Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Har klassiska konstverk såsom Mona Lisa eller Whistlers Moder copyright över sig? Är det olagligt att manipulera bilderna för att sen sprida dem kommersionellt?

Första posten i en snabb googling gav svaret 'nej' - "The copyright laws were not invented at that time. Which is why everyone prints the Mona Lisa on Birthday cards, postcards and sings songs about it. The song "Mona Lisa by Tony Bennett" has a copyright on it. Because Bennett wrote and performed it and made it famous. "

Jag vet dock inte när copyrightlagarna började gälla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Första posten i en snabb googling gav svaret 'nej' - "The copyright laws were not invented at that time. Which is why everyone prints the Mona Lisa on Birthday cards, postcards and sings songs about it. The song "Mona Lisa by Tony Bennett" has a copyright on it. Because Bennett wrote and performed it and made it famous. "

Jag vet dock inte när copyrightlagarna började gälla.

Men om jag t ex googlar Mona Lisa så får jag ju upp bilder tagna av fotografer och såvida jag inte själv går till Louvren och fotar så lär väl copyrighten tillfalla dom men räknas det verkligen som ett original artwork?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men om jag t ex googlar Mona Lisa så får jag ju upp bilder tagna av fotografer och såvida jag inte själv går till Louvren och fotar så lär väl copyrighten tillfalla dom men räknas det verkligen som ett original artwork?

Jo men det var ju precis det citatet menade, att om en person idag skriver en sång om Mona Lisa eller tar ett foto av tavlan så äger denna upphovsrätten till just sin låt/bild. Juridiskt sett alltså, jag vet inte vad som innefattas av original artwork men om man bara fotar tavlan rätt och slätt så har ju inte det så mycket värde.

Det skulle däremot vara otillåtet att göra en exakt avbild av ett nutida konstverk och kalla det sitt eget.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett verk måste uppnå en viss grad av verkshöjd (konstnärlig originalitet) för att kunna vara upphovsskyddat, så jag tvivlar på att en fotograf får copyright på ett simpelt foto av Mona Lisa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför blir inte handflator bruna eller brända?

Det är skitskumt. Man kan tex sola solarie hur mycket som helst men de är lika vita. Du kan oxå ligga i 45 graders värme utomlands och du blir så bränd att du får blåsor på kroppen, men handflatorna, de är prima ballerina...

Hela kroppen borde ju täckas av den hudtypen tycker man.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo iof, men jag tänkte mig mer någon latinsk term eller något för själva "akten". En skitsak egentligen. :confused:

Det finns givetvis ett latinskt ord för "bajsa" men det är inget som används inom medicin eftersom det är en sak man gör. Som att äta, sova, andas etc.

Om det är så att man tex har problem när man skiter så skriver läkare i sina journaler: Pat. har problem vid tömning av tarm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han frågade efter herrnamn, flera av dina förslag är tjejnamn.

Haha, nej.

Du syftar antar jag på namn som maria? Nej, det är faktiskt namn som en man kan bära. Vanligt i sydeuropeiska länder, men även här förekommer namnet på män. Andrea samma sak. Har själv en polare som är svensk till 100% och heter Andrea. Och rent fysikt är han man i alla fall.

Noa heter många flickor, men även män bär det namnet. Noas ark tex, han som byggde den där båten. han hette Noa!

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, nej.

Du syftar antar jag på namn som maria? Nej, det är faktiskt namn som en man kan bära. Vanligt i sydeuropeiska länder, men även här förekommer namnet på män. Andrea samma sak. Har själv en polare som är svensk till 100% och heter Andrea. Och rent fysikt är han man i alla fall.

Ja, men i sådana fall kan vi rabbla upp alla namn som finns, då vilket kön som helst kan heta vad som helst. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men i sådana fall kan vi rabbla upp alla namn som finns, då vilket kön som helst kan heta vad som helst. :confused:

Nej, det finns regler för det där. Du för inte döpa ditt barn till vad som helst. Du får tex inte döpa din dotter till christer, vd jag vet. Men Maria, Noa, Kim, Andrea mfl. skall gå bra oavsett kön, vad jag vet.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor