Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Varför skulle det vara säkrare att regelbundet byta lösenord på internetsajter om man har ett säkert lösenord som ingen med logik skulle kunna komma på? Det enda som påverkar knäckbarhet är ju komplexiteten i teckenkombinationen, och om jag har ett superkrångligt lösenord som ingen kan lista ut är jag väl inte ett dugg säkrare om jag byter till ett precis lika krångligt en gång i månaden?

När någon kommer över en lösenordsdatabas är lösenorden ofta hashade och för att få fram lösenorden ur en sådan måste man använda bruteforce och helt enkelt testa alla kombinationer tills man hittar rätt. Eftersom det tar ett bra tag att knäcka ett väl hashat lösenord kan du skydda dig genom att byta ofta, så att när någon väl har knäckt ditt kommer det inte fungera på andra sidor eftersom du redan har bytt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När någon kommer över en lösenordsdatabas är lösenorden ofta hashade och för att få fram lösenorden ur en sådan måste man använda bruteforce och helt enkelt testa alla kombinationer tills man hittar rätt. Eftersom det tar ett bra tag att knäcka ett väl hashat lösenord kan du skydda dig genom att byta ofta, så att när någon väl har knäckt ditt kommer det inte fungera på andra sidor eftersom du redan har bytt.

Ah, då kanske det är lite viktigt ändå. Men ett skitlångt, skitkrångligt lösenord behöver väl en såpass stor databehandling att de i princip är omöjliga att knäcka för gemene man? 15-20 tecken med gemener, versaler, siffror och tecken i ett icke-vokabulärt arrangemang?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt många, ja. Ibland kan det till och med ses som 'fult' att ta av sig skorna. Förstår inte varför, dock. Speciellt med deras jäkla heltäckningsmattor - fatta vad nasty.

Väldigt hygieniskt att ha på sig skorna på heltäckningsmattor. Fyfan, levde konstant med skor i två veckor sist jag var i USA. Sjukt äckligt är det att ta av sig dom när ingen annan har gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt hygieniskt att ha på sig skorna på heltäckningsmattor. Fyfan, levde konstant med skor i två veckor sist jag var i USA. Sjukt äckligt är det att ta av sig dom när ingen annan har gjort det.

Ja, absolut. Vad jag ville påpeka var mer den totalt idiotiska kombinationen skor -> heltäckningsmatta över huvud taget. Euw. Jag tog inte av mig skorna förrän jag la mig i sängen på kvällarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet ja inte om denna fråga är värd en egen tråd men kör på ändå.

Vad är Romano för folk/land? För vi hade besök av en f.d elev på besök i skolan idag som en av mina kompisar jag frågade vart han var från Finland/Ryssland eftersom han hade lite av den brytningen. Men han sa att han var nån Romano och jag skulle söka på det men hittar inge som kan förklara vad det är.

Jag är inne på Mathias spår, att han var en rom, dvs. zigenare. Språket heter Romani, och är ett av Sveriges fem(?) minoritetsspråk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar om det finns någon sorts Soft Air Gun där man slipper göra en "mantelrörelse" alltså skjuta bak överdelen av pistolen manuelt för att ladda ett skott? Jag har problem med den rörelsen pga min sjukdom men gillar att skjuta, lite jobbigt att ständigt behöva be någon annan ladda om vapnet efter varje skott. Om det inte finns en helautomatisk pistol, finns det då en som är väldigt lätt att ladda om? Alltså inte så seg? Jag har för tillfället en Taurus PT-92 som är extremt seg att ladda om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar om det finns någon sorts Soft Air Gun där man slipper göra en "mantelrörelse" alltså skjuta bak överdelen av pistolen manuelt för att ladda ett skott? Jag har problem med den rörelsen pga min sjukdom men gillar att skjuta, lite jobbigt att ständigt behöva be någon annan ladda om vapnet efter varje skott. Om det inte finns en helautomatisk pistol, finns det då en som är väldigt lätt att ladda om? Alltså inte så seg? Jag har för tillfället en Taurus PT-92 som är extremt seg att ladda om.

Finns väl eldrivna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns väl eldrivna?

Det kände jag inte till! Kan du förklara mer? Ska även Googla runt lite :)

EDIT: Går det lika bra med en vanlig Soft Air Gun med blowbackfunktion? Eller måste man ladda m manuelt första gången man sätter in ett nytt magasin?

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kände jag inte till! Kan du förklara mer? Ska även Googla runt lite :)

EDIT: Går det lika bra med en vanlig Soft Air Gun med blowbackfunktion? Eller måste man ladda m manuelt första gången man sätter in ett nytt magasin?

"Eldrivna kulsprutepistoler, karbiner och gevär, AEG (Automatic Electric Gun), är den vanligaste typen av vapen vid spel. De drivs av fjäder som i sin tur spänns av en motor. Dessa vapen kan skjuta mycket snabbt och långt om de uppgraderas. Nästan alla eldrivna AEG är gjorda i metall och/eller stark glasfiber. Elektriska vapen är billigare i drift än gasvapen då man laddar batterierna. Eldrivna vapen är ofta känsliga för väta.

Eldrivna pistoler finns i två varianter. Den äldre sorten, EBB (Electric Blow Back), har dålig prestanda i jämförelse med andra vapen. Den nyare varianten, AEP (Automatic Electric Pistol), har dock en prestanda som mäter sig med de gasdrivna pistolerna."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Eldrivna kulsprutepistoler, karbiner och gevär, AEG (Automatic Electric Gun), är den vanligaste typen av vapen vid spel. De drivs av fjäder som i sin tur spänns av en motor. Dessa vapen kan skjuta mycket snabbt och långt om de uppgraderas. Nästan alla eldrivna AEG är gjorda i metall och/eller stark glasfiber. Elektriska vapen är billigare i drift än gasvapen då man laddar batterierna. Eldrivna vapen är ofta känsliga för väta.

Eldrivna pistoler finns i två varianter. Den äldre sorten, EBB (Electric Blow Back), har dålig prestanda i jämförelse med andra vapen. Den nyare varianten, AEP (Automatic Electric Pistol), har dock en prestanda som mäter sig med de gasdrivna pistolerna."

Tack :)! Går de att få tag på på Teknikmagasinet eller måste de köpas över Internet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eldriva vapen (har bara sett gevär IRL) skjuter väl ändå lite hårdare än de flesta "vanliga" manuella Soft Air Guns?

Eldrivna gevär (högkvalitativa) går ej att jämföra med manuella automatvapen eller pistoler, de skjuter mycket hårdare och spelar i en helt annan liga.

Det finns bra och dålig kvalitet av alla sorters airsoftvapen, så det blir väldigt förvirrande om man jämför allt fram och tillbaka. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor