chucky.swe Skrivet 15 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2009 Vem fick post 999 999 respektive 1 000 000 på forumet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 15 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2009 Kan tänka mig att det har att göra med den kolsyrade karaktären hos läsk, klucket är ju ett resultat av tryckskillnader när man häller. Vätska kommer ut, men vätskan täpper för mynningen så att luft inte kan komma in, luften pressar då in sig ändå och åstadkommer ett kluck. Bubblorna kanske minskar detta genom att tilltäppningen inte blir total, jag är inte helt säker. Annars kanske det är pga plastflaska respektive glasflaska, varav den första är mer flexibel. Jag tror aldrig jag har tänkt på att läsk INTE kluckar. Jag är med på den här teorin, det känns mest logiskt - att ljud har större sannolikhet att framkallas när det blir ett lufttätt 'lock' av vätska, varpå detta snabbt 'slits bort'. Någon som har en tom vinflaska och en massa läsk får väldigt gärna prova detta! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 15 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2009 Skölj ur en vinflaska med vatten så kluckar det också, fast det bevisar väl inget. Det som isf skulle bevisa nåt är ju att slå upp läsk i en vinflaska och servera, och kolla ifall det kluckar eller inte. Jag är rätt säker på att det har med formen på flaskan att göra, eftersom flaskhalsen är så liten i jämförelse med själva flaskkroppen. Eller så slår man upp vatten i båda och testar... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 15 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2009 Varför tål vissa mer "skräck" än andra. Syftar på att en del personer jag känner är helt fullständigt immuna mot alla olika skräckfilmer/spel etc, medan andra knappt vågar/tål se Resident Evil eller spela "vanliga" monsterspel? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 15 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2009 Varför tål vissa mer "skräck" än andra. Syftar på att en del personer jag känner är helt fullständigt immuna mot alla olika skräckfilmer/spel etc, medan andra knappt vågar/tål se Resident Evil eller spela "vanliga" monsterspel? "Alla som utsätts för en obehaglig situation reagerar inte likadant. Det beror delvis på genetiska förutsättningar, men även på hur man hanterar situationen, något som psykologer med ett engelskt uttryck kallar coping. Den som exempelvis ser mycket skräckfilm kan vika av åt endera av två motsatta håll - antingen sänker man sin tröskel och blir mer rädd för allt möjligt eller så blir man avtrubbad och reagerar mindre på denna typ av stimuli. Det handlar om att förhålla sig till situationen. Exempelvis har det stor betydelse i vilken roll man är med om det obehagliga. Predrag Petrovic säger att han själv reagerar ovanligt lite på de obehagliga bilderna i testet som nämndes ovan, men att det beror på att han i sitt arbete som läkare har sett allvarligt skadade och döda människor, något som de flesta människor förskonats från. Om minnet av skräckupplevelsen bränner sig fast kan individen drabbas av så kallat posttraumatiskt stress-syndrom. Det är ett tillstånd som kan vara mycket handikappande, men där man i dag använder nya verksamma behandlingsmetoder." http://www.fof.se/tidning/2008/2/skracken-syns-i-hjarnan Inte det bästa svaret, men det var den mest "pålitliga" jag hittade. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 15 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2009 "Alla som utsätts för en obehaglig situation reagerar inte likadant. Det beror delvis på genetiska förutsättningar, men även på hur man hanterar situationen, något som psykologer med ett engelskt uttryck kallar coping. Den som exempelvis ser mycket skräckfilm kan vika av åt endera av två motsatta håll - antingen sänker man sin tröskel och blir mer rädd för allt möjligt eller så blir man avtrubbad och reagerar mindre på denna typ av stimuli. Det handlar om att förhålla sig till situationen. Exempelvis har det stor betydelse i vilken roll man är med om det obehagliga. Predrag Petrovic säger att han själv reagerar ovanligt lite på de obehagliga bilderna i testet som nämndes ovan, men att det beror på att han i sitt arbete som läkare har sett allvarligt skadade och döda människor, något som de flesta människor förskonats från. Om minnet av skräckupplevelsen bränner sig fast kan individen drabbas av så kallat posttraumatiskt stress-syndrom. Det är ett tillstånd som kan vara mycket handikappande, men där man i dag använder nya verksamma behandlingsmetoder." http://www.fof.se/tidning/2008/2/skracken-syns-i-hjarnan Inte det bästa svaret, men det var den mest "pålitliga" jag hittade. Intressant! Tack! Nu kommer såklart följdfrågan; Hur övar man upp sådant? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 15 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2009 Intressant! Tack! Nu kommer såklart följdfrågan; Hur övar man upp sådant? Endast så försöker du avtrubba dig, och bygga upp med mindre skrämmande filmer som Al Gores "An Inconvenient Truth" eller Micheal Moores "Sicko", och bygger upp dig till värre saker, som kanske den skrämmande "Bloodrayne" eller "Far Cry". Om du verkligen vill gå hårt och skrämma dig själv rätt, ta dig en kväll och ha ett Uwe Boll maraton. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 16 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 december, 2009 Endast så försöker du avtrubba dig, och bygga upp med mindre skrämmande filmer som Al Gores "An Inconvenient Truth" eller Micheal Moores "Sicko", och bygger upp dig till värre saker, som kanske den skrämmande "Bloodrayne" eller "Far Cry". Om du verkligen vill gå hårt och skrämma dig själv rätt, ta dig en kväll och ha ett Uwe Boll maraton. Haha Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Skotten_31 Skrivet 16 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 december, 2009 (redigerad) nvjm Redigerad 16 december, 2009 av Skotten_31 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
BroDD Skrivet 16 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 december, 2009 Ska laga lax ikväll, och jag suger på fiskrätter.. Kan i princip bara ta fryst fisk och lägga i ugn/stekpanna och vänta på att det blir klart, men det är så tråkigt XD Så vad kan man göra med lax som inte är allt för krånligt? Funkar curry på lax? Brukar vara gott på annan fisk iaf... Vill gärna göra den lite stark, så vad kan jag ha på för kryddor eller annat skoj? Kollade recept.nu men hittade bara massa jobbiga mongo recept Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 16 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 december, 2009 (redigerad) Ska laga lax ikväll, och jag suger på fiskrätter.. Kan i princip bara ta fryst fisk och lägga i ugn/stekpanna och vänta på att det blir klart, men det är så tråkigt XD Så vad kan man göra med lax som inte är allt för krånligt? Funkar curry på lax? Brukar vara gott på annan fisk iaf... Vill gärna göra den lite stark, så vad kan jag ha på för kryddor eller annat skoj? Kollade recept.nu men hittade bara massa jobbiga mongo recept Åt lax stekt i sesamolja tillsammans med rostade cashewnötter för ett tag sedan. Gav en helt annan upplevelse än den vanliga tråkiga lax-smaken, och var gott! Edit: Något starkt var det ja.. Redigerad 16 december, 2009 av felshoe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 16 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 december, 2009 Ska laga lax ikväll, och jag suger på fiskrätter.. Kan i princip bara ta fryst fisk och lägga i ugn/stekpanna och vänta på att det blir klart, men det är så tråkigt XD Så vad kan man göra med lax som inte är allt för krånligt? Funkar curry på lax? Brukar vara gott på annan fisk iaf... Vill gärna göra den lite stark, så vad kan jag ha på för kryddor eller annat skoj? Kollade recept.nu men hittade bara massa jobbiga mongo recept När jag lagar lax gör jag det oftast i ett foliepaket i ugn/på grill. Krydda laxen, och lägg den tillsammans med övriga råvaror efter tycke och smak, i ett paket som du viker ihop och sätter in i ugnen, ~225 grader i, say... femton-tjugo minuter? Om du vill ha stark lax skulle jag ta en grön och en röd chilifrukt, strimla den, och lägga ovanpå eller under laxen. Krydda laxen med vitlökspeppar, chili, smeta på ett tunt lager sambal oelek/ajvar relish (stark), eller liknande. Här är ett exempel, som inte har något alls med din efterfrågan efter styrka att göra. Här gjorde jag iallafall ett paket med purjolök, fetaost, tomat, rucolasallad, flingsalt, svartpeppar, citron (under laxen), och säkert någon örtkrydda - typ timjan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 16 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 december, 2009 När jag lagar lax gör jag det oftast i ett foliepaket i ugn/på grill. Krydda laxen, och lägg den tillsammans med övriga råvaror efter tycke och smak, i ett paket som du viker ihop och sätter in i ugnen, ~225 grader i, say... femton-tjugo minuter? Om du vill ha stark lax skulle jag ta en grön och en röd chilifrukt, strimla den, och lägga ovanpå eller under laxen. Krydda laxen med vitlökspeppar, chili, smeta på ett tunt lager sambal oelek/ajvar relish (stark), eller liknande. Här är ett exempel, som inte har något alls med din efterfrågan efter styrka att göra. Här gjorde jag iallafall ett paket med purjolök, fetaost, tomat, rucolasallad, flingsalt, svartpeppar, citron (under laxen), och säkert någon örtkrydda - typ timjan. Det behöver inte vara speciellt avancerat heller måste jag inflika. Lax i ugn kan vara skitgott med bara salt, peppar och smör. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 17 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 december, 2009 Euhm, vet inte riktigt hur jag ska lägga fram detta. Om ett intryck är luktstyrt så kallas det olfaktoriskt, vad säger man om det är i form av ljud? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 17 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 december, 2009 Euhm, vet inte riktigt hur jag ska lägga fram detta. Om ett intryck är luktstyrt så kallas det olfaktoriskt, vad säger man om det är i form av ljud? Auditoriskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 17 december, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 december, 2009 (redigerad) Auditoriskt. Jag har undrat precis samma sak fast för engelska. Har suttit och skrivit rapport efter rapport på ljudstimuli och fan, vad jag letat efter ett ord motsvarande "visual". "Audial" existerar inte, och "audible" betyder bara hörbar. Sonic? EDIT: Fråga 2. Vilken fotbollsspelare (?) för minst sju år sen var det som hade en segergest som gick ut på att hålla ut ena benet, böja sig fram och nypa tag i foten med handen, och sen släppa ned foten på backen? Såg just en reklamfilm från Skandia med diverse segergester och jag minns den där från när jag var yngre. Redigerad 17 december, 2009 av Henkibojj Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
emo Skrivet 17 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 december, 2009 Någon som känner till något place man ska sälja sina CD skivor på (någon butik som köper dem av dig typ) ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vinnie Skrivet 17 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 december, 2009 (redigerad) Vilken fotbollsspelare (?) för minst sju år sen var det som hade en segergest som gick ut på att hålla ut ena benet, böja sig fram och nypa tag i foten med handen, och sen släppa ned foten på backen? Såg just en reklamfilm från Skandia med diverse segergester och jag minns den där från när jag var yngre. Antagligen Jonas Björkman, tennisspelare, du tänker på. Redigerad 17 december, 2009 av Vinnie Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 17 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 december, 2009 Jag har undrat precis samma sak fast för engelska. Har suttit och skrivit rapport efter rapport på ljudstimuli och fan, vad jag letat efter ett ord motsvarande "visual". "Audial" existerar inte, och "audible" betyder bara hörbar. Sonic? Auditorial var det första som kom upp i skallen, är det var du söker? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 17 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 december, 2009 Auditorial var det första som kom upp i skallen, är det var du söker? Snarare 'audile', nej? Svenska 'audiell'. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts