Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Vilken typ av exergi producerar ett kärnkraftverk egentligen?

Värmeenergi från kärnreaktioner i uranet kokar vatten som driver en turbin där elektrisk energi bildas men vad menar du med egentligen?

edit: exergi verkar vara något annat mått. oh well...

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Värmeenergi från kärnreaktioner i uranet kokar vatten som driver en turbin där elektrisk energi bildas men vad menar du med egentligen?

edit: exergi verkar vara något annat mått. oh well...

Precis, exergi är ju ett mått för energikvalitet. Värmeenergi har lägst exergi, rörelseenergi har högst exergi.

Elektricitet, rörelse, ljus och värme är olika former av energi. Av dem har värme lägst exergivärde dvs. lägst kvalitet och elektricitet och rörelse har högst. En amerikansk fysiker ( Amory Lovins ) har sagt "Att använda el till att värma hus är som att skära smör med motorsåg". Vad han menar är att vi tar högkvalitativ elenergi (med exergivärdet 100 %) och gör om den till lågkvalitativ värmeenergi (med exergivärdet ca 3 %). Vi slösar alltså bort mer än 95 % av exergin.

Exergi kan liksom energi aldrig nyskapas men till skillnad från energi kan den förbrukas. Därför ska vi tänka mer på att spara exergin.

Är inte rörelsenergi ett resultat av atomklyvningen i och med diverse elektrostatiska repulsioner? Vi upplever det ju helt enkelt som värmeenergi på samma sätt som med kokande vatten, eller? Jag bara svamlar nu.

...

Den egentliga frågan är om exergin inte förlorar värde? Hursomhelst så skiftar det ju mellan värmeenergi och rörelseenergi i alla fall en gång, ska man utgå från att det den kraft som påverkar turbinen eller om det är resultatet av själva atomklyvningen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland ser medlemmars posts ut så här för mig:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så är 30 dagar gratis när man har köpt det?? och om man inte tyckte det va kul så betalar man bara inte

Sen kan man inte köpa båtar??? får man gå runt fritt på båten när den seglar iallafall?

Sen tänkte jag på en annan sak finns det uppdrag i spelet?

Sen finns det en megastor bana eller finns det många??

----------------------------------------------------------------------------------

Varför? Vad är det för konstiga tecken?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland ser medlemmars posts ut så här för mig:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så är 30 dagar gratis när man har köpt det?? och om man inte tyckte det va kul så betalar man bara inte

Sen kan man inte köpa båtar??? får man gå runt fritt på båten när den seglar iallafall?

Sen tänkte jag på en annan sak finns det uppdrag i spelet?

Sen finns det en megastor bana eller finns det många??

----------------------------------------------------------------------------------

Varför? Vad är det för konstiga tecken?

Nu var jag nog tyvärr inte tillräckligt vaken på de lektionerna för att kunna ge någon djupare förklaring. Men texten är kodad på ett annat sätt än det som din webbläsare är inställd på.

Dvs. avsändaren har texten enligt en kodningstabell där de konstiga tecknen egentligen är å-ä-ö. Enligt den kodningstabell din webbläsare använder så ska Ã¥-ä-ö visas.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, varken StellHell eller DrStupid är spambots, men deras inlägg på sidan 2 i WoW tråden ser ut så här i min webläsare:

Ja ditt utseende ändras om du har andra saker på dig.

Jag tror du har sett så många som ser likadana ut för att vissa klasser kan bara ha clothes och leather. Och då så ser dom flesta sakerna ganska lika ut. Men när du skapar en karaktär så får du ju själv välja hårfärg och sådanna saker så att alla inte ska se likadana ut.

Kolla in denna sidan om du vill veta vad det finns för olika sorter och vilka sorter som har vilka klasser.

http://www.worldofwar.net/characters/index.php

E de nån som fattar hur fula tauren och troll tjejerna ser ut???

ps. jag hatar att de kostar pengar att köra de. Därför tänker jag inte köpa det!

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, varken StellHell eller DrStupid är spambots, men deras inlägg på sidan 2 i WoW tråden ser ut så här i min webläsare:

Finns en väldigt simpel och logisk förklaring.

WoW-tråden blev ju borttagen av ett fittnylle som hade "hackat" mitt account. Hultan fick gå tillbaka i cashen och fixa tillbaka tråden, och då försvann alla ÅÄÖ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer du säkert lacka, men det där är trådmaterial imo. Till och med om det bara finns ett rätt svar i slutändan.

Inte lackar jag, men jag funderade på hur mycket debatt det kunde bli.

Iofs har jag gjort likadant mot... vem det nu var som hade ett intelligenstest på gång, så varför inte.

EDIT: Done.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor