Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Okej, jag har en fråga.

Vi ser en lägenhetsannons på blocket upplagd 21:30. Zinkensdam, 2 års andrahandskontrakt, 6000:- i månadshyra. Vi ringer upp människan som hyr ut klockan 22:00. Vi pratar lite och hon ställer en massa frågor om vår inkomst och liknande och är till och med lite spydig och frågar om det är föräldrarna som fixat våra jobb. Hursomhelst så säger hon då att hon vill ha 6000:- i deposition på måndag, alltså idag, för att ta ner annonsen och låta oss "boka" lägenheten. Min fråga är: är detta normalt? Hon vill ha pengarna nu men vill först träffas på Torsdag för att visa oss stället.

Jag kollade upp henne i folkbokföringen och efternamnet på personen stämmer överens med personnumret men inte förnamnet. Konstigt? Blocket är ju väldigt opålitligt och det känns konstigt att ge henne 6000:- bara sådär utan att ens ha träffat människan. Hon har tagit ner annonsen nu och vi har hennes bankkonto och sådär men.. jag är tveksam.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det känns väldigt konstigt att hon vill ha pengarna insatta innan ni ens har träffats, man kan ju verkligen misstänka att hon försöker lura er. När jag skaffade min andrahandslägenhet skrev jag på kontrakt innan jag behövde betala något.

Tur att jag kollade med skatteverket. Kvinnan som hyrde ut hade tydligen hijackat någon stackars tjejs personnummer och namn för att sälja falska kontrakt. Phew.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska beställa hem en sån där skattesedel från Skatteverket men vet inte riktigt vilken jag ska välja,

Preliminär A-skattsedel

Ansökan om ändrad beräkning A-skatt (jämkning) - skolungdom

Ansökan om ändrad beräkning A-skatt (jämkning) - övriga

Jag ska jobba posten i jul, julkortssortering och jag vill inte att de ska dra skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska beställa hem en sån där skattesedel från Skatteverket men vet inte riktigt vilken jag ska välja,

Preliminär A-skattsedel

Jag ska jobba posten i jul, julkortssortering och jag vill inte att de ska dra skatt.

Hur mycket har du tjänat det här året? Ligger du under 17.4 (typ) så finns de en sedel för det också (skulle kunna vara skolungdom)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Preliminär A-skattsedel

Jag ansökte om blankett för skattejämkning för något år sedan när jag skulle tjäna strax under gränsen för det man fick tjäna innan de drog skatt.

Så.. A-skatt skolungdom, I guess? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det här med sista-minuten biljetter till när man ska åka med SJ? När och hur måste man köpa dem och när vet man om det finns sådana biljetter tillgängliga? Hur mycket billigare blir det?

Via http://www.sj.se som vanligt (man väljer sista minuten i någon av tabbarna), bokning kan ske 24h innan avgång, priset varierar.

Hur konstruerar man v/t-diagram i Excell/Håller med till 100%!?

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:D;):lol::P

Annars är det väl bara att ta infoga -> diagram och prova sig fram? Gränssnittet är ganska förlåtande men om man ska börja ändra i färdiga grafer börjar det bli jobbigt.

Glöm inte att värdena måste vara markerade som du ska använda. Om du inte visst det...

Hmm, någon som vet om funktioner fungerar i exeldiagram?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det här med sista-minuten biljetter till när man ska åka med SJ? När och hur måste man köpa dem och när vet man om det finns sådana biljetter tillgängliga? Hur mycket billigare blir det?

Åk fan mig inte hit

En homosexuell man är bög. Vad är en lesbisk kvinna? Lebb? Flata? Finns det något mer "korrekt" ord? Ska användas i skolarbete, haha.

Lesbian.. lolololol

iaf, googlade "lesbisk" och en sida kom upp: www.flator.se

Så jag tycker du ska använda Flata.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En homosexuell man är bög. Vad är en lesbisk kvinna? Lebb? Flata? Finns det något mer "korrekt" ord? Ska användas i skolarbete, haha.

Tycker du frågar lite fel. Din fråga borde väl vara: En homosexuell man är bög Vad är en homosexuell kvinna? Lesbisk?

Homosexuell kan båda könen vara. Tjejen i fråga är väl i så fall lesbisk. lebb är ju en förkortning av just det. Det finns ju många slangord för båda sidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du frågar lite fel. Din fråga borde väl vara: En homosexuell man är bög Vad är en homosexuell kvinna? Lesbisk?

Homosexuell kan båda könen vara. Tjejen i fråga är väl i så fall lesbisk. lebb är ju en förkortning av just det. Det finns ju många slangord för båda sidorna.

Ja, det har du faktiskt rätt i. Det jag söker är hursomhelst det allmänt vedertagna substantivet för en homosexuell, alltså lesbisk, kvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor