Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Det luktar sur gammal fisk utav min nya glödlampa, vad fan ska jag göra?

Ska förklara lite bättre, den luktar sur jävla fisk när den har varit på i några minuter, riktigt illa luktar den.

Har du provat tvätta den? Kan finnas någon smutsbeläggning på den som utsöndras när ytan utsätts för värme.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får artister/DJs betalt för att göra mixar av låtar, eller fungerar det tvärtom? Det känns som ett väldigt ömsesigigt utbyte.

Om en remix fortfarande är väldigt lik originalet gäller fortfarande copyrightlagarna, och intäkterna för låten (Stim, t.ex.) går till personen som gjorde originalet. Om man däremot gör en riktig remix på en låt och bara behåller ett fåtal grejer från originalet kan det räknas som en egen låt. Jag är tyvärr inte helt säker på det här, men det jag har läst pekat på att det är så här..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om en remix fortfarande är väldigt lik originalet gäller fortfarande copyrightlagarna, och intäkterna för låten (Stim, t.ex.) går till personen som gjorde originalet. Om man däremot gör en riktig remix på en låt och bara behåller ett fåtal grejer från originalet kan det räknas som en egen låt. Jag är tyvärr inte helt säker på det här, men det jag har läst pekat på att det är så här..

Ah - jag antar att du menar pengar för musikalisk likhet, verkshöjd, och så? Själv tänkte jag snarare på om artister som featurar på varandras b-sidor och singlar gör det av deras egna goda viljas skull, eller om de har fått pengar av artisten för att göra det. Typ om Miike Snow betalat Fake Blood, Crookers, Style of Eye, Punks Jump Up och Fred Falke för att göra remixar av Animal, eller om det är tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När brukar spelrecensioner från de större tidningarna/spelsidorna på Internet dyka upp? Jag väntar på att Brütal Legend ska bli recenserat! Finns det någon tidsgräns eller liknande? Får man inte släppa recensioner förens typ, 5 dagar innan spelet släpps or what?

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När brukar spelrecensioner från de större tidningarna/spelsidorna på Internet dyka upp? Jag väntar på att Brütal Legend ska bli recenserat! Finns det någon tidsgräns eller liknande? Får man inte släppa recensioner förens typ, 5 dagar innan spelet släpps or what?

Jag vet inte svaret på din fråga, men här är två stycken nästan-recensioner.

Ein, zwei. Men du har rätt, recensionerna lyser med sin fråvaro - har inte någon slags spelbar version av spelet funnits ett tag?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte svaret på din fråga, men här är två stycken nästan-recensioner.

Ein, zwei. Men du har rätt, recensionerna lyser med sin fråvaro - har inte någon slags spelbar version av spelet funnits ett tag?

Jo, demot kom ut för några dagar sen, som en sann headbanger släpade jag mig iväg till Game i Vällingby igår, trött som fasen och beställde det ^_^

EDIT: Glömde tacka för länkarna! Tack! :)

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man lånar ut en större summa pengar till en person ska man givetvis bevisa att man lånar ut och att det inte är en gåva. Samt ange återbetalningstid och eventuell ränta. Om man inte har möjlighet att göra detta personligen, dvs. skriva på ett papper båda två, hur gör man då? Om internet och telefon, inte fax, står till förfogande.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man lånar ut en större summa pengar till en person ska man givetvis bevisa att man lånar ut och att det inte är en gåva. Samt ange återbetalningstid och eventuell ränta. Om man inte har möjlighet att göra detta personligen, dvs. skriva på ett papper båda två, hur gör man då? Om internet och telefon, inte fax, står till förfogande.

Kanske ringa och spela in samtalet? Borde räcka som bevis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ringa och spela in samtalet? Borde räcka som bevis.

Man får inte ringa en person och spela in samtalet utan tillåtelse. Det kommer inte godkännas som bevis av en ev. tingsrätt. För att det ska ses som bevis måste den person du spelar in gå med på att du spelar in samtalet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skicka ett gamalt hederligt brev via Posten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor