Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Måste bara fråga det här: Hur fan får dom gamla filmer att se så bra ut på Bluray? Hur gör dom för att få alla dessa detaljer och sånt som inte ens verkade existera förut?

Väldigt många filmer har bättre upplösning som biofilm tex men när de ska flyta på bra på en DVD så får dom ta bort lite på det.

När man nu fått till Blu-Ray får mer info plats o allt blir mycket bättre.

Trött vart jag innan jag börja skriva så någon får gärna förklara grymt mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste bara fråga det här: Hur fan får dom gamla filmer att se så bra ut på Bluray? Hur gör dom för att få alla dessa detaljer och sånt som inte ens verkade existera förut?

En kvalificerad gissning: de använde analog film av hög kvalité även vid inspelning av gamla filmer, men sättet som du har tittat på filmerna har varit det begränsande t.ex. TV eller VHS. När de gör blueray-utgåvor tar de från zee master tapes liksom och lägger förmodligen dessutom på diverse förbättringsfilter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En kvalificerad gissning: de använde analog film av hög kvalité även vid inspelning av gamla filmer, men sättet som du har tittat på filmerna har varit det begränsande t.ex. TV eller VHS. När de gör blueray-utgåvor tar de från zee master tapes liksom och lägger förmodligen dessutom på diverse förbättringsfilter.

Låter rimligt. Men hur gör man gamla 4:3-rullar till både anamorphic och bredbild? Då måste man ju antingen pan-n-scana eller klippa av från kanterna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter rimligt. Men hur gör man gamla 4:3-rullar till både anamorphic och bredbild? Då måste man ju antingen pan-n-scana eller klippa av från kanterna?

Här kommer jag med en okvalificerad gissning: en del filmer kan vara filmade i bioformat redan från början sen omgjorda till 4:3 för att det var det som var de vanligaste TV-apparaterna då.

Sen är jag ganska säker på att många filmer görs mycket "högre" än vad de kommer ut till oss. Alltså det filmas nog i mycket större format än vad vi sen får se på TV eller DVD/Blu-ray. Och de allra flesta filmer finns ju kvar i original så det kan nog inte vara så svårt att få ihop det rätt.

Dock något som jag skulle kunna se mig själv forska vidare lite i när jag har tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med konto eller kredit...

Är det inte ytterst få som vardagshandlar på kredit med sitt kort? Varför måste man i nästan varenda affär leta efter den svårhittade, ofta med handskriven pil pekade på, kontoknappen istället för att det bara kan vara autoval?

Kan jag ens handla på kredit (och få en räkning från swedbank?) med mitt visakort?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan jag ens handla på kredit (och få en räkning från swedbank?) med mitt visakort?

Det där får man ordna med banken själv. Vet att Swedbank kräver att man har en årsinkomst på minst 100k för att man ska kunna ha kredit på kortet, och jag kan tänka mig att kreditgränsen ligger högre ju mer du tjänar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med konto eller kredit...

Är det inte ytterst få som vardagshandlar på kredit med sitt kort? Varför måste man i nästan varenda affär leta efter den svårhittade, ofta med handskriven pil pekade på, kontoknappen istället för att det bara kan vara autoval?

Är det inte så att man inte behöver kod om man handlar på kredit? Eller kvittar det?

När jag jobbade i kassa vet jag inte riktigt vad folk klickade på, men det hände faktiskt ett par gånger om dagen att folk inte hade någon kod och istället fick skriva på ett extra-kvitto som maskinen spottade ur sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte så att man inte behöver kod om man handlar på kredit? Eller kvittar det?

När jag jobbade i kassa vet jag inte riktigt vad folk klickade på, men det hände faktiskt ett par gånger om dagen att folk inte hade någon kod och istället fick skriva på ett extra-kvitto som maskinen spottade ur sig.

Det har ingenting med konto eller kredit att göra, även konto-människor kan ha kort utan kod.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor