Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Kvickt sidspår - vad fann du för fel på apoteksmonopolet utöver att icke-receptbelagda värktabletter inte gick att få tag på i vanliga affärer?

Nu är jag inte jätteinsatt, men avskaffandet av apoteksmonopolet leder till större tillgänglighet och antagligen bättre service när privata aktörer får vara med. Eventuell konkurrens kan också driva ner priset. Visserligen gynnas nog storstäderna mest eftersom det är där de privata aktörerna kan finna störst vinst...

Jag tycker helt enkelt att det är bättre med större tillgänglighet.

Samma sak gäller Systembolaget. Bara för att Systemet inte importerar en viss alkoholdryck ska det inte betyda att jag ska ha mycket svårare att få tag på den. Bara för att Systemet är stängt ska det inte betyda att alla som vill köpa alkohol får vänta tills nästa gång det öppnar för att köpa något. Tillgängligheten är här också väldigt viktigt. I denna sektor kan ett priskrig mellan privata aktörer och Systembolaget vara väldigt bra för konsumenten. Staten ska inte bestämma när jag får köpa alkohol och vilken det ska vara och priset.

Det är möjligt att det är lite luddigt eftersom jag just nu är väldigt trött. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte jätteinsatt, men avskaffandet av apoteksmonopolet leder till större tillgänglighet och antagligen bättre service när privata aktörer får vara med. Eventuell konkurrens kan också driva ner priset. Visserligen gynnas nog storstäderna mest eftersom det är där de privata aktörerna kan finna störst vinst...

Jag tycker helt enkelt att det är bättre med större tillgänglighet.

Samma sak gäller Systembolaget. Bara för att Systemet inte importerar en viss alkoholdryck ska det inte betyda att jag ska ha mycket svårare att få tag på den. Bara för att Systemet är stängt ska det inte betyda att alla som vill köpa alkohol får vänta tills nästa gång det öppnar för att köpa något. Tillgängligheten är här också väldigt viktigt. I denna sektor kan ett priskrig mellan privata aktörer och Systembolaget vara väldigt bra för konsumenten. Staten ska inte bestämma när jag får köpa alkohol och vilken det ska vara och priset.

Det är möjligt att det är lite luddigt eftersom jag just nu är väldigt trött. :D

Jo, jo. I Norge avreglerades apoteksmarknaden i början av 2000-talet och man kan inte direkt påstå att det var helt till godo. När läkemedlen hamnar hos privata försäljare kontrolleras inte längre prissättning på samma sätt och i Norges fall har det i längden lett till att läkemedel har ett högre pris än vad vi har för samma preparat i Sverige på apoteket.

Sen hamnar ju intäkterna för de läkemedel man köper utanför apoteket oftast i privata fickor och inte hos staten, det vill säga det svenska folket. :)

Samtidigt tycker jag det är bra med konkurrens då det driver det hela till ett effektivare system. Men jag tycker det är kanon att receptfria läkemedel finns tillgängliga på affären, absolut. Jag var bara nyfiken på vad du tyckte. :D

Edit: Fast Norge var väl inte det allra bästa exemplet att jämföra priser med eftersom de är ett av de dyraste länderna, men det var följderna av avskaffandet som var av betydelse.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jo. I Norge avreglerades apoteksmarknaden i början av 2000-talet och man kan inte direkt påstå att det var helt till godo. När läkemedlen hamnar hos privata försäljare kontrolleras inte längre prissättning på samma sätt och i Norges fall har det i längden lett till att läkemedel har ett högre pris än vad vi har för samma preparat i Sverige på apoteket.

Sen hamnar ju intäkterna för de läkemedel man köper utanför apoteket oftast i privata fickor och inte hos staten, det vill säga det svenska folket. :)

Samtidigt tycker jag det är bra med konkurrens då det driver det hela till ett effektivare system. Men jag tycker det är kanon att receptfria läkemedel finns tillgängliga på affären, absolut. Jag var bara nyfiken på vad du tyckte. :D

Edit: Fast Norge var väl inte det allra bästa exemplet att jämföra priser med eftersom de är ett av de dyraste länderna, men det var följderna av avskaffandet som var av betydelse.

Precis som du säger är Norge nog inte det bästa landet att jämföra med eftersom allt generellt sett är dyrare där. Inkomsterna är också högre. Sedan är det också viktigt att tänka på medelökningen av en vanlig norsk persons lön, i procent, och jämföra med den procentuella ökningen av läkemedelspriser. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som du säger är Norge nog inte det bästa landet att jämföra med eftersom allt generellt sett är dyrare där. Inkomsterna är också högre. Sedan är det också viktigt att tänka på medelökningen av en vanlig norsk persons lön, i procent, och jämföra med den procentuella ökningen av läkemedelspriser. :D

Prisskillnaden (som gäller för stort sett alla varor landen emellan) var en fotnot, det var utvecklingen jag lade fokus på. :D

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:) <tänk er den fast med ett smile, vad var det den kallades och vem var det som hade den i signaturen? Smileyn är även uppkallad efter denne forumit. Jag är nostalgisk.

Någon som minns? Jag får upp typ jacker, panimala och alla möjliga (minnet sviker med andra ord) men jag vill ha det korrekta svaret och anser att GTAsajten bör införliva denna smiley i den officella smileykategorin. Den ska givetvis heta :xsmile: där x=forumitens namn! Vet förövrigt inte om det var :D + :D eller <_< + <_< dvs litet eller stort smile.

Tacksam för svar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som minns? Jag får upp typ jacker, panimala och alla möjliga (minnet sviker med andra ord) men jag vill ha det korrekta svaret och anser att GTAsajten bör införliva denna smiley i den officella smileykategorin. Den ska givetvis heta :xsmile: där x=forumitens namn! Vet förövrigt inte om det var <_< + :D eller <_< + <_< dvs litet eller stort smile.

Tacksam för svar. :)

Syftar du på :D ? För i sådana fall finns den redan med bland alla smileys.

Om det är den du syftar på så vet jag att Panimala och Jacker körde med den ett tag och kallade den för Errv om jag minns rätt.

Har för mig att Panimala hade en signatur där det stod.

"Errv ma livin' :D "

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha okej, nej jag menar en korsning som jag visade i föregående inlägg. :D <- är grunden fast istället för att den ser så översittande ut så ser den lite smått pedoaktig och mysig ut... Låter konstigt men det är en bra beskrivning.:D

Jag tänker sätta ned foten direkt nu, och säga nej. Det är inte en bra beskrivning.

Innan så satt jag uppochned, bara så ni vet varför jag sätter ned foten.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor