Sniper Skrivet 30 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 november, 2009 synd att 110 ;-/h killen är mer kompetent, snackar inte skit, kommer i tid och är trevlig då. (nu skrev du iofs lika duktig) Men du blir ju fortfarande avundsjuk på han som får mer i lön. Det där är faktist något jag har funderat på ett tag. Inte just det där, men att många människor generellt ogillar (avundsjuka) andra människor som har det bättre ställt än dem. Trots att den andra personen kanske lade ner mer tid/slit på att ta sig dit de är. Exempel: Person A jobbar som fabriksarbetare och står vid ett sånt där rullband hela dagarna och monterar ihop bildörrar. Person A jobbar 9 timmar per dag. Person B sitter på ett stort kontor halva dagen. Person B har också en assistent på jobbet och jobbat endast 7 timmar om dagen. Person A tjänar cirka 100kr i timmen och får knappt någon bonus. Person B tjänar cirka 450kr i timmen och får en stor bonus varje år. Person A gick genom skolan med snitt G och ägnade inte stor tid till plugg utan hängde mest med sina kompisar utanför centrum. Person B hade inte riktigt lika kul. Visst, Person B festade en del men lade ner stort arbete på skolan och gick ut med MVG i snitt. Person A hade inte direkt några val eftersom Person A sumpade skolan och var tvungen att ta ett låglönejobb. Person B gick direkt vidare till ett bra universitet och senare in i arbetslivet. Person B jobbade ständigt 10-12 timmar om dagen tills befodringen kom. Frågan är då: Varför är Person A så fruktansvärt avundsjuk och nästan hatar Person B för att han/hon har högre inkomst? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 30 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 november, 2009 Frågan är då: Varför är Person A så fruktansvärt avundsjuk och nästan hatar Person B för att han/hon har högre inkomst? Människor är giriga? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 30 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 november, 2009 (redigerad) Jag har i stort sett alltid, när jag ska laga mat, tankesättet "Åh nej, den där crême fraiche'n håller på att gå ut idag, jag måste laga mat av den", varpå jag lagar något, och tror att den magiskt håller i några dagar till. Är det så, att den håller längre om den tillagas? Frågan gäller förresten alla/de flesta livsmedel, såklart, inte bara crême fraiche. Eller har den samma förbrukningsdag som förut, det vill säga några dagar efter "bäst före" har varit? Redigerad 30 november, 2009 av AngryAxel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 30 november, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 november, 2009 Jo! Igår när jag åkte hem med bussen såg jag två svarta, ganska stora fåglar sitta på ett par pålar ute i vattnet. En av dem hade sträckt ut sina vingar och stod helt stilla. Trodde att det var en metallgrej någon hade satt dit för att, typ, locka till sig fåglar eller något, men den började ju röra på sig sedan. Hur som helst: Varför sträckte den ut vingarna, med ansiktet mot vinden, och bara stod där? Storskarv, Phalacrocorax carbo. Det där vingsträckningsbeteendet trodde man länge var att de torkade vingarna (vilket också står i wiki-artikeln), men det verkar mer ha att göra med matsmältning än att torka vingarna. Fast som vanligt är det säkert en kombination av de tu som är sanningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 30 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 november, 2009 Jag har i stort sett alltid, när jag ska laga mat, tankesättet "Åh nej, den där crême fraiche'n håller på att gå ut idag, jag måste laga mat av den", varpå jag lagar något, och tror att den magiskt håller i några dagar till. Är det så, att den håller längre om den tillagas? Frågan gäller förresten alla/de flesta livsmedel, såklart, inte bara crême fraiche. Eller har den samma förbrukningsdag som förut, det vill säga några dagar efter "bäst före" har varit? Jag skulle tro att det håller längre. Nu gissar jag bara, men kanske att de processer som förstör maten avbryts när den tillagas. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 30 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 november, 2009 Jag har i stort sett alltid, när jag ska laga mat, tankesättet "Åh nej, den där crême fraiche'n håller på att gå ut idag, jag måste laga mat av den", varpå jag lagar något, och tror att den magiskt håller i några dagar till. Är det så, att den håller längre om den tillagas? Frågan gäller förresten alla/de flesta livsmedel, såklart, inte bara crême fraiche. Eller har den samma förbrukningsdag som förut, det vill säga några dagar efter "bäst före" har varit? Allt som kokas eller är inne i ugnen tror jag bäst före-datumet återställs på eftersom de nedbrytande bakterierna dör. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 30 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 november, 2009 (redigerad) Jag har i stort sett alltid, när jag ska laga mat, tankesättet "Åh nej, den där crême fraiche'n håller på att gå ut idag, jag måste laga mat av den", varpå jag lagar något, och tror att den magiskt håller i några dagar till. Är det så, att den håller längre om den tillagas? Frågan gäller förresten alla/de flesta livsmedel, såklart, inte bara crême fraiche. Eller har den samma förbrukningsdag som förut, det vill säga några dagar efter "bäst före" har varit? Saker håller (oftast) längre än utgångsdatumet. utgångsdatumet visar bara att företaget kan garantera att det är okej fram till det datumet. Sura grejer, tex fil, håller längre efter utgångsdatum än tex mjölk. Tillagas det så ja, då håller det några dagar extra. Och kom ihåg barn, hänger din dill, sätt den i kokande vatten och den blir som ny! Redigerad 30 november, 2009 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 30 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 november, 2009 Saker håller (oftast) längre än utgångsdatumet. utgångsdatumet visar bara att företaget kan garantera att det är okej fram till det datumet. Sura grejer, tex fil, håller längre efter utgångsdatum än tex mjölk. Tillagas det så ja, då håller det några dagar extra. Och kom ihåg barn, hänger din dill, sätt den i kokande vatten och den blir som ny! Många bäst före datum är också väldigt låga, då saker som har långt datum känns som "mindre kvalité", enligt tester hos konsumenter. Därför kan företag sätta lägre datum än vad det egentligen skulle vara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 30 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 november, 2009 Fyra bra svar, tackar och bockar! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Skotten_31 Skrivet 30 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 november, 2009 När kommer Dexter S4E10 ut? Hittar den ingenstans.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 30 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 november, 2009 När kommer Dexter S4E10 ut? Hittar den ingenstans.. http://www.watchxonline.com/media/7422-dex...0-lost-boys.php Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 30 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 november, 2009 När kommer Dexter S4E10 ut? Hittar den ingenstans.. Det dök upp i morse på både stängda som öppna trackers, dock var det några timmar senare än vanligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 1 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 december, 2009 HJÄÄÄLP!! Jag råkade trycka på "Mark forum as read" när jag skulle gå in på "Spel" och nu kan jag inte återställa allt! Vad ska jag göra? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 1 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 december, 2009 HJÄÄÄLP!! Jag råkade trycka på "Mark forum as read" när jag skulle gå in på "Spel" och nu kan jag inte återställa allt! Vad ska jag göra? Du får vänta tror jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 1 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 december, 2009 Vad har hänt med VickeX? Är han hybernatad, om ja, varför då? Han frågar mig om jag vet nått, vilket jag inte gör. För han kan inte posta, bara titta. Är han spärrad eller är det teknikst fel efter serverflytten? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 1 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 december, 2009 (redigerad) Vad har hänt med VickeX? Är han hybernatad, om ja, varför då? Han frågar mig om jag vet nått, vilket jag inte gör. För han kan inte posta, bara titta. Är han spärrad eller är det teknikst fel efter serverflytten? Kan inte posta en ny tråd. Men det här gick tydligen? Konstigt, varför skulle jag inte kunna posta en ny tråd men kunna posta i andra trådar? Fail btw att jag inte försökte posta i någon annan tråd innan jag började ana banhammer... Men en testpost hade väl varit rätt onödigt. Redigerad 1 december, 2009 av VickeX Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 1 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 december, 2009 Kan inte posta en ny tråd. Men det här gick tydligen? Bra att du kollar det INNAN du börjar spekulera i diverse anledningar. Kunde ha frågat själv. =/ Förklara nu problemet så de blir rätt. Fast kanske i datadelen(?). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 1 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 december, 2009 (redigerad) Det där är faktist något jag har funderat på ett tag. Inte just det där, men att många människor generellt ogillar (avundsjuka) andra människor som har det bättre ställt än dem. Trots att den andra personen kanske lade ner mer tid/slit på att ta sig dit de är. Exempel: Person A jobbar som fabriksarbetare och står vid ett sånt där rullband hela dagarna och monterar ihop bildörrar. Person A jobbar 9 timmar per dag. Person B sitter på ett stort kontor halva dagen. Person B har också en assistent på jobbet och jobbat endast 7 timmar om dagen. Person A tjänar cirka 100kr i timmen och får knappt någon bonus. Person B tjänar cirka 450kr i timmen och får en stor bonus varje år. Person A gick genom skolan med snitt G och ägnade inte stor tid till plugg utan hängde mest med sina kompisar utanför centrum. Person B hade inte riktigt lika kul. Visst, Person B festade en del men lade ner stort arbete på skolan och gick ut med MVG i snitt. Person A hade inte direkt några val eftersom Person A sumpade skolan och var tvungen att ta ett låglönejobb. Person B gick direkt vidare till ett bra universitet och senare in i arbetslivet. Person B jobbade ständigt 10-12 timmar om dagen tills befodringen kom. Frågan är då: Varför är Person A så fruktansvärt avundsjuk och nästan hatar Person B för att han/hon har högre inkomst? Det är ju avundsjuka, hur ologisk å efterbliven den må vara. Varför han är avundsjuk, för den andra har det "bättre" med pengar, mindre arbetstid. Det är lite som mitt jobb. Jag är på ett mindre företag, där arbetarnas jobb är riktiga kinesjobb. Men vafan, alla arbetare där är iprincip helt outbildade, har jobbat där hela livet. Och ändå whinar de på lön, tider, tjänstemännen å fan vet vad, visst nu är ju alla inom pensions-rangen. Men vafan, man får faktiskt skylla sig själv om man är så jävla trög att man inte söker sig vidare, utan istället står å trampar på samma plats i 30 år. Det är ju å andra sidan en säkerhet att vara kvar, men valde man att göra det får man faktiskt skylla sig själv. Redigerad 1 december, 2009 av FerkurZ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 1 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 december, 2009 Det är ju avundsjuka, hur ologisk å efterbliven den må vara. Varför han är avundsjuk, för den andra har det "bättre" med pengar, mindre arbetstid. Det är lite som mitt jobb. Jag är på ett mindre företag, där arbetarnas jobb är riktiga kinesjobb. Men vafan, alla arbetare där är iprincip helt outbildade, har jobbat där hela livet. Och ändå whinar de på lön, tider, tjänstemännen å fan vet vad, visst nu är ju alla inom pensions-rangen. Men vafan, man får faktiskt skylla sig själv om man är så jävla trög att man inte söker sig vidare, utan istället står å trampar på samma plats i 30 år. Det är ju å andra sidan en säkerhet att vara kvar, men valde man att göra det får man faktiskt skylla sig själv. Det är lite så jag också tycker. Om man nu valde att inte utbilda sig får man skylla sig själv om man knegar resten av livet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 1 december, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 december, 2009 "Den absoluta nollpunkten" är väl -273.15 grader C? Varför just den, och kan det inte bli kallare? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts