AngryAxel Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 (redigerad) Det heter ju lejon, men om det är ett lejon som är rädd, heter det rädd då eller blir det någon slags böjning som röd och rött? Alltså, svårt att förklara utan att verka dum, har funderat på det ett tag. Ett rädd lejon? Flera rädda lejon, men heter det ett rädd lejon? Lejon är djungelns konung, det blir inte r... Damn. Hah, nej - men jag skulle nog säga "Lejonet är rädd", det låter bäst helt enkelt, och framkallar minst missförstånd. Jag konsulterade Nationalencyklopedin, men den ger bara ett luddigt svar. Den förespråkar väl att man använder synonymer till "rädd", typ "förskräckt". rädd adj., neutr. undviks - för jämförelse - feg adj. ~t röd adj. rött Redigerad 5 januari, 2010 av AngryAxel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Dusse Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 (redigerad) .. Redigerad 8 juli, 2020 av Dusse Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Jobbar folk idag? (5 Januari) Vissa lyckliga (statligt anställda?) jobbade bara halvdag. samuelzson: Inte ens när jag läser vad språknämnden har att säga så blir jag mycket klokare. fråga Kan man böja rädd efter t-ord, alltså ett rätt barn? svar I teorin borde rädd kunna böjas så, men man brukar aldrig göra det. Man använder ett annat ord eller skriver om det hela, t.ex. ett skrämt barn. Man brukar också tveka inför t-formerna av pryd, vred, fadd, flat, kåt och lat, trots att det går utmärkt med blött, fett, tätt och vått. Samma motvilja finns mot t-formerna av flerstaviga adjektiv på -id: gravid, frigid, likvid, morbid, stupid, timid, rigid, paranoid, valid och mongoloid, förutom vid solid, där solitt går utmärkt. Ur ett språkvårdsperspektiv finns inget att anmärka på former som rätt och morbitt. Det är bara så att ingen använder dem. http://www.spraknamnden.se/sprakladan/Show...3;objekttyp=lan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 samuelzson: Inte ens när jag läser vad språknämnden har att säga så blir jag mycket klokare. Tack, intressant läsning! Det är rätt intrssant - hur ens känsla för språk instinktivt säger ifrån, när man försöker böja adjektiv på det sättet. Och hur detta väl tyder på ett gravt fel i språket, om man inte tillåter sånt här? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Trådmaterial? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Bästa böjelsen (heter det så?) är ju ändå: En bokhandel Flera boklådor Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 Någon som kan förklara med lätta ord hur Svensk lag är med Hakkors? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 Någon som kan förklara med lätta ord hur Svensk lag är med Hakkors? Beror på syfte. Från allsmäktiga Wikipedia: Om man offentligt visar upp svastikan i Sverige idag kan det till exempel räknas som förargelseväckande beteende eller falla under lagen om hets mot folkgrupp, och därmed vara straffbart. I skämtsyfte och hyllning till själva symbolen, ej NSDAP:s partiflagga/Nazi-Tyskland, är det alltså okej att stoltsera med svastikor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 PSP då? Umberto: "En Wii"? En PSP, en Wii, en xbox, en PS, en SEGA, en nintendo eller en DS. Eftersom alla konsolnamn är förkortningar av *****konsol. XBOXkonsol, Playstationkonsol, nintendokonsol, PSPkonsol. Följaktligen ska man sätta 'en' framför alla konsolnamn då det egentligen hör samman med konsol i slutet. Bara att man inte säger det av ren bekvämlighet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 (redigerad) Kommer posten på trettondagsafton? EDIT: Nevermind, det ska den tydligen göra! EDIT2: Lol, trettondagsafton var ju igår, fail på mig. Redigerad 6 januari, 2010 av Mark Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 Kommer posten på trettondagsafton? EDIT: Nevermind, det ska den tydligen göra! EDIT2: Lol, trettondagsafton var ju igår, fail på mig. Idag kommer det emellertid ingen post. (Jag väntar också på en massa skoj) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 Å börsen är stängd =( Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 (redigerad) Idag kommer det emellertid ingen post. (Jag väntar också på en massa skoj) Jag vet! Jag var fast besluten om att det var trettondagsafton idag, så alla jag pratade med och frågade om posten kom idag tyckte jag var dum i huvudet. När jag sedan kollade dagens datum blev det en stor " ". Jag väntar på Modern Warfare 2 Redigerad 6 januari, 2010 av Mark Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 ...och jag fick lön för ICA-reklamjobbet typ igår, så jag skulle gå till banken idag för att casha in, men ack nej - även den var stängd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 ...och jag fick lön för ICA-reklamjobbet typ igår, så jag skulle gå till banken idag för att casha in, men ack nej - även den var stängd. Va!? Jerry!? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 Va!? Jerry!? Tyvärr inte - Jerrys filmer hade redan spelats in sedan några veckor tillbaka när jag var där. De spelade in filmer som skulle sändas runt sportlovet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 Det heter ju lejon, men om det är ett lejon som är rädd, heter det rädd då eller blir det någon slags böjning som röd och rött? Alltså, svårt att förklara utan att verka dum, har funderat på det ett tag. Ett rädd lejon? Flera rädda lejon, men heter det ett rädd lejon? Ett rätt lejon Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 ...och jag fick lön för ICA-reklamjobbet typ igår, så jag skulle gå till banken idag för att casha in, men ack nej - även den var stängd. Wait wait wait! Ska du vara med i en ICA-reklamfilm? ! Berätta allt!!! Vad har du för roll? När visas filmen på tv? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Flaskan Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 Wait wait wait! Ska du vara med i en ICA-reklamfilm? ! Berätta allt!!! Vad har du för roll? När visas filmen på tv? Tog han inte bilder eller är jag ute och cyklar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 6 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2010 Wait wait wait! Ska du vara med i en ICA-reklamfilm? ! Berätta allt!!! Vad har du för roll? När visas filmen på tv? Tog han inte bilder eller är jag ute och cyklar? Right you are! http://www.gtasajten.com/forum/index.php?s...t&p=1149387 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts