Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Det heter ju lejon, men om det är ett lejon som är rädd, heter det rädd då eller blir det någon slags böjning som röd och rött?

Alltså, svårt att förklara utan att verka dum, har funderat på det ett tag.

Ett rädd lejon? Flera rädda lejon, men heter det ett rädd lejon?

Lejon är djungelns konung, det blir inte r... Damn.

Hah, nej - men jag skulle nog säga "Lejonet är rädd", det låter bäst helt enkelt, och framkallar minst missförstånd. Jag konsulterade Nationalencyklopedin, men den ger bara ett luddigt svar. Den förespråkar väl att man använder synonymer till "rädd", typ "förskräckt".

rädd
adj.,
neutr. undviks

- för jämförelse -

feg
adj.
~t

röd
adj.
rött

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbar folk idag? (5 Januari)

Vissa lyckliga (statligt anställda?) jobbade bara halvdag.

samuelzson: Inte ens när jag läser vad språknämnden har att säga så blir jag mycket klokare. :P

fråga

Kan man böja rädd efter t-ord, alltså ett rätt barn?

svar

I teorin borde rädd kunna böjas så, men man brukar aldrig göra det. Man använder ett annat ord eller skriver om det hela, t.ex. ett skrämt barn.

Man brukar också tveka inför t-formerna av pryd, vred, fadd, flat, kåt och lat, trots att det går utmärkt med blött, fett, tätt och vått. Samma motvilja finns mot t-formerna av flerstaviga adjektiv på -id: gravid, frigid, likvid, morbid, stupid, timid, rigid, paranoid, valid och mongoloid, förutom vid solid, där solitt går utmärkt.

Ur ett språkvårdsperspektiv finns inget att anmärka på former som rätt och morbitt. Det är bara så att ingen använder dem.

http://www.spraknamnden.se/sprakladan/Show...3;objekttyp=lan

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

samuelzson: Inte ens när jag läser vad språknämnden har att säga så blir jag mycket klokare. :P

Tack, intressant läsning! Det är rätt intrssant - hur ens känsla för språk instinktivt säger ifrån, när man försöker böja adjektiv på det sättet. Och hur detta väl tyder på ett gravt fel i språket, om man inte tillåter sånt här?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som kan förklara med lätta ord hur Svensk lag är med Hakkors?

Beror på syfte. Från allsmäktiga Wikipedia: Om man offentligt visar upp svastikan i Sverige idag kan det till exempel räknas som förargelseväckande beteende eller falla under lagen om hets mot folkgrupp, och därmed vara straffbart.

I skämtsyfte och hyllning till själva symbolen, ej NSDAP:s partiflagga/Nazi-Tyskland, är det alltså okej att stoltsera med svastikor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

PSP då?

Umberto: "En Wii"? :rolleyes:

En PSP, en Wii, en xbox, en PS, en SEGA, en nintendo eller en DS.

Eftersom alla konsolnamn är förkortningar av *****konsol. XBOXkonsol, Playstationkonsol, nintendokonsol, PSPkonsol. Följaktligen ska man sätta 'en' framför alla konsolnamn då det egentligen hör samman med konsol i slutet. Bara att man inte säger det av ren bekvämlighet. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kommer det emellertid ingen post. (w00t) (Jag väntar också på en massa skoj)

Jag vet! Jag var fast besluten om att det var trettondagsafton idag, så alla jag pratade med och frågade om posten kom idag tyckte jag var dum i huvudet. När jag sedan kollade dagens datum blev det en stor " :rolleyes: ".

Jag väntar på Modern Warfare 2 :innocent:

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det heter ju lejon, men om det är ett lejon som är rädd, heter det rädd då eller blir det någon slags böjning som röd och rött?

Alltså, svårt att förklara utan att verka dum, har funderat på det ett tag.

Ett rädd lejon? Flera rädda lejon, men heter det ett rädd lejon?

Ett rätt lejon

Länk till kommentar
Dela på andra sidor