Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Vad i HELVETE heter den där sidan som typ gör skämtnyheter?

The Onion är bra, annars.

Allt ovanför Gävle Uppsala är väl Norrland i folkmun axelmun?

Mm.

Frukt och grönsaker mognar ju snabbare om de får ligga i en påse med äpplen, men mognar äpplen snabbare om de får ligga i en påse med äpplen?

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När man säger att en storm är tex klass 2, vilken skala använder man då? Vad heter den?

Finns nog ingen officiel, SMHI har nog sin egen

info: http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Varningar

edit: tydligen fanns de nån standard, check it out: http://www.meteoalarm.eu/

smhi använder klass 1/2/3 istället för yellow/orange/red

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många (konspirations)videor som förklarar de tekniska orsakerna till varför WTC inte störtade på grund av flygplanen, utan på grund av kontrollerad demolition. Finns det några videor som förklarar varför de rasade på grund av flygplanen?

Jag ber om ursäkt för taskig formulering.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur översätter jag amerikanska dollar till svenska kronor? Det känns inte som att det på Google stämmer riktigt, har jag fel?

www.valuta.se

http://trader.di.se/di/site/currency/currency_calc.page

Förresten, jag letar forum som det finns mycket Maya och 3ds max geeks på.. Skulle va sjukt kul att lära sig, men jag har haft otur på att hitta forum.

Redigerad av chucky.swe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mina kompis säger att en gryta med kallt vatten kokar upp snabbare än en gryta med varmt vatten.

Stämmer det?

Formeln lyder: Q=c*m*T

Q=värmeenergi

c=vattens värmekapacitivitet

m=vattnets massa

T=temperaturskillnaden

c och m är konstanta. Därför är Q bara beroende av den önskade T och alla är vi nog överens om att det är större temperaturskillnad mellan 10K och 100K än vad det är mellan 40K och 100K. Att kokplattan förser samma effekt i båda fallen är givet och därmed kokar varmt vatten definitivt upp fortare än kallt vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Q=värmeenergi

m=vattnets massa

T=temperaturskillnaden

c och m är konstanta. Därför är Q bara beroende av den önskade T och alla är vi nog överens om att det är större temperaturskillnad mellan 10K och 100K än vad det är mellan 40K och 100K. Att kokplattan förser samma effekt i båda fallen är givet och därmed kokar varmt vatten definitivt upp fortare än kallt vatten.

Va?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Q=värmeenergi

m=vattnets massa

T=temperaturskillnaden

Verkar stämma rätt bra, skulle du kunna ge en uträkning (alternativt hela formen) på (tids)skillnaden mellan 10*C vatten och 25*C vatten som båda ska kokas upp till 100*C? Båda har samma massa/liter eller hur det nu är. Detta är väl typ Fys A, men minnet sviker.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar stämma rätt bra, skulle du kunna ge en uträkning (alternativt hela formen) på (tids)skillnaden mellan 10*C vatten och 25*C vatten som båda ska kokas upp till 100*C? Båda har samma massa/liter eller hur det nu är. Detta är väl typ Fys A, men minnet sviker.

För detta använder man bara formeln jag nyss beskrev tillsammans med formeln för effekt: P=E/t (E blir i vårt fall Q).

P=Q/t ; Q=cmT ger t=(cmT)/P

Vi stoppar in de värden vi har

c=4186 J*kg^(−1)*K^(−1)

m=vi säger 1kg

T(10)=100-10=90K

T(25)=100-25=75K

P=Har ingen aning om vad en kokplatta har för effekt, men vi kan säga 1500W

t(10)=(4186*1*90)/1500=251s

t(25)=4186*1*75)/1500=209s

Skillnaden är alltså 251-209=42 sekunder.

TROR att jag har räknat alltsammans rätt nu :D

Edit: Xazzi: Inte enligt fysikens lagar. Samma formel gäller även där, bara att man måste ta bort energi istället för att tillsätta. Skillnaden i temperatur styr hur snabbt det går.

Another edit: Giz: Coolt, det visste jag inte. Men det står ju även att det enbart gäller vid specifika omständigheter.

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor