Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Måste man betala skatt när man fyllt 18 eller kan man undkomma det med hjälp av en skattesedel?

Det finns A-skattesedlar och F-skattesedlar men jag har då aldrig hört talas om en skattesedel där man slipper betala, vore ju fett lönsamt :P

Man kan dock tjäna upp till 18 199 kr / år utan att behöva betala skatt, sen måste alla skatta oavsett ålder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan dock tjäna upp till 18 199 kr / år utan att behöva betala skatt, sen måste alla skatta oavsett ålder.

Jaha, så om jag tjänar under 18 199 kr under året så får jag tillbaka skatten som dragits på min lön som jag får nu :P ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så fixar du jämkning (som nån nämnde) och slipper skatta, istället för att få tillbaka skattepengarna via återbäring senare.

Jämkning är väl något annat? Det ansöker man väl om först när man har tjänat över den vissa summan, för att de ska dra 16% i skatt istället för 33%, eller vad det ligger på. Är jag helt ute och cyklar nu? Det var nämligen så jag hade fått det klart för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jämkning är väl något annat? Det ansöker man väl om först när man har tjänat över den vissa summan, för att de ska dra 16% i skatt istället för 33%, eller vad det ligger på. Är jag helt ute och cyklar nu? Det var nämligen så jag hade fått det klart för mig.

Du skickar in till skatteverket vad du försväntas tjäna på ett år, så sätter de hur många procent som ska dras.

Det är också här en del hamnar i klister då de förutspår att de ska tjäna mindre än va de egentligen gör..dvs efterskattning

Redigerad av FerkurZ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att jag har fel, men jag är ingen expert på ämnet. Skatten du måste betala räknas ut via jämkningen, alltså på något värde från 0% och uppåt (detta alltså för att slippa full skatt direkt när det inte behövs). Så har jag uppfattat det iaf, kan vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många frimärken krävs för att skicka ett kuvert till Kalifornien med ett annat fullt frimärkt kuvert som skall skickas tillbaka hit? Dvs frimärken för både en dit och hemresa :P

118 800

Hej! Ska skicka ett brev till kalifornien usa från sverige. Vad ska jag använda för porto? Går det m svenska frimärken? I sådana fall hur många? Tack på förhand!

Om du ska skicka brev utomlands så är det speciella frimärken du ska ha, fråga bara när du köper frimärkena så hjälper dom dig. Att skicka ett vanligt brev till USA kostar mellan 12-15 kr

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser om Ondskan för 5:e gången just nu. Älskvärd bok. Men, när texten är skriven i kursiv stil när Erik och Pierre håller en konversation, är det Erik som låtsas att de pratar med varandra då, eller pratar de öppet om våld och saker? Tex:

Men Pierre, du förstår väl att man ibland måste bruka våld för att slippa våld?

Nej Erik, det går att lösa på annat sätt än med våld.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser om Ondskan för 5:e gången just nu. Älskvärd bok. Men, när texten är skriven i kursiv stil när Erik och Pierre håller en konversation, är det Erik som låtsas att de pratar med varandra då, eller pratar de öppet om våld och saker? Tex:

Men Pierre, du förstår väl att man ibland måste bruka våld för att slippa våld?

Nej Erik, det går att lösa på annat sätt än med våld.

De viskar i mörkret.

EDIT: Angående min tidigare fråga om kuverten och portot berättade min mamma nyss för mig att jag inte kan sätta svenska frimärken på ett brev som ska gå från amerika och hit, stämmer det?

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här är något jag alltid har undrat men aldrig vågat fråga.

När man mäter sin penis (höhöh, jag vet att ni alla har gjort det, move along) är det då meningen att man...öh, det här blev klurigt att beskriva.. Men tänk er att man står upp och kollar ner på sin erigerade penis. Ska man då hålla linjalen uppepå eller på någon av sidorna? För kör man på sidorna så blir den ju plötsligt 1-2 cm längre. :hmm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här är något jag alltid har undrat men aldrig vågat fråga.

När man mäter sin penis (höhöh, jag vet att ni alla har gjort det, move along) är det då meningen att man...öh, det här blev klurigt att beskriva.. Men tänk er att man står upp och kollar ner på sin erigerade penis. Ska man då hålla linjalen uppepå eller på någon av sidorna? För kör man på sidorna så blir den ju plötsligt 1-2 cm längre. :hmm:

rofl_965172_1.gif

Jag har inget svar på frågan, men jag älskar dig och dina vågade uttalanden och frågor!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor