The Dude Skrivet 12 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2010 (redigerad) Någon på forumet som har fått äran att ta del av potatissorten Blå Kongo? Jag har gjort det flera gånger, min mor har odlat den ibland. Poängen är bara att den har en cool färg för smaken är inte så extraordinär. Numera består potatislandet enbart av sparrispotatis, godaste sorten! Redigerad 12 januari, 2010 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 12 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2010 Någon på forumet som har fått äran att ta del av potatissorten Blå Kongo? En gång, på en påskbuffé. Min upplevelse var lite som Dudes - jag fascinerades av namnet, och färgen, men smaken var lite... meh. Den är nog god att ugnsgratinera, likt typ alla rotfrukter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 12 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2010 Okej, jag skulle gärna vilja testa då endast för den ovanliga färgen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 12 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2010 Någon på forumet som har fått äran att ta del av potatissorten Blå Kongo? Ja, jag brukar göra blåkongopure. Ungefär som mos. Mycket uppskattat när jag bjuder på det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 12 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2010 Ja, jag brukar göra blåkongopure. Ungefär som mos. Mycket uppskattat när jag bjuder på det. gratis är gott! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 12 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2010 (redigerad) gratis är gott! Fan vad taskig du är mot vår blivande forumfar Var kan man köpa Blå Kongo? Har aldrig sett den på Hemköp. Redigerad 12 januari, 2010 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 12 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2010 Fan vad taskig du är mot vår blivande forumfar Var kan man köpa Blå Kongo? Har aldrig sett den på Hemköp. Jag har inte heller sett den. Den finns kanske inte i betongholm? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 12 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2010 Fan vad taskig du är mot vår blivande forumfar Var kan man köpa Blå Kongo? Har aldrig sett den på Hemköp. Haha np. Han har en poäng. Det skall finnas på de större butikerna. Ica, citygross mfl. Fråga så har de säkert. Ligger i färdiga påsar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 12 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2010 Fick just en årsredovisning från min lön 2009. Jag har skattat 7493 kronor på en bruttolön på 50266!! Kommer jag att få betala en massa när jag deklarerar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 12 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2010 (redigerad) Fick just en årsredovisning från min lön 2009. Jag har skattat 7493 kronor på en bruttolön på 50266!! Kommer jag att få betala en massa när jag deklarerar? Haha ja antagligen. xD Jag ser bara tre allt. 1) Du ringer och hör med skatteverket om och hur mycket du kan få komma och betala. Har du ett hum om hur mycket det kan röra sig om, har du ett år på dig att fixa stålarna. 2) Du tar dina 50266:- och sticker utomlands och lever loppan för pengarna för resten av ditt liv. 3) Du har betalt rätt, kanske du inte har jobbat mer än det. Det är väl skattefritt upp till, vaddå, 20 tusen? Ring Skatteverket och kolla. =) Redigerad 12 januari, 2010 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 12 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2010 (redigerad) MSOfficeWord påstår att det svenska ordet emfasera (eng: emphasise) inte existerar. Är det jag som böjer det fel (t.ex ska det stå efatisera?), har MSOfficeWord fel, eller har jag "uppfunnit" ett o-ord? Jag planerar såklart att skriva betona eller dylikt istället för att vara på den säkra sidan, men jag vill ändå ha lite klarhet. Edit: penisword-filter... Redigerad 12 januari, 2010 av spajdermän Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 12 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2010 MSOfficeWord påstår att det svenska ordet emfasera (eng: emphasise) inte existerar. Är det jag som böjer det fel (t.ex ska det stå efatisera?), har MSOfficeWord fel, eller har jag "uppfunnit" ett o-ord? Jag planerar såklart att skriva betona eller dylikt istället för att vara på den säkra sidan, men jag vill ändå ha lite klarhet. Trots att det må vara ett ord som inte står med i SAOL, betyder det inte att ordet skulle vara fel eller 'dåligt' att använda. I detta fallet är det snarare tvärtom, tycker jag. Det är ju rätt uppenbart vad det betyder, och att skapa verb ur substantiv är verkligen inte något spektakulärt i svenskan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 12 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2010 Emfasera är ej godtagbart enligt den allsmäktiga Ordboken, än. Är det för en svenskuppsats du ska använda ordet? Du kan välja själv om du vill använda det men då får du förklara vad du menar och argumentera för införandet av emfasera i ordboken! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 13 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 januari, 2010 Haha ja antagligen. xD Jag ser bara tre allt. 1) Du ringer och hör med skatteverket om och hur mycket du kan få komma och betala. Har du ett hum om hur mycket det kan röra sig om, har du ett år på dig att fixa stålarna. 2) Du tar dina 50266:- och sticker utomlands och lever loppan för pengarna för resten av ditt liv. 3) Du har betalt rätt, kanske du inte har jobbat mer än det. Det är väl skattefritt upp till, vaddå, 20 tusen? Ring Skatteverket och kolla. =) 30% betalar man väl? Alltså är det väl 8 lax det rör sig om som jag bör lägga till. Orkar inte ringa och kolla, men jag får skaffa mig en buffert på 8k och sen om det visar sig att jag inte behöver betala något så köper jag godis för dem istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sharingan Skrivet 13 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 januari, 2010 Vad skulle hända om man sprängde Kaba i luften i Mekka (Mecka)? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Dusse Skrivet 13 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 januari, 2010 (redigerad) .. Redigerad 8 juli, 2020 av Dusse Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 13 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 januari, 2010 (redigerad) Vad skulle hända om man sprängde Kaba i luften i Mekka (Mecka)? Den skulle gå sönder. On a more serious note though, fanatiker skulle spåra upp den ansvarige och döda honom/henne. Redigerad 13 januari, 2010 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 13 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 januari, 2010 On a more serious note though, fanatiker skulle spåra upp den ansvarige och döda honom/henne. Typ som USA försöker göra med Bin Laden alltså? Men det kanske är mer acceptabelt eftersom de inte är muslimer? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 13 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 januari, 2010 Typ som USA försöker göra med Bin Laden alltså? Men det kanske är mer acceptabelt eftersom de inte är muslimer? Det är mer acceptabelt, då människors liv står över en stens liv i naturens hierarki. Det har ingenting med tro att göra. Onödigt att paja stenen för de troende däremot. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 13 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 januari, 2010 Typ som USA försöker göra med Bin Laden alltså? Men det kanske är mer acceptabelt eftersom de inte är muslimer? Obefolkad, om än helig, stenbyggnad. 3 000 människor, två skyskrapor och ett militärt högkvarter. Mja, det är jämförbart! Sen vet jag inte var du hittade Renards hyllning till THE MIGHTY STARS AND STRIPES, han nämnde bara ett högst sannolikt scenario. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts