Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Varför blir man egentligen brun när man solar? Borde det inte vara logiskt att man ju mörkare man är drar till sig mer värme? Det borde soldes vara bäst att vara vit och itne svart när man vistas i solen. Något är helt klart fel!

Varför blir man brun av sol?

Solning. För att skydda kroppen mot UV-strålning bildar huden automatiskt ett brunt pigment när vi vistas i solen eller ett solarium. Om du har bra anlag för att bilda mycket skyddspigment, blir din hud brunare och brunare ju mer du utsätts för solens stålning. Brunhet är inte alltid ett tecken på hälsa utan visar bara att huden försvara sig då vi utsätts för solstrålarna från solen eller solotekens solarium.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför blir man egentligen brun när man solar? Borde det inte vara logiskt att man ju mörkare man är drar till sig mer värme? Det borde soldes vara bäst att vara vit och itne svart när man vistas i solen. Något är helt klart fel!

Skyddspigment, aye.

Eller, det är iallafall pigment som mottar UV-strålning och gör om den till vitaminer. Med hjälp av pigmenten ser man till att UV-strålningen inte når in längre in i musklerna utan stannar i hudlagret och i pigmenten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kommer det sig att när polisen av klubbatong och inte den expanderbara när de är iförda kravallutrustning? Klubban ger ju benbrott medan den expanderbara slår sönder muskelfibrer. Känner de bara för att vara taskiga? :lol:

Fjäderbatongerna kan göra precis lika mycket skada som en vanlig stålbatong.

Fjäderbatongerna kan dessutom vid smärre fall "slås" upp vid hårda slag. Sen är det ju betydligt mer skräckinjagande med en stålbatong. ;)

Redigerad av MyStiC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fjäderbatongerna kan göra precis lika mycket skada som en vanlig stålbatong.

Fjäderbatongerna kan dessutom vid smärre fall "slås" upp vid hårda slag. Sen är det ju betydligt mer skräckinjagande med en stålbatong. ;)

Polisen har inga fjäderbatonger, de har expanderbara/teleskopbatonger och de är stumma. Klubborna är gjorda av hårdgummi med stålkärna, vilket kanske var vad du menade med stålbatong.

Hittade svaret till min fråga på Wikipedia, där jag borde kollat först. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför blir man brun av sol?

Solning. För att skydda kroppen mot UV-strålning bildar huden automatiskt ett brunt pigment när vi vistas i solen eller ett solarium. Om du har bra anlag för att bilda mycket skyddspigment, blir din hud brunare och brunare ju mer du utsätts för solens stålning. Brunhet är inte alltid ett tecken på hälsa utan visar bara att huden försvara sig då vi utsätts för solstrålarna från solen eller solotekens solarium.

Ja, det visst jag men är det inte ologiskt att man blir brun, dvs en färg som drar åt sig mer värme. Någon som fattar mitt resonemang?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det visst jag men är det inte ologiskt att man blir brun, dvs en färg som drar åt sig mer värme. Någon som fattar mitt resonemang?

Jag förstår vad du menar, men tror inte riktigt att det fungerar så, att jämföra färg med färg är nog inte rimligt då faktorer som exempelvis material och underlag måste ju spela in... ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Polisen har inga fjäderbatonger, de har expanderbara/teleskopbatonger och de är stumma. Klubborna är gjorda av hårdgummi med stålkärna, vilket kanske var vad du menade med stålbatong.

Hittade svaret till min fråga på Wikipedia, där jag borde kollat först. :lol:

Fjäderbatong och teleskopsbatong är detsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor