Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Checka in om säljaren har några omdömen. Med massor av gröna omdömen så är det nog lungt! Om säljaren har noll omdömen och säljer varorna för idiotpris så är det nog lite osäkrare.

Okej, men jag läste på någon sida att omdömen inte spelar någon roll, man kan helt enkelt bli lika lurad ändå... :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade liknande symptom när jag hade körtelfeber. Du borde kanske besöka läkare ifall det inte blir bättre.

Försöker boka in mig på "akuttiden" imorn vid hälsocentralen. :D Har också fixat smärtstillande halstabletter från apoteket samt äter jag alvedon var fjärde timme, så det lindrar ganska rejält! (Äter massa glass och dricker iskall cola också.. yummy)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar en sak när det gäller pantflaskor. Hur är det egentligen, ska man få pengarna eller måste man köpa för hela summan?

Är det lagligt av en butik att göra så? För jag var inne med en kompis och pantade förut, så sa kärringen i kassan att panten inte betalas ut.

Då blev min kompis lack och började säga emot och frågade efter chefen. Men då gav kärringen sig och vi fick pengarna.

Förut har det ju vart så att man får kvittot, går till kassan och får pengarna.

Är det inte så fortfarande?

”Pant till konsument utgår för aluminiumburkar, återvinnings-PET-flaskor, retur-PETflaskor,

glasflaskor och backar, som är godkända i pantsystemen. Butiken är skyldig

att lämna pengar i ersättning för återlämnade returglas, om konsumenten begär det.

Det är innebörden i en överenskommelse mellan Konsumentombudsmannen och

handelns organisationer. För övriga förpacknings typer finns inte denna skyldighet,

men det anses som god sed att betala ut pengarna. Det föreligger inte heller någon

skyldighet för en butik att ta emot aluminiumburkar eller PET-flaskor. Däremot är det

etablerat som god sed att en butik tar tillbaka de förpacknings typer som man säljer”.

Så skriver returpack. Kan man smälla upp den där sidan i ansiktet på dom om dom nekar?

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar en sak när det gäller pantflaskor. Hur är det egentligen, ska man få pengarna eller måste man köpa för hela summan?

Är det lagligt av en butik att göra så? För jag var inne med en kompis och pantade förut, så sa kärringen i kassan att panten inte betalas ut.

Då blev min kompis lack och började säga emot och frågade efter chefen. Men då gav kärringen sig och vi fick pengarna.

Förut har det ju vart så att man får kvittot, går till kassan och får pengarna.

Är det inte så fortfarande?

”Pant till konsument utgår för aluminiumburkar, återvinnings-PET-flaskor, retur-PETflaskor,

glasflaskor och backar, som är godkända i pantsystemen. Butiken är skyldig

att lämna pengar i ersättning för återlämnade returglas, om konsumenten begär det.

Det är innebörden i en överenskommelse mellan Konsumentombudsmannen och

handelns organisationer. För övriga förpacknings typer finns inte denna skyldighet,

men det anses som god sed att betala ut pengarna. Det föreligger inte heller någon

skyldighet för en butik att ta emot aluminiumburkar eller PET-flaskor. Däremot är det

etablerat som god sed att en butik tar tillbaka de förpacknings typer som man säljer”.

Så skriver returpack. Kan man smälla upp den där sidan i ansiktet på dom om dom nekar?

Det utgår om du läser lite nogrant, som jag fattar det behöver de bara betala för glasflaskor :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.flashback.info/archive/index.php/t-720478.html

Verkar bli mer vanligt att man måste handla för pengarna, Trist!

I min butik får man då ut pengarna om man vill. :)

Får en affär sälja köttfärs som har en ljusbrun färg (antagligen har datumet gått ut) för 12kr? :P

Du kan inte säga "antagligen har datumet gått ut". Har det gått ut, så får man inte sälja den. Annars så får affären sälja den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte säga "antagligen har datumet gått ut". Har det gått ut, så får man inte sälja den. Annars så får affären sälja den.

Men om köttfärsen är ljusbrun, då måste den väl vara gammal?

EDIT: Okej, den kan bli brun om den kommer i kontakt med syre. Men om vi säger så här, om en arabaffär säljer brunt köttfärs för 12kr? Kan vi räkna med att den är gammal då?

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor