får i första hand på läkarens bedömning av beskrivningen av de anfall som inträffat. Det finns inget laboratorietest som säkert kan säga att man har eller inte har epilepsi. Ofta krävs också en längre tids uppföljning för att avgöra om det epileptiska anfallet var en engångsföreteelse eller om man verkar kunna få fler anfall. Allt detta bidrar till att man inte tidigt kan få ett entydigt besked av läkaren. "

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får jag fråga vad som fick dig att tro att du har epilepsi?

Låt oss säga att min hypokondri har utvecklats såpass mycket att jag känner att jag måste göra en undersökning för att se om jag har det eller inte.

Jag hittade detta på den här sidan!

"Ibland undersöks hjärtat och man får lämna blodprover

Oftast får man även genomgå en EKG-undersökning och man får lämna en del blodprover. EKG betyder elektrokardiogram och utförs för att undersöka hjärtats elektriska aktivitet, som bland annat styr hjärtats rytm. Syftet är att läkaren ska bli säker på att man inte har någon annan sjukdom som kan förväxlas med epilepsi. Läs mer i 1177.se om EKG. Länk finns i kapitlet Fördjupning och länkar."

"Att få besked om diagnosen

När man genomgått EEG, datortomografi eller magnetkameraundersökning kan det ta någon månad innan man får svar. Men trots all teknisk utveckling bygger den epilepsidiagnos man får i första hand på läkarens bedömning av beskrivningen av de anfall som inträffat. Det finns inget laboratorietest som säkert kan säga att man har eller inte har epilepsi. Ofta krävs också en längre tids uppföljning för att avgöra om det epileptiska anfallet var en engångsföreteelse eller om man verkar kunna få fler anfall. Allt detta bidrar till att man inte tidigt kan få ett entydigt besked av läkaren. "

Det verkar som att man måste ha fått ett anfall, då. Det känns ju knappast bra, vill inte få något alls.

Henkibojj: Ingen har det i min släkt. Jag började oroa mig för över ett och ett halvt år sedan när jag bevittnade min vän få ett anfall för första gången någonsin, och det har växt mer och mer på mig..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låt oss säga att min hypokondri har utvecklats såpass mycket att jag känner att jag måste göra en undersökning för att se om jag har det eller inte.

Det verkar som att man måste ha fått ett anfall, då. Det känns ju knappast bra, vill inte få något alls.

Henkibojj: Ingen har det i min släkt. Jag började oroa mig för över ett och ett halvt år sedan när jag bevittnade min vän få ett anfall för första gången någonsin, och det har växt mer och mer på mig..

Isåfall tror jag nog att du bara oroar dig.

Det verkar inte finnas någon direkt anledning till att just du skulle ha epilepsi. Bäst är nog att du glömmer det och lever vidare.

Så länge du inte vet någon i din släkt som har haft det så är det lika sant som suicidemouse.avi

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså... finns det inte filmer som framkallar epilepsianfall för de som har epilepsi? Om du nu måste få ett anfall innan... ...

Okej, ganska dum idé. :ermm:

Well, kanske inte så dum idé... Jag menar, om testet sker under kontrollerade filmer är det väl mycket bättre att testa för epilepsi, varpå man kanske får ett positivt svar (dvs. att patienten har epilepsi), och snabbt 'väcka' denne, varpå man kan börja behandling, hjälp, och instruktion. Än att det sker när patienten har låst in sig hemma, på toan, och avlider. Jag vet inte, jag är ingen läkare.

edit: Vad är den där röken som kommer upp ur manholes och avloppsgaller - främst i amerikanska deckarserier, men också ur den jag går förbi varje dag när jag går till skolan? Vattenånga? Chupacabre-andedräkt? Zyklon B?

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(Pokémon TCG:) Om jag har en Charizard och använder två Double Colorless och sedan använder Charizard-kortets Pokémon Power till att göra dom till eld-energi-kort och sedan använder Fire Spin, som behöver fyra eld-energi-kort och kräver att man tar bort två av dom, behöver jag bara ta bort ett kort då eller måste jag fortfarande ta bort båda två?

Redigerad av Maimstream
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är de inte redan maxade när man köper dem?

När jag gick El i skolan förklarade min lärare att det hände att företagen hade en stor sats processorer, som kanske sträckte sig från, säg... 2.0-2.4 GHz. Så var de tvungna att få iväg en stor sats med 2.0 GHz-processorer, varpå de bara stämplade alla som 2.0, och skickade iväg den. Det är väl inget fullgott svar på din fråga, men jag kom bara att tänka på det när jag läste det du skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Umberto eller vem som helst som är duktig på att söka: I någon tråd, kanske någon av Forskares eller någon annan religionstråd, postade Umberto ett citat från The Simpsons där en domare i en rättegång dömde religion och vetenskap till att hålla sig minst [ett visst avstånd] ifrån varandra, eller så. Jag skulle behöva det till ett skolarbete så jag vill ha det. Avsnittet kan ha hetat någonting med Liza.

edit: Googlade och hittade direkt.. Tack ändå.

"As for science versus religion, I’m issuing a restraining order: Religion must stay 500 yards from science at all times."

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor