AngryAxel Skrivet 4 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 januari, 2010 Jag och en vän kollade på den där filmen där ungen blir lurad på xboxet varav jag säger efteråt "men han kanske fick sitt xbox efter ändå, vem vet" varpå vi halvbråka om det var sin eller sitt! Det är imo mer logiskt med 'sin', eftersom det heter "en box". Då är inte steget långt till att acceptera att det även heter "en xbox". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 4 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 januari, 2010 Det är imo mer logiskt med 'sin', eftersom det heter "en box". Då är inte steget långt till att acceptera att det även heter "en xbox". Även fast jag håller med om att det där känns mest logiskt så säger jag själv ett xbox, eftersom det heter "ett x". :hmm: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Green_Goblin Skrivet 4 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 januari, 2010 Skruven, vilken film? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 4 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 januari, 2010 Skruven, vilken film? Haha synd om kille. Världens sämsta päron: Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 4 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 januari, 2010 (redigerad) Jag och en vän kollade på den där filmen där ungen blir lurad på xboxet varav jag säger efteråt "men han kanske fick sitt xbox efter ändå, vem vet" varpå vi halvbråka om det var sin eller sitt! Handlar som sagt inte om sin eller sitt utan istället föremålet. Bråket handlar alltså om hurvida det heter "En Xbox" eller "Ett Xbox". Finns inget rätt svar eftersom det är ett engelskt ord, men jag håller med Axel - jag ser det som en box. Det samma med en spelstation (PlayStation) och en spelkub (GameCube). Även fast man, som Kebab påpekar, säger "ett X" så är inte X:et själva föremålet. Det är snarare en box av typen x imo. När det kommer till Wii blir det krångligare, däremot... Redigerad 4 januari, 2010 av Siana Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 4 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 januari, 2010 Även fast jag håller med om att det där känns mest logiskt så säger jag själv ett xbox, eftersom det heter "ett x". :hmm: Fast du säger väl inte ett brevlåda? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 4 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 januari, 2010 Fast du säger väl inte ett brevlåda? Nej, och inte "ett u-sväng" heller. Jag får ta och lära mig vid att säga en xbox, tror jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 4 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 januari, 2010 Hur kör man en stridsvagn? Är det gas/bromspedaler och ratt som i en vanlig bil? I de filmer jag sett så är det spakar och grejer! Skiljer sig säkert från tank till tank, men de kanske har någon gemensam nämnare? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 4 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 januari, 2010 Hur kallt måste det vara för att man ska frysa till is så fort man kliver utanför dörren? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Valle-Ball Skrivet 4 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 januari, 2010 Hur kör man en stridsvagn? Är det gas/bromspedaler och ratt som i en vanlig bil? I de filmer jag sett så är det spakar och grejer! Skiljer sig säkert från tank till tank, men de kanske har någon gemensam nämnare? Har egentligen ingen riktigt fakta men skulle absolut kunna tänka mig att alla modernare stridsvagnar utvecklas på ett sätt så dom ska kunna köras så lätt som möjligt (och en kul anekdot är att Iron Maidens sångare Bruce Dickinson är en jäkel på att köra stridvagn, såg honom göra det i nått program på Discovery (ännu mer offtopic: han flyger även flygplanet dom turnerar med )) Stridsvagnar styr man genom att bromsa larvbanden på sidorna, så de drivs olika starkt, och svänger därför, och med den tekniken i åtanke låter det ganska logisk att "dra i spakar". Iafl på lite äldre stridsvagnar Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 4 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 januari, 2010 Har egentligen ingen riktigt fakta men skulle absolut kunna tänka mig att alla modernare stridsvagnar utvecklas på ett sätt så dom ska kunna köras så lätt som möjligt (och en kul anekdot är att Iron Maidens sångare Bruce Dickinson är en jäkel på att köra stridvagn, såg honom göra det i nått program på Discovery (ännu mer offtopic: han flyger även flygplanet dom turnerar med )) Stridsvagnar styr man genom att bromsa larvbanden på sidorna, så de drivs olika starkt, och svänger därför, och med den tekniken i åtanke låter det ganska logisk att "dra i spakar". Iafl på lite äldre stridsvagnar Ok, tack Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 4 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 januari, 2010 Hur kallt måste det vara för att man ska frysa till is så fort man kliver utanför dörren? Hahahahaha! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 4 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 januari, 2010 Hur kallt måste det vara för att man ska frysa till is så fort man kliver utanför dörren? Fitta.. hade skrivit massa så crashar FF när jag förösker hitta grader tecknet (alt+0176 btw °). Får väl börja om. 1. En kropp får hjärtstillestånd vid +24°. 2. En kropp kan aldrig bli is (fruset vatten) 3. Kallaste temperaturen uppmätt på jordytan är -91°, kallaste kyleffekten lägre än -100° (-70° + 33m/s vindstyrka). Så.. En människa har runt +37° kroppstemperatur. Jag skulle vilja påstå att du måste ner till drygt -200° innan det händer något konstant. Skulle antagligen funka med ett bad i flytande kväve eller liknande. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Jag och en vän kollade på den där filmen där ungen blir lurad på xboxet varav jag säger efteråt "men han kanske fick sitt xbox efter ändå, vem vet" varpå vi halvbråka om det var sin eller sitt! När jag sommarslavade som korrekturläsare användes en intern handbok där dylika moderna ord behandlades. Rekommendationen var då att spelkonsoler som Xbox, PS , Wii m.m. använder artikeln en. Rimligtvis är det då sin som bör vara den korrekta artikeln i ifrågavarande fall. Obildat slödder som begagnar sig med sådana vidrigheter som "ett Xbox" bör, med rätta, bemötas med giftigt förakt och betraktas som i begåvningshänseende lägre stående individer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 5 januari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Jag och en vän kollade på den där filmen där ungen blir lurad på xboxet varav jag säger efteråt "men han kanske fick sitt xbox efter ändå, vem vet" varpå vi halvbråka om det var sin eller sitt! Då är det ju snarare frågan om vad man sätter för genus på "Xbox", och inte vad meningen i sig borde heta. Det är imo mer logiskt med 'sin', eftersom det heter "en box". Då är inte steget långt till att acceptera att det även heter "en xbox". Jag håller med, men så fort jag väljer om det ska heta en eller ett så börjar jag fundera igen och så byter jag. "En" är ju mer logiskt (pga en box) men jag tänker mig suffixet "-system" vilket ju är neutrum ("ett") så jag brukar sätta det på Xbox lite då och då. Wii kan inte vara annat än "ett" iaf Handlar som sagt inte om sin eller sitt utan istället föremålet. Bråket handlar alltså om hurvida det heter "En Xbox" eller "Ett Xbox". Finns inget rätt svar eftersom det är ett engelskt ord, men jag håller med Axel - jag ser det som en box. Det samma med en spelstation (PlayStation) och en spelkub (GameCube). Även fast man, som Kebab påpekar, säger "ett X" så är inte X:et själva föremålet. Det är snarare en box av typen x imo. När det kommer till Wii blir det krångligare, däremot... Jag har så gott som alltid kallat PS3 för "pé ess trean" eftersom det handlar om en trea och inget annat. Men ibland känns inte "ett PS3" så avlägset heller - men som sagt, så fort jag valt det ena så tycker jag plötsligt att det andra är mycket bättre. PSP då? Fast du säger väl inte ett brevlåda? Nej, varför skulle man? Det heter ju en låda, inte ett. -- Hur kör man en stridsvagn? Är det gas/bromspedaler och ratt som i en vanlig bil? I de filmer jag sett så är det spakar och grejer! Skiljer sig säkert från tank till tank, men de kanske har någon gemensam nämnare? Jag känner en som var STRI-90-förare och han styrde med gas/bromspedaler samt ratt, tror jag, men det jag vet var att han var väldigt beroende av utkiken eftersom hans egen vy bara var genom ett ~10 cm högt glashål. Hur kallt måste det vara för att man ska frysa till is så fort man kliver utanför dörren? Now that's a TROMS question! Nära absoluta nollpunkten skulle jag säga, eller vad nu flytande kväve har för temp. (ännu mer offtopic: han flyger även flygplanet dom turnerar med )) Whoa, coolt! Rocklivet när det är som mest stereotypt! (Han är även ett stort fan av tåg också, han har varit med i Discovery om det också.) Stridsvagnar styr man genom att bromsa larvbanden på sidorna, så de drivs olika starkt, och svänger därför, och med den tekniken i åtanke låter det ganska logisk att "dra i spakar". Iafl på lite äldre stridsvagnar En 180 görs genom att ena bandet körs full fart framåt och andra full fart bakåt, om det ska gå undan vill säga Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Nej, varför skulle man? Det heter ju en låda, inte ett. Det var ju hans "point"? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 5 januari, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Det var ju hans "point"? Mmmpfh Trodde bara han var dum Umberto: "En Wii"? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Jag brukar iallafall säga Xboxen istället för Xboxet och då blir det ju EN Xbox. Jobbar folk idag? (5 Januari) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Jag brukar iallafall säga Xboxen istället för Xboxet och då blir det ju EN Xbox. Jobbar folk idag? (5 Januari) Ja men inte imorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 5 januari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 januari, 2010 Det heter ju lejon, men om det är ett lejon som är rädd, heter det rädd då eller blir det någon slags böjning som röd och rött? Alltså, svårt att förklara utan att verka dum, har funderat på det ett tag. Ett rädd lejon? Flera rädda lejon, men heter det ett rädd lejon? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts