Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Alltså ni vet i filmer när ett vittne ska peka ut en person för ett brott, så brukar det stå massa random individer uppställda i ett glasrum med en siffra framför sig. Fungerar det exakt så i verkligheten också?

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20I...tation_2005.pdf

Verkar relevant, är från '05, men det är nog inte helt utdaterat.

Det vanligaste lär vara bilder, men det är nog inte omöjligt att det, vid större polisstationer i alla fall, kan gå till så (Med akvariet).

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du? Det finns väl alltid någon som skickar ut reklam?

Jag upptäckte nyss att mellandagsrean börjar den 26:e... trodde inte butikerna ville missa en chans att börja tidigare. Då skickas säkert utskicken till den 25:e.

Det jag menade var att ifall den börjar den 25:e är det för sent att skicka reklamutskick som hamnar i brevlådan den 25:e, men för tidigt att skicka så den hamnar i brevlådan den 24:e (eftersom man inte vill att eftersläntare ska vänta en dag med att köpa julklappar).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upptäckte nyss att mellandagsrean börjar den 26:e... trodde inte butikerna ville missa en chans att börja tidigare. Då skickas säkert utskicken till den 25:e.

Det jag menade var att ifall den börjar den 25:e är det för sent att skicka reklamutskick som hamnar i brevlådan den 25:e, men för tidigt att skicka så den hamnar i brevlådan den 24:e (eftersom man inte vill att eftersläntare ska vänta en dag med att köpa julklappar).

Reklamskick lär väl inte ta mer än en dag att få ut, det är mycket möjligt att de skickas ut samma dag som rean börjar. Se bara på t e x dagstidningar...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Reklamskick lär väl inte ta mer än en dag att få ut, det är mycket möjligt att de skickas ut samma dag som rean börjar. Se bara på t e x dagstidningar...

Jo dagstidningar funkar ju... men det är så många butiker som öppnat extra tidigt och har öppet extra sent i början i alla fall, och reklamutskicket brukar ju dyka upp efter lunch...

Men frågan är nu mer eller mindre löst då jag fick reda på att alla affärer har stängt på juldagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Levererar UPS på julafton? :D

... och, finns det någon sida eller på något annat sätt där man kan undersöka om det finns några musikaffärer i Miami, det måste det väl göra? Säg att man köper med sig något hem för cirka 30000, hur är det med tull och så vidare?

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Levererar UPS på julafton? :D

... och, finns det någon sida eller på något annat sätt där man kan undersöka om det finns några musikaffärer i Miami, det måste det väl göra? Säg att man köper med sig något hem för cirka 30000, hur är det med tull och så vidare?

http://www.tullverket.se/sokordao/t/tulloc...2cc8000927.html

Musikinstrument 3,2% - 4%

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Desperationen smyger sig på? :D

Du skojar inte! Den bara ligger där.. död, skitjobbigt och föräldrarnas datorer är inget skoj.

ptja, blir nog lite mer av en gissning men det känns ju inte så bra. Den kan ju klara det men är nog ändå inte att rekommendera.

Eller..Den borde ju klara av det ändå?!? Rätt dumt att chansa ändå. Vad ska du för övrigt göra när du behöver veta detta?

Glömde strömkabel till datorn när jag åkte hem över jul. Jag hittade en kabel med dosa som man kan ställa in volt på. Den har flera olika "munstycken" eller vad det heter som passar olika bärbara datorer. Men problemet är att lägsta volt som går att ställa in är 15. Det andra problemet är att andra ändan av sladden är gjord för cigarettuttag, så om det funkar måste jag ladda i bilen :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

DAMN. Är granar så dyra? Urk, tur att man bor på landet och kan hugga ner en. Sjukt att lägga en sån summa på ett träd som ska stå i huset i någon månad.

En "Vanlig" gran får man nog för en hundring eller två. Vi har också kungsgran i år, gav 400:- för den. De ~3 senaste åren har vi skaffat gran på en bekant med skogs mark.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor