Sniper Skrivet 5 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 februari, 2010 Jag orkar inte gå in i en fullständig analys i denna tråd, speciellt vid denna tidpunkt. I mitt svar på frågeställningen förutsatte jag att det var icke jämställt mellan parterna samt att både de rika och de fattiga arbetade lika mycket. Alltså som det var i Sovjet? Jobba X timmar om dagen, spelar ingen roll vad, så tjänar du Y. Låter bra... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 5 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 februari, 2010 Alltså som det var i Sovjet? Jobba X timmar om dagen, spelar ingen roll vad, så tjänar du Y. Låter bra... Nej, inte som i Sovjetunionen. I Sovjetunionen bidrog absolut inte de som arbetade i Gulag till folkgemenskapen på samma sätt som de som arbetade på de lokala sjukhusen. Jag förstår inte vart ifrån du får den kopplingen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 5 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 februari, 2010 Nej, inte som i Sovjetunionen. I Sovjetunionen bidrog absolut inte de som arbetade i Gulag till folkgemenskapen på samma sätt som de som arbetade på de lokala sjukhusen. Jag förstår inte vart ifrån du får den kopplingen. I Sovjet fick alla samma lön för arbete. Det är bara puckat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 5 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 februari, 2010 I Sovjet fick alla samma lön för arbete. Det är bara puckat. Joseph Stalin fick inte samma lön som slumpmässig arbetare. Ditt påstående är fallerat. Med detta sagt försvarar jag inte Sovjetunionen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 5 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 februari, 2010 Joseph Stalin fick inte samma lön som slumpmässig arbetare. Ditt påstående är fallerat. Med detta sagt försvarar jag inte Sovjetunionen. Självklart fick han inte det. Makteliten snodde åt sig lite extra förmåner och kompensationer, men den vanlige arbetaren (Nej, inte Gulag för de var politiska fångar) fick samma lön för olika arbete. Detta är något som inte funkar i en demokrati. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 5 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 februari, 2010 (redigerad) Självklart fick han inte det. *1 Makteliten snodde åt sig lite extra förmåner och kompensationer, men den vanlige arbetaren (Nej, inte Gulag för de var politiska fångar *2) fick samma lön för olika arbete *3. Detta är något som inte funkar i en demokrati *4. *1 Bra, då är vi överens. *2 Du har rätt, mitt misstag. *3 Ja, och det var fel. Det betyder inte att vi är tvungna att nedvärdera vissa tjänster. *4 Det "funkar" i en demokrati, förutsatt att medborgarna har röstat fram det. Redigerad 5 februari, 2010 av dibel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 5 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 februari, 2010 (redigerad) *1 Bra, då är vi överens. *2 Du har rätt, mitt misstag. *3 Ja, och det var fel. Det betyder inte att vi är tvungna att nedvärdera vissa tjänster. *4 Det "funkar" i en demokrati, förutsatt att medborgarna har röstat fram det. Javisst kan det funka, men då flyr de flesta akademiker. Det är ett problem Sverige delvis har, att fyra (eller tre) av de fem rikaste Svenskarna inte bor i Sverige. Gissa hur mycket skatt de skulle betala om de bodde i Sverige... -- Passade på att reporta dessa inlägg för flyttning till Val 2010-tråden eftersom det nog spårade ur lite här. Redigerad 5 februari, 2010 av Sniper Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 6 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2010 ... va!? Hur är det rättvist att stjäla från de som jobbat och har tjänat ihop mer pengar och sedan lämna till de fattiga? Men sheriffen, eller hertigen, eller kungen, eller vad han nu än var, hade väl inte jobbat till sig alla sina pengar direkt? Nu var det ju länge sedan jag såg filmen, och då såg jag dessutom den tecknade, ( ) men var inte alla de pengarna mer eller mindre stulna av folket? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 6 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2010 Men sheriffen, eller hertigen, eller kungen, eller vad han nu än var, hade väl inte jobbat till sig alla sina pengar direkt? Nu var det ju länge sedan jag såg filmen, och då såg jag dessutom den tecknade, men var inte alla de pengarna mer eller mindre stulna av folket? I filmen är det så ja, men att tillämpa samma sak i verkligheten är det dåligt. Det spelar ingen roll om det är ärvda pengar eller pengar man jobbat ihop själv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 6 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2010 I filmen är det så ja, men att tillämpa samma sak i verkligheten är det dåligt. Det spelar ingen roll om det är ärvda pengar eller pengar man jobbat ihop själv. Nej, det går inte att tillämpa i verkligheten. Men nu skulle han väl bara beskriva vad Robin Hood hade gjort? Eller har jag fattat fel någonstans? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 6 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 februari, 2010 Om ni kollar på bakgrunden i denna video, så ser ni den ganska fantastiska naturen "in motion" och jag är intresserad av att tanka hem några sådana filmer. Någon som vet vad man då kallar dessa, eller kan hitta sådana i HD? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 7 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 7 februari, 2010 Varför är det etiskt rätt att skämta om överklass men inte om underklass? Till exempel dessa: Dude. sluta försök skapa debatt i TROMS! Om ni kollar på bakgrunden i denna video, så ser ni den ganska fantastiska naturen "in motion" och jag är intresserad av att tanka hem några sådana filmer. Någon som vet vad man då kallar dessa, eller kan hitta sådana i HD? Hm. Jag är dessvärre inte helt säker, men "nature time lapse stock video", eller något sådant, tycker jag skulle vara ett rätt bra namn. Däremot tror jag inte du hittar mycket sådant gratis. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 7 februari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 februari, 2010 T: Vem klippte ut samhällsklass-inläggen till en ny tråd? Kudos! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 7 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 7 februari, 2010 T: Vem klippte ut samhällsklass-inläggen till en ny tråd? Kudos! Topp3. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 7 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 7 februari, 2010 Om ni kollar på bakgrunden i denna video, så ser ni den ganska fantastiska naturen "in motion" och jag är intresserad av att tanka hem några sådana filmer. Någon som vet vad man då kallar dessa, eller kan hitta sådana i HD? Såg några sådana på Youtube med 1080p för ett tag sedan, kolla här: http://www.youtube.com/user/TimeLapseHD Fast jag vet inte om man kan rippa youtube-filmer och fortfarande få HD-kvalité. :hmm: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 7 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 7 februari, 2010 Såg några sådana på Youtube med 1080p för ett tag sedan, kolla här: http://www.youtube.com/user/TimeLapseHD Fast jag vet inte om man kan rippa youtube-filmer och fortfarande få HD-kvalité. :hmm: Tackar! Att rippa ska inte vara några problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 8 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2010 Hur får man enklast bort en hundspya på en matta? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 8 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2010 Hur får man enklast bort en hundspya på en matta? Köp en mattvätt flaska på konsum. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 8 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2010 Köp en mattvätt flaska på konsum. Alternativt: häll på potatispulver, låt torka, dammsug och vädra sedan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 8 februari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2010 Hur får man lättast bort yoghurt-kladd från en bäddsoffa? Jag skulle äta fyllekäk häromdagen men somnade och spillde yoghurt i sömnen. Det verkar hyfsat vattenlösligt men jag har inte blött ned hela fläcken ifall det blir missfärgningar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts