Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

2. Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det fler kvinnor än män på jorden. Jag kan inte de exakta sifforna, men vi säger att 51% är kvinnor och 49% är män. Är det då 51/49 procents chans att ett barn blir ett visst kön, eller är det ändå 50/50 (som det ju är i teorin)? :mf_doof:

Kvinnor har längre medellivslängd, därav finns det fler kvinnor än män.

Jag har inte alls någon koll på om det föds mer av något av könen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Din egen unge har ju fortfarande den ~50% chansen att bli pojke eller flicka, det påverkas ju inte av vad alla andra ungar är för nåt.

Eftersom man inte "gillar" kvinnor där borta borde det ju vara ett överskott av MÄN istället?

Jag hade nån fråga men den har jag glömt >_<

Jag vet, jag som läste slarvigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men inte över oss så varför bry sig?

Du vet att såna här raketer, med tonvis av explosivt flytande bränsle, inte är särskilt säkra? Effekterna av att halva jordklotet får en spridning av 25 ton radioaktivt avfall är ju inte så bra heller.

Sedan kostar det ungefär $10000/kg att skicka upp något i en hög omloppsbana.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spegelvänt. Närmast föraren.

Okej, då vet jag. Tack. >_<

Din egen unge har ju fortfarande den ~50% chansen att bli pojke eller flicka, det påverkas ju inte av vad alla andra ungar är för nåt.

Jo, men om det nu finns någon mer procent kvinnor så borde det väl egentligen betyda att det är någon procents större chans att det blir en flicka?

Eller är det alltså så att det föds lika många pojkar och flickor, men att det finns fler kvinnor i världen för att männen dör tidigare?

Då blir min följdfråga; varför har kvinnor högre medellivslängd?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då vet jag. Tack. >_<

Jo, men om det nu finns någon mer procent kvinnor så borde det väl egentligen betyda att det är någon procents större chans att det blir en flicka?

Eller är det alltså så att det föds lika många pojkar och flickor, men att det finns fler kvinnor i världen för att männen dör tidigare?

Då blir min följdfråga; varför har kvinnor högre medellivslängd?

Population:

6,706,993,152 (July 2008 est.)

Age structure:

0-14 years: 27.3% (male 944,665,142/female 887,471,328)

15-64 years: 65.1%

65 years and over: 7.6% (male 222,808,372/female 284,647,297) (2008 est.)

Median age:

total:

male: 27.4 years

female: 28.7 years (2008 est.)

Population growth rate:

1.188% (2008 est.)

Birth rate:

20.18 births/1,000 population (2008 est.)

Death rate:

8.23 deaths/1,000 population (2008 est.)

Sex ratio:

at birth: 1.07 male(s)/female

under 15 years: 1.06 male(s)/female

15-64 years: 1.02 male(s)/female

65 years and over: 0.78 male(s)/female

total population: 0.92 male(s)/female (2008 est.)

Infant mortality rate:

total: 42.09 deaths/1,000 live births

male: 44.91 deaths/1,000 live births

female: 39.09 deaths/1,000 live births (2008 est.)

Life expectancy at birth:

total population: 66.26 years

male: 64.3 years

female: 68.35 years (2008 est.)

Total fertility rate:

2.61 children born/woman (2008 est.)

-----

Jordens befolkning med uppgifter från så sent som Juli 2008. Med en snabb genomtitt så ser man att det är ett mer eller mindre dött lopp. Det föds 1.07 pojkar på en flicka, men däremot dör det 44.91/1000 pojkar gentemot 39.09/1000 flickor. Med kvinnor på en medelålder 4 år äldre än män ser man också att 65+ mestadels består av kvinnor, vilket sänker ration man/kvinna. Det finns 0.92 män per kvinna, men under 65 är det 1.02-1.07 män/kvinnor.

Din följdfråga är till viss del omöjlig att svara på. Ta ett tvillingpar, tjej/kille. Det finns inget man kan gå på som kan bevisa att just tjejen kommer leva ett par år längre än killen av tvillingarna. Detta är bara åldrar som har slagits ut på en mängd människor. Men antagligen är det så att kvinnor har en annan levnadsstandard än män. Män överlag är mer muskulösa och kommer under livets gång göra dom tyngre och mer tröttsamma aktiviteterna gentemot kvinnorna, vilket inte kommer slita lika mycket på kroppen, vilket är just hela grejen. Slitage på sin kropp. Har du en fullt frisk kropp utan några som helst förslitningsskador så kan du leva länge om allt är i topptrimm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Din följdfråga är till viss del omöjlig att svara på. Ta ett tvillingpar, tjej/kille. Det finns inget man kan gå på som kan bevisa att just tjejen kommer leva ett par år längre än killen av tvillingarna. Detta är bara åldrar som har slagits ut på en mängd människor. Men antagligen är det så att kvinnor har en annan levnadsstandard än män. Män överlag är mer muskulösa och kommer under livets gång göra dom tyngre och mer tröttsamma aktiviteterna gentemot kvinnorna, vilket inte kommer slita lika mycket på kroppen, vilket är just hela grejen. Slitage på sin kropp. Har du en fullt frisk kropp utan några som helst förslitningsskador så kan du leva länge om allt är i topptrimm.

Exakt. En kvinna och en man som utsätts för samma saker genom ett helt liv skulle troligtvis bli relativt lika gamla. Saken är den att kvinnor och män överlag inte lever på samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser rapportform ut? >_<

Det kan vara lite olika, fråga läraren exakt vad han/hon är ute efter. Men det brukar vara uppdelat typ såhär:

Innehållsförteckning

Inledning

Syfte

Metod

Resultat

Diskussion

Källförteckning

Där resultatet är faktadelen som man sen kommenterar och diskuterar i diskussionsdelen (ingen ny fakta här)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Stellan, jag är inte direkt förvånad över att det var just du som rätade ut mitt frågetecken. >_<

Då återstår bara min sista fråga:

1. En kompis till mig brukar ha fest ibland, och några gånger har det kommit några småjobbiga tjejer som intar hans toa och röker brajj (har hänt två-tre gånger). Skulle kompisen då kunna ringa polisen utan att själv bli misstänkt för/inblandad i något?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Stellan, jag är inte direkt förvånad över att det var just du som rätade ut mitt frågetecken. >_<

Haha, inte förvånad, why not?

Till din fråga. Såvida din kompis är helt clean och är villig att lämna prover om man skulle bli tillfrågad så är det bara att ringa. Om det fortskrider och någon annan får hum om det så kan det bli din polare som får skulden för det, så låt det inte fortsätta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tog mig friheten att fråga en polis angående detta. Vad han svarade var att så länge som det är tjejerna som besitter drogerna och det inte ligger droger någon annanstans i huset, så är det tjejerna som åker dit för det. Samtidigt är din kompis inte mer inblandad än som ett vittne eller anmälare.

Paragraf 6 i narkotikastrafflagen stödjer detta.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad fan är det för ouppfostrade spån? rant_1021451_0.gif

Men hursomhelst, jag skulle inte ringa polisen på dom (kommer komma massa rättsliga jobbigheter [han kommer antagligen behöva pissa och få sin lägenhet genomsökt] för att inte tala om de sociala följderna) utan bara lugnt och sansat be brudarna att dra dit pepparn växer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor