AngryAxel Skrivet 7 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2009 Har klassiska konstverk såsom Mona Lisa eller Whistlers Moder copyright över sig? Är det olagligt att manipulera bilderna för att sen sprida dem kommersionellt? Första posten i en snabb googling gav svaret 'nej' - "The copyright laws were not invented at that time. Which is why everyone prints the Mona Lisa on Birthday cards, postcards and sings songs about it. The song "Mona Lisa by Tony Bennett" has a copyright on it. Because Bennett wrote and performed it and made it famous. " Jag vet dock inte när copyrightlagarna började gälla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 7 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2009 Första posten i en snabb googling gav svaret 'nej' - "The copyright laws were not invented at that time. Which is why everyone prints the Mona Lisa on Birthday cards, postcards and sings songs about it. The song "Mona Lisa by Tony Bennett" has a copyright on it. Because Bennett wrote and performed it and made it famous. " Jag vet dock inte när copyrightlagarna började gälla. Men om jag t ex googlar Mona Lisa så får jag ju upp bilder tagna av fotografer och såvida jag inte själv går till Louvren och fotar så lär väl copyrighten tillfalla dom men räknas det verkligen som ett original artwork? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 7 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2009 (redigerad) Men om jag t ex googlar Mona Lisa så får jag ju upp bilder tagna av fotografer och såvida jag inte själv går till Louvren och fotar så lär väl copyrighten tillfalla dom men räknas det verkligen som ett original artwork? Jo men det var ju precis det citatet menade, att om en person idag skriver en sång om Mona Lisa eller tar ett foto av tavlan så äger denna upphovsrätten till just sin låt/bild. Juridiskt sett alltså, jag vet inte vad som innefattas av original artwork men om man bara fotar tavlan rätt och slätt så har ju inte det så mycket värde. Det skulle däremot vara otillåtet att göra en exakt avbild av ett nutida konstverk och kalla det sitt eget. Redigerad 7 augusti, 2009 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 7 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2009 Men om jag t ex googlar Mona Lisa så får jag ju upp bilder tagna av fotografer och såvida jag inte själv går till Louvren och fotar så lär väl copyrighten tillfalla dom men räknas det verkligen som ett original artwork? Ett verk måste uppnå en viss grad av verkshöjd (konstnärlig originalitet) för att kunna vara upphovsskyddat, så jag tvivlar på att en fotograf får copyright på ett simpelt foto av Mona Lisa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 7 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2009 Kolla upp när dem är skapta och lägg sen på 70 år. Där slutar upphovsrätten att gälla. Vanligtvis. 70 år efter skaparens död är det som gäller. Det är vad jag fick lära mig i Persondatorerkursen förra året. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 7 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2009 70 år efter skaparens död är det som gäller. Det är vad jag fick lära mig i Persondatorerkursen förra året. Jo, du har rätt. Det är varmt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 8 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2009 Eh, jo jag har gått och funderat på de senaste dagarna om det finns någon mer vetenskaplig term för ordet "bajsa"? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 8 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2009 Eh, jo jag har gått och funderat på de senaste dagarna om det finns någon mer vetenskaplig term för ordet "bajsa"? Tömning av tarmen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 8 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2009 Varför blir inte handflator bruna eller brända? Det är skitskumt. Man kan tex sola solarie hur mycket som helst men de är lika vita. Du kan oxå ligga i 45 graders värme utomlands och du blir så bränd att du får blåsor på kroppen, men handflatorna, de är prima ballerina... Hela kroppen borde ju täckas av den hudtypen tycker man. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 8 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2009 Tömning av tarmen? Jo iof, men jag tänkte mig mer någon latinsk term eller något för själva "akten". En skitsak egentligen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 8 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2009 Jo iof, men jag tänkte mig mer någon latinsk term eller något för själva "akten". En skitsak egentligen. Det finns givetvis ett latinskt ord för "bajsa" men det är inget som används inom medicin eftersom det är en sak man gör. Som att äta, sova, andas etc. Om det är så att man tex har problem när man skiter så skriver läkare i sina journaler: Pat. har problem vid tömning av tarm. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 8 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2009 Jag och min polare diskuterade om det finns något svensk herr namn som slutar på A? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 8 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2009 (redigerad) Jag och min polare diskuterade om det finns något svensk herr namn som slutar på A? Och vad menar du med "Svenskt"? Nje, okej då. Här: Simba, Akira, Oda, Noa, Athena, Berra, Andrea , Maria, Aska, Sama Redigerad 8 augusti, 2009 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 8 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2009 (redigerad) Jag och min polare diskuterade om det finns något svensk herr namn som slutar på A? Noa Ola Edit: Även Tyka! Redigerad 8 augusti, 2009 av kicken Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 8 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2009 Noa Ola Haha Ola glömde ja. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 8 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2009 Jag och min polare diskuterade om det finns något svensk herr namn som slutar på A? Noa...h. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 8 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2009 Haha Ola glömde ja. Han frågade efter herrnamn, flera av dina förslag är tjejnamn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 8 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2009 (redigerad) Han frågade efter herrnamn, flera av dina förslag är tjejnamn. Haha, nej. Du syftar antar jag på namn som maria? Nej, det är faktiskt namn som en man kan bära. Vanligt i sydeuropeiska länder, men även här förekommer namnet på män. Andrea samma sak. Har själv en polare som är svensk till 100% och heter Andrea. Och rent fysikt är han man i alla fall. Noa heter många flickor, men även män bär det namnet. Noas ark tex, han som byggde den där båten. han hette Noa! Redigerad 8 augusti, 2009 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 8 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2009 Haha, nej. Du syftar antar jag på namn som maria? Nej, det är faktiskt namn som en man kan bära. Vanligt i sydeuropeiska länder, men även här förekommer namnet på män. Andrea samma sak. Har själv en polare som är svensk till 100% och heter Andrea. Och rent fysikt är han man i alla fall. Ja, men i sådana fall kan vi rabbla upp alla namn som finns, då vilket kön som helst kan heta vad som helst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 8 augusti, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2009 (redigerad) Ja, men i sådana fall kan vi rabbla upp alla namn som finns, då vilket kön som helst kan heta vad som helst. Nej, det finns regler för det där. Du för inte döpa ditt barn till vad som helst. Du får tex inte döpa din dotter till christer, vd jag vet. Men Maria, Noa, Kim, Andrea mfl. skall gå bra oavsett kön, vad jag vet. Redigerad 8 augusti, 2009 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts