Kebab Skrivet 13 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2010 Vad är det lilla hålet till för som finns på vissa SE-mobiler, kanske andra mobiler också? Brukar vara täckt med en liten gummiplupp. Tror det är till för en "utombordsantenn". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 13 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 februari, 2010 Tror det är till för en "utombordsantenn". Extern antenn Men ja det är rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 14 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2010 För att man dör av den. Heter det inte det? Men nja, jag köper inte det direkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 14 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2010 Heter det inte det? Men nja, jag köper inte det direkt. Jag syftade på aids som i "sjukdomen aids", därför den. -- Ligger planeterna som kretsar runt solen på "en plan skiva" eller är det som med atomer att de kretsar runt kärnan lite hursomhelst? Varför är det så? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 14 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2010 (redigerad) ...eller är det som med atomer elektroner att de kretsar runt kärnan lite hursomhelst? Det där med planeterna är jag osäker på, men jag vil bara passa på att vederlägga det där. Bohr's atommodell, den mest kända, är bara en visualisation av hur man kan tänka sig att en atom är uppbyggd. Användandet av den modellen var praxis innan man egentligen gjort stora framsteg inom kvantfysiken. Hursomhelst - elektronerna kretsar inte i en cirkulär bana kring atomen likt planeterna kretsar kring solen, utan de beter sig sjukt ointuitivt. Man kan istället förutspå elektronernas sannolika position inom vissa atomorbitaler - typ ballongformade områden kring en atomkärna . Så bilden nedan är ett bättre sätt att visualisera en väteatom på, där de mest intensiva delarna är områden där det är mer sannolikt för elektronen att befinna sig. Redigerad 14 februari, 2010 av AngryAxel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 14 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2010 Det där med planeterna är jag osäker på, men jag vil bara passa på att vederlägga det där. Bohr's atommodell, den mest kända, är bara en visualisation av hur man kan tänka sig att en atom är uppbyggd. Användandet av den modellen var praxis innan man egentligen gjort stora framsteg inom kvantfysiken. Hursomhelst - elektronerna kretsar inte kring atomen likt planeterna kretsar kring solen, utan de beter sig sjukt ointuitivt, och man kan istället förutspå elektronernas sannolika position inom vissa atomorbitaler. Så bilden nedan är ett bättre sätt att visualisera en väteatom på, där de mest intensiva delarna är områden där det är mer sannolikt för elektronen att befinna sig. Du är nördig. And I like it! den infon va faktiskt väldigt intressant. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 14 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2010 (redigerad) Finns det någon motsvarighet till ordet aerodynamik fast i vatten? Svaret fanns under "Aerodynamik" på Wikipedia: hydrodynamik. Redigerad 14 februari, 2010 av Kebab Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 14 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2010 Finns det någon motsvarighet till ordet aerodynamik fast i vatten? Svaret fanns under "Aerodynamik" på Wikipedia: hydrodynamik. Hydrodynamik? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 14 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2010 Hydrodynamik? Som aerodynamik fast under vattnet. En ubåt är designad för optimal hydrodynamik. Dvs minsta möjliga vattenmotstånd likaså som en del bilar är designade för optimal aerodynamik, dvs minsta möjliga luftmotstånd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 14 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2010 Som aerodynamik fast under vattnet. En ubåt är designad för optimal hydrodynamik. Dvs minsta möjliga vattenmotstånd likaså som en del bilar är designade för optimal aerodynamik, dvs minsta möjliga luftmotstånd. Haha, jo, jag vet. Han editerade sekunden före jag tryckte reply, så hans edit hamnade i min post utan att jag märkte det! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 16 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2010 En sak jag har funderat mycket över är hur en skoter mäter sin hastighet. På mopeder och bilar så är det väl snurrandet av hjulen? Men en skoter kan väl inte utgå från rotationen på mattan, eftersom att (i alla fall på min) så kan man spinna så mycket med mattan som man vill utan att mätaren visar utslag. Om du kör i djupsnö och måste simma lite så skottar du ju bara i princip, men tar dig framåt väldigt mycket långsammare jämfört med hur mycket du gasar/varvar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 16 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2010 (redigerad) En sak jag har funderat mycket över är hur en skoter mäter sin hastighet. På mopeder och bilar så är det väl snurrandet av hjulen? Men en skoter kan väl inte utgå från rotationen på mattan, eftersom att (i alla fall på min) så kan man spinna så mycket med mattan som man vill utan att mätaren visar utslag. Om du kör i djupsnö och måste simma lite så skottar du ju bara i princip, men tar dig framåt väldigt mycket långsammare jämfört med hur mycket du gasar/varvar. Om du lyfter arslet på skotern och gasar så kommer den ge utslag att du kör jättefort. Så jo, den mäter nog på variatorn. För hur ofta tittar man på mätarn när man är ute och leker i snön? Det är det som är så gött med skoter, man kör som man behagar Redigerad 16 februari, 2010 av Wu Zi Mu Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 16 februari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2010 Varför ska xxxxx utläsas som "pusselipuss" och xoxoxoxox som, jag vet inte, "pusselipusspuss"? Makes no sense to me. Det där med planeterna är jag osäker på, men jag vil bara passa på att vederlägga det där. Bohr's atommodell, den mest kända, är bara en visualisation av hur man kan tänka sig att en atom är uppbyggd. Användandet av den modellen var praxis innan man egentligen gjort stora framsteg inom kvantfysiken. Hursomhelst - elektronerna kretsar inte i en cirkulär bana kring atomen likt planeterna kretsar kring solen, utan de beter sig sjukt ointuitivt. Man kan istället förutspå elektronernas sannolika position inom vissa atomorbitaler - typ ballongformade områden kring en atomkärna . Så bilden nedan är ett bättre sätt att visualisera en väteatom på, där de mest intensiva delarna är områden där det är mer sannolikt för elektronen att befinna sig. And that, kids, is how to waste 30 högskolepoäng och ett halvår på universitetet! :yes: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 16 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2010 Varför ska xxxxx utläsas som "pusselipuss" och xoxoxoxox som, jag vet inte, "pusselipusspuss"? Makes no sense to me. And that, kids, is how to waste 30 högskolepoäng och ett halvår på universitetet! :yes: x=puss, o=kram.. eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 16 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2010 Min fysiklärare säger att svart inte är en färg, utan snarare det som blir över när inga andra färger kan reflekteras eller något i den stilen. Men om det inte är en färg, vad är det då? Vad räknas svart som? Hur funkar detta? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 16 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2010 WTF?! Är det ny design på coca cola plastflaskorna som innehåller 0,5 liter? Den är kortare och korken är skitknepig?! Dessutom så är det plast som på 1,5 liters flaskorna! Så eh, är det nåt nytt som just kommit till norrland eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 16 februari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2010 WTF?! Är det ny design på coca cola plastflaskorna som innehåller 0,5 liter? Den är kortare och korken är skitknepig?! Dessutom så är det plast som på 1,5 liters flaskorna! Så eh, är det nåt nytt som just kommit till norrland eller? Såhär har den väl sett ut i evigheters evigheter? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 16 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2010 Såhär har den väl sett ut i evigheters evigheter? Min kork har grova spår och är mycket grövre i halsen.. Hm! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 16 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2010 Min kork har grova spår och är mycket grövre i halsen.. Hm! Ta kort? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 16 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2010 Har försökt, men har för dålig kamera, ska höra mig för om någon har en systemkamera så ska ni få se Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts