GiZmo Skrivet 7 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2009 Vad jag har hört så är det okey så länge en av parterna vet om att samtalet spelas in (dvs du själv) att spela in ett samtal mellan två personer som inte vet om det (t.ex. bugga telefon) är dock olagligt. Vad jag har hört, garanterar inget Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 7 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2009 Vad jag har hört så är det okey så länge en av parterna vet om att samtalet spelas in (dvs du själv) att spela in ett samtal mellan två personer som inte vet om det (t.ex. bugga telefon) är dock olagligt. Vad jag har hört, garanterar inget Saken är den att det inte är olagligt. Det är inte olagligt att spela in samtal där du själv är den ena parten (precis som du nämner). Den andra parten kan i dessa fall vara helt ovetande om att du spelar in samtalet, det är fortfarande inte olagligt. Men att använda ditt inspelade telefonsamtal som juridiskt bindande bevis i en eventuell rättstvist är ej tillåttet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 7 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2009 Saken är den att det inte är olagligt. Det är inte olagligt att spela in samtal där du själv är den ena parten (precis som du nämner). Den andra parten kan i dessa fall vara helt ovetande om att du spelar in samtalet, det är fortfarande inte olagligt. Men att använda ditt inspelade telefonsamtal som juridiskt bindande bevis i en eventuell rättstvist är ej tillåttet. Rätt. Mina föräldrar försökte sätta dit en riktig scumbag som försökte blåsa dem på en lägenhet för några år sen och spelade in ett samtal med honom där han erkände brottet men eftersom det inspelade samtalet, som du sa, inte är ett juridiskt bindande bevis gick han fri. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 8 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 oktober, 2009 Rätt. Mina föräldrar försökte sätta dit en riktig scumbag som försökte blåsa dem på en lägenhet för några år sen och spelade in ett samtal med honom där han erkände brottet men eftersom det inspelade samtalet, som du sa, inte är ett juridiskt bindande bevis gick han fri. För jävligt. Bevis är ju för fan bevis! I alla fall i det fall du beskrev! Fuck the system! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 9 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2009 (redigerad) Haha nu har jag en nöt ni kan försöka knäcka! Om vi säger att det på en motorväg står en tegelmur. Så kommer jag i 120 km/h och kör rakt in i den. resultatet borde bli att jag blir till köttfärs (bildligt talat) och bilen något som kan liknas vid ett fordon som kolliderat med en tegelvägg i 120 km/h. Men vad händer om jag kommer (teoretiskt sätt nu alltså) i 400km/h och kör rakt in i väggen? Vilket av alternativen är det troligaste? A) Jag blir fortfarande köttfärs (fast ännu finmaldare sådan) och bilen blir ett ännu kompaktare vrak B ) Bilen går rakt igenom muren men föraren (jag) och bilden ser ut som i alt. 1 C) Bilen går rakt igenom muren och kommer ut i "fint skick", lika så föraren D) *Alternativ som de väldigt begåvade forumiterna kommer fram till* På något sätt vill jag få det till att ju högre hastighet jag kommer i, ju mindre skada tar jag och bilen och ju mer skada tar muren. Redigerad 9 oktober, 2009 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 9 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2009 (redigerad) Haha nu har jag en nöt ni kan försöka knäcka! Skulle nog stämpla det där med trådmaterial o.o edit: fast iofs, inte mycket att prata om, de går inte. Redigerad 9 oktober, 2009 av GiZmo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 9 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2009 Vilket av alternativen är det troligaste? B ) Bilen går rakt igenom muren men föraren (jag) och bilden ser ut som i alt. 1 På något sätt vill jag få det till att ju högre hastighet jag kommer i, ju mindre skada tar jag och bilen och ju mer skada tar muren. B ) Låter mest troligt. Annars är det A ). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 9 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2009 Haha nu har jag en nöt ni kan försöka knäcka! Det har väl att göra med hur tjock muren är, samt hur stor bil du har. Men rent generellt; ju högre hastighet du har, desto mer rörelsemängd har du vilket betyder att den kommer behövas en tjockare mur för att stoppa dig och därmed kommer du köra igenom den. Kraften du kör in i muren med har också ökat vilket betyder att kraften muren kommer påverka dig med ökar (enligt Newtons tredje lag) och därmed blir du och din bil, som du så fint uttryckte det, ännu finmaldare köttfärs. Summan av kardemumman ger en blandning av A och B. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 9 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 oktober, 2009 Det har väl att göra med hur tjock muren är, samt hur stor bil du har. Men rent generellt; ju högre hastighet du har, desto mer rörelsemängd har du vilket betyder att den kommer behövas en tjockare mur för att stoppa dig och därmed kommer du köra igenom den. Kraften du kör in i muren med har också ökat vilket betyder att kraften muren kommer påverka dig med ökar (enligt Newtons tredje lag) och därmed blir du och din bil, som du så fint uttryckte det, ännu finmaldare köttfärs. Summan av kardemumman ger en blandning av A och B. A har inte med frågeställningen att göra. Ju snabbare Vice. kör, med desto mer kraft kommer varje tegelsten mangla bilen. Om muren skulle vara väldigt hög skulle man iofs kanske tjäna på att köra så fort att man tar sig igenom den och inte fastnar och får rasmassorna på sig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 10 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2009 A har inte med frågeställningen att göra. Det har den väl visst? Han ville veta om bilen tog mindre skada och tog sig igenom muren. Den tar mer skada och tar sig igenom muren. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 10 oktober, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2009 Bilen åker rakt igenom tegelmuren även i 120 skulle jag tro. Q: Om ett inlägg på facebook blivit fel, man tar bort det, skriver rätt och publicerar igen, syns även det första meddelandet på folks loggsidor då? Och hur är det med applikationer som automatiskt publicerar ett loggmeddelande, försvinner det från folks loggar om man väljer att ta bort det? Dvs, saker jag tar bort från min startsida - försvinner det för andra eller är det bara min egen interface jag rumsterar om? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 10 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2009 Jag är nästan helt säker på att det försvinner för alla och inte bara för dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 10 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2009 Sverige måste vinna ikväll va? Annars inget VM? Eller får vi en annan chans on vi loosar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 10 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2009 Sverige måste vinna ikväll va? Annars inget VM? Eller får vi en annan chans on vi loosar? Spelar det någon egentlig roll hurvida vi vinner eller förlorar? Vi tar ändå ingen medalj i VM Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 10 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2009 (redigerad) Spelar det någon egentlig roll hurvida vi vinner eller förlorar? Vi tar ändå ingen medalj i VM Njae, man kan inte jämföra Sverige med resten av världen. Vi får istället jämföra oss med oss själva, hur det gått i tidigare VM och så vidare och försöka prestera bättre än vad vi gjorde då. Att vi inte tar medalj spelar ingen större roll, för det är det ingen som förväntar sig. Redigerad 10 oktober, 2009 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 10 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2009 Sverige måste vinna ikväll va? Annars inget VM? Eller får vi en annan chans on vi loosar? Förlorar dem idag så får dem ännu kriga om tredje plats om jag minns rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 10 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2009 Sverige måste vinna ikväll va? Annars inget VM? Eller får vi en annan chans on vi loosar? Förlorar dem idag så får dem ännu kriga om tredje plats om jag minns rätt. http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_3498137.svd Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 12 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 oktober, 2009 När vi svenskar uttalar filmtiteln "Schindler's List", uttalar vi den på engelska d.v.s. Schindler's List (Schindlers Lista) eller uttalar vi den på svenska d.v.s Schindler's List (List = Intelligens, finurlighet)? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 12 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 oktober, 2009 När vi svenskar uttalar filmtiteln "Schindler's List", uttalar vi den på engelska d.v.s. Schindler's List (Schindlers Lista) eller uttalar vi den på svenska d.v.s Schindler's List (List = Intelligens, finurlighet)? "Titeln syftar på Schindlers namnlista över judar som han räddade genom att de fick arbeta i hans fabrik istället för att skickas till läger." ...hoppas att jag förstod frågan rätt nu, men det är en lista. I svenskan använder man (väl?) inte apostrof på det viset, vilket innebär att titeln är på engelska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Matteus Skrivet 12 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 oktober, 2009 Ja, det är väl mer eller mindre så man har förstått. Jag fick tanken från att både åtskilliga vänner till mig och flera filmkritiker man hört uttalar hela titeln med svensk betoning. Schindler's som uttalas likadant då det är ett namn, men List uttalas som svenska. Det är i vilket fall en riktigt bra film. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts