spajdermän Skrivet 12 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 oktober, 2009 Ja, det är väl mer eller mindre så man har förstått. Jag fick tanken från att både åtskilliga vänner till mig och flera filmkritiker man hört uttalar hela titeln med svensk betoning. Schindler's som uttalas likadant då det är ett namn, men List uttalas som svenska. Det är i vilket fall en riktigt bra film. List uttalas ju också nästan lika. Det finns en liten, knappt urskiljbar, skillnad men jag gissar på att det låter svenskt för att personen i fråga är dålig på engelska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 12 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 oktober, 2009 Ja, det är väl mer eller mindre så man har förstått. Jag fick tanken från att både åtskilliga vänner till mig och flera filmkritiker man hört uttalar hela titeln med svensk betoning. Schindler's som uttalas likadant då det är ett namn, men List uttalas som svenska. Det är väl rätt förståeligt när man tänker på det - den mest markanta skillnaden mellan de två orden är väl att 'L':et sitter lite längre bak i munnen i det engelska 'list' än i det svenska. Och om man är mitt uppe i en mening på svenska är det inte många som fixar att 'bara sådär' byta till engelskt uttal i det första ljudet i ordet. Jag menar inte att du på något sätt kritiserar de som uttalar det 'fel', jag ville bara göra det insticket! Det är i vilket fall en riktigt bra film. Qft! Länge sedan jag såg den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 12 oktober, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 12 oktober, 2009 Filmen har ingen svensk titel, den har däremot en tysk (Schindlers Liste) och en engelsk (Schindler's List). Svenskar tror däremot att den engelska titeln ('s List) är svensk och att det handlar om Schindlers finurlighet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 13 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 13 oktober, 2009 "Titeln syftar på Schindlers namnlista över judar som han räddade genom att de fick arbeta i hans fabrik istället för att skickas till läger." ...hoppas att jag förstod frågan rätt nu, men det är en lista. I svenskan använder man (väl?) inte apostrof på det viset, vilket innebär att titeln är på engelska. Haha jisses! Det har jag aldrig tänkt på. Har som ni nämde, alltid trott att det betydde att han var finurlig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 14 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 14 oktober, 2009 (redigerad) Nvm! >.< Redigerad 14 oktober, 2009 av Martin-123 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 17 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2009 Vilket är det högst rankade spelet/den högst rankade filmen på Newgrounds? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 17 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2009 Vilket är det högst rankade spelet/den högst rankade filmen på Newgrounds? Ahm? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 17 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2009 Vilket är det högst rankade spelet/den högst rankade filmen på Newgrounds? http://www.newgrounds.com/portal/list.php?...&order=vote Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 17 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2009 (redigerad) Ahm? Newgrounds.com, en hemsida på internet med bla flashfilmer och flashspel. Jag undrar vilket spel/vilken film som fått högst betyg av användarna http://www.newgrounds.com/portal/list.php?...&order=vote Tack Redigerad 17 oktober, 2009 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 17 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2009 (redigerad) IS-baserad verksamhetsutveckling - Vad står IS för? Redigerad 17 oktober, 2009 av Mathias Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 17 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2009 IS-baserad verksamhetsutveckling - Vad står IS för? Informationssystembaserad verksamhetsutveckling Information Systems driven Business Development Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 17 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 oktober, 2009 Informationssystembaserad verksamhetsutveckling Information Systems driven Business Development Tackar så mycket! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 18 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 oktober, 2009 Dom flesta av er här har säkert varit med om att ni har druckit för mycket och gjort saker på fyllan som ni inte minns alls. Min fråga är då, hur går det ihop? För mycket alkohol = minneslucka, men kroppen är fortfarande igång? Hur funkar det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 18 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 oktober, 2009 Dom flesta av er här har säkert varit med om att ni har druckit för mycket och gjort saker på fyllan som ni inte minns alls. Min fråga är då, hur går det ihop? För mycket alkohol = minneslucka, men kroppen är fortfarande igång? Hur funkar det? Mat och dryck är A och O när det gäller minnesluckor. Du har större chans att få minnesluckor om du super på fastande mage och inte dricker vatten (alkohol torkar ut kroppen). Mängden alkohol spelar också såklart en stor roll då du blockerar hjärncellerna med alkohol som slutar fungera. Du kan se alkoholrelaterade minnesluckor som drömmar, vissa kommer inte ihåg sina drömmar för man "gör" saker när man inte är vid medvetandet. Det som dock skiljer sig där är att folk på en fest kan berätta vad du gjorde dagen innan vilket ingen kan göra med dina drömmar. Om man även gör "dumma" saker på fyllan kan hjärnan helt enkelt bestämma sig för att det du gjorde dagen innan inte är något som den vill komma ihåg men som du senare kan bli påmind om. TL:DR; Alkohol blockerar hjärnan, därför kommer du inte ihåg gårdagen för du inte hade hjärnan "med dig" så att säga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 18 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 oktober, 2009 Viktigt att nämna är att minnesluckor vid fylla är ett tecken på hjärnskada, och om man får det ofta bör man kanske se över sina alkoholvanor. Källa: http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/A...Minneslucka.htm Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 18 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 oktober, 2009 Vad betyder igentligen "I love it when you snore"? "Senast sedda film" heter ju så Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 18 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 oktober, 2009 Vad betyder igentligen "I love it when you snore"? "Senast sedda film" heter ju så Jag älskar när du snarkar! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 18 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 oktober, 2009 Jag älskar när du snarkar! Jo fast vad har det med film att göra? Är det någon känd replik jag missat eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 18 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 oktober, 2009 Förmodligen för att majoriteten av dom som brukar kolla på film brukar somna till under filmerna! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 18 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 oktober, 2009 Haha, har bara hänt mig en gång fatiskt. Under Sagan om ringen när jag var liten . Tack för svar! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts