Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Varför blir man helt iskall om fötterna ibland?

Antagligen för att man inte rört på fötterna på ett bra tag och blodcirkulationen stannar upp lite :whistling:. Eller så är ett fönster öppet någonstans. Kylan lägger sig ju nere vid fötterna så det är där man känner av den mest :P

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur orkar katter sitta en hel natt och vänta på att bli insläppta, och vara lika glada och nöjda när man öppnar? :o

De vet att det finns tid för hämnd längre fram. Sönderrivna väggar, kläder, Lite pinkade här och där, spy upp hårbollar i knät på dig etc. Sådana saker...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

men alltså, katt tråden? eller kattvs hund tråden?

detta är inte den rätta!!!!!!!!!!! :o

Well, det är inte fel tråd heller.

--

Vad är det för skillnad på cider och dryck av ciderkaraktär? Alkoholen?

Skillnad mellan mousserande vin och champagne? Har lyckats läsa mig till att det ska komma ifrån en viss del av Frankrike för att det ska kallas champagne, är det fler skillnader?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många här på forumet är och vet vad Sladdbarn betyder?

Edit: Jag är, eller var, ett sladdbarn.

Jag vet vad det innebär, men jag är inget sladdbarn själv... Bara fyra år mellan mig och närmsta syskonet, och två mellan han och äldsta.

Redigerad av xstreem
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för skillnad på cider och dryck av ciderkaraktär? Alkoholen?

Förut hette all Cider cider, även om det inte var alkohol. Sedan ändrades det för bara några år sedan, pga en lag eller någonting sådant. Så ja, det är alkoholen som är skillnaden. Det får inte heta Cider om det inte innehåller alkohol. Därav heter det "Pärondryck" eller motsvarande, oftast.

+ "av ciderkaraktär"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp! Vilken tangent är "OMLJUD"?

Nu baserar jag all min kunskap om omjud på fyra minuters wikipediande, så med reservation för att det här är helt felaktigt, säger jag ett enkelt tryck på tangenten till höger om Å.

¨

Alltså trema. Omljud är väl inget tecken, snarare ett ljud-begrepp?

"I vissa språk fyller tremat en annan funktion, och påverkar vokalens ljudvärde. Bokstaven motsvarar olika fonem med och utan tremat. I den här funktionen kallas det ibland för umlaut, efter tyskans Umlaut, omljud. Den tyska termen är inlånad för diakriten även i engelska[8] och franska[9]. Det bör dock påpekas att diakritens ljudförändrande funktion inte alltid är kopplad just till det fonologiska fenomenet omljud.

På detta sätt förekommer det bland annat i tyskan (för ä, ö och ü), exempelvis i ”freie Hand haben” men ”alle Hände voll”. Det bör dock påpekas att denna diakrit inte alltid har varit ett trema. Från början var det ett gement e som skrevs ovanför någon av vokalerna a, o eller u, men i och med handskriftens utveckling rörde sig diakritens utformning mot två prickar."

edit: fan ta dig, Henki.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle gissa på ^¨~-knappen, eftersom "omljud" i tyskan innebär att o -> ö, u -> ü och a -> ä. ¨ utläses nog som "omljud" därvidlag. :naughty:

Nu baserar jag all min kunskap om omjud på fyra minuters wikipediande, så med reservation för att det här är helt felaktigt, säger jag ett enkelt tryck på tangenten till höger om Å.

¨

Alltså trema. Omljud är väl inget tecken, snarare ett ljud-begrepp?

"I vissa språk fyller tremat en annan funktion, och påverkar vokalens ljudvärde. Bokstaven motsvarar olika fonem med och utan tremat. I den här funktionen kallas det ibland för umlaut, efter tyskans Umlaut, omljud. Den tyska termen är inlånad för diakriten även i engelska[8] och franska[9]. Det bör dock påpekas att diakritens ljudförändrande funktion inte alltid är kopplad just till det fonologiska fenomenet omljud.

På detta sätt förekommer det bland annat i tyskan (för ä, ö och ü), exempelvis i ”freie Hand haben” men ”alle Hände voll”. Det bör dock påpekas att denna diakrit inte alltid har varit ett trema. Från början var det ett gement e som skrevs ovanför någon av vokalerna a, o eller u, men i och med handskriftens utveckling rörde sig diakritens utformning mot två prickar."

edit: fan ta dig, Henki.

lolpwnt! Tack ändå, aldrig fel med en språklektion, det var rätt knapp!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor