AngryAxel Skrivet 16 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2010 And that, kids, is how to waste 30 högskolepoäng och ett halvår på universitetet! :yes: Hah! Nej, men det är en blandning av egna efterforskningar, och kemi A-kunskaper. Det är konstigt att planetmodellen har ett så starkt fäste hos allmänhetens visualisering av en atom, bara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 16 februari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2010 Hah! Nej, men det är en blandning av egna efterforskningar, och kemi A-kunskaper. Det är konstigt att planetmodellen har ett så starkt fäste hos allmänhetens visualisering av en atom, bara. Jag talar ur egen erfarenhet. De där fittorbitalerna har kostat mig tiotusentals kronor i studielån helt i sjön och både CSN-problem och kursbestyr. Jag vill inte höra ordet orbital mer i mitt liv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 17 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 februari, 2010 Vad i HELVETE heter den där sidan som typ gör skämtnyheter? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 17 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 februari, 2010 Vad i HELVETE heter den där sidan som typ gör skämtnyheter? Svenskbladet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 17 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 17 februari, 2010 Svenskbladet? Yes, tack Goffe! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 18 februari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2010 Har fått agera elektriker sådär en fyra gånger på kort tid när grannarna sätter på ett miljardwattselement fastän rummet inte är kallt, vilket resulterat i att proppen gått varenda gång. Jag har kollat ledningskartan och om de väljer ett annat uttag borde det gå bra. Vad är faran med att byta ut 10A-proppen mot nåt större? Hur räknar man ut hur mycket apparater som får stå på samtidigt? (Högstadiekunskaper, jag vet, men nu går jag ju inte i högstadiet längre...) Är det bara att leta upp en amperesiffra på ens apparater och plussa? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 18 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2010 Har fått agera elektriker sådär en fyra gånger på kort tid när grannarna sätter på ett miljardwattselement fastän rummet inte är kallt, vilket resulterat i att proppen gått varenda gång. Jag har kollat ledningskartan och om de väljer ett annat uttag borde det gå bra. Vad är faran med att byta ut 10A-proppen mot nåt större? Hur räknar man ut hur mycket apparater som får stå på samtidigt? (Högstadiekunskaper, jag vet, men nu går jag ju inte i högstadiet längre...) Är det bara att leta upp en amperesiffra på ens apparater och plussa? Du kan inte sätta i större proppar i mindre amperevärden. Propparnas hals är olika breda för just detta ändamål. Antagligen har huset för lite kräm i faserna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 18 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2010 Om man står på ett t.ex ett tåg som åker i 2000km/h och skjuter ett pistolskott åt samma håll som tåget åker mot, och skottet även går i 2000km/h..... Vad kommer hända? Kommer man åka ikapp skottet? Eller kommer skottets fart plussas på med farten som man står på tåget med? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 18 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2010 Om man står på ett t.ex ett tåg som åker i 2000km/h och skjuter ett pistolskott åt samma håll som tåget åker mot, och skottet även går i 2000km/h..... Vad kommer hända? Kommer man åka ikapp skottet? Eller kommer skottets fart plussas på med farten som man står på tåget med? Tåget håller ju 2000km/h tills det stannar, kulan kommer ju tappa fart då den bara har 2000km/h i utskjutningsfasen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 18 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2010 Om man står på ett t.ex ett tåg som åker i 2000km/h och skjuter ett pistolskott åt samma håll som tåget åker mot, och skottet även går i 2000km/h..... Vad kommer hända? Kommer man åka ikapp skottet? Eller kommer skottets fart plussas på med farten som man står på tåget med? Antar att kulans fart kommer plussas på (så den går i 4000km/h), dock så saktar den nog ner ganska snabbt pga luftmotståndet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 18 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2010 Räknas Stockholm som södra Sverige? Jag menar, om man jämför med norra Norrland ligger Sthlm ju rätt långt söderut. Anledningen till varför jag frågar är för att tidningar ofta säger att "ett oväder drar in över södra Sverige". Jag undrar liksom var gränserna för södra, mellersta och övre Sverige går Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 18 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2010 Räknas Stockholm som södra Sverige? Jag menar, om man jämför med norra Norrland ligger Sthlm ju rätt långt söderut. Anledningen till varför jag frågar är för att tidningar ofta säger att "ett oväder drar in över södra Sverige". Jag undrar liksom var gränserna för södra, mellersta och övre Sverige går Typ? Götaland - Svealand - Norrland i ordning från syd. Stockholm räknas väl som mellersta Sverige, annat vore konstigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 18 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2010 Räknas Stockholm som södra Sverige? Jag menar, om man jämför med norra Norrland ligger Sthlm ju rätt långt söderut. Anledningen till varför jag frågar är för att tidningar ofta säger att "ett oväder drar in över södra Sverige". Jag undrar liksom var gränserna för södra, mellersta och övre Sverige går Allt nedanför typ Jämtland ser jag som södra Sverige. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 19 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2010 Allt nedanför typ Jämtland ser jag som södra Sverige. Well, allt ovanför Vättern ser jag som norrland, bevisligen har vi båda fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 19 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2010 Räknas Stockholm som södra Sverige? Jag menar, om man jämför med norra Norrland ligger Sthlm ju rätt långt söderut. Anledningen till varför jag frågar är för att tidningar ofta säger att "ett oväder drar in över södra Sverige". Jag undrar liksom var gränserna för södra, mellersta och övre Sverige går Allt ovanför Gävle är väl Norrland i folkmun? Jag klassar allt under Gävle som södra Sverige. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 19 februari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2010 Allt ovanför Gävle är väl Norrland i folkmun? Jag klassar allt under Gävle som södra Sverige. Allt ovanför Gävle är väl Norrland? Däremot finns egentligen inget som heter "södra Sverige", eftersom det heter Svealand och Götaland. Men, jag säger också "södra Sverige" ibland och då syftar jag på nånting som ligger söder om halva Småland, ungefär. Främst Skåne med omnejd egentligen. (Heter östra delen av Skåne "östra Sverige" när Norrbotten ligger så helsikes mer österut än Skåne?) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 19 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2010 Well, allt ovanför Vättern ser jag som norrland, bevisligen har vi båda fel. This. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 19 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2010 Allt ovanför Gävle är väl Norrland? Däremot finns egentligen inget som heter "södra Sverige", eftersom det heter Svealand och Götaland. Men, jag säger också "södra Sverige" ibland och då syftar jag på nånting som ligger söder om halva Småland, ungefär. Främst Skåne med omnejd egentligen. (Heter östra delen av Skåne "östra Sverige" när Norrbotten ligger så helsikes mer österut än Skåne?) Gränsen går väl uppe i dalarna någonstans? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 19 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2010 Ingen del av Dalarna är en del av Norrland. Väldigt enkelt att läsa sig till på Wikipedia. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 19 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2010 När man säger att en storm är tex klass 2, vilken skala använder man då? Vad heter den? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts